پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | 3.7 میلیون هکتار از اراضی آبی علت گردوغبار هستند

 3.7 میلیون هکتار از اراضی آبی علت گردوغبار هستند





 3.7 میلیون هکتار از اراضی آبی علت گردوغبار هستند

۱۴ آذر ۱۴۰۲، ۱۴:۱۳

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: 5 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور منشا گردوغبار هستند که 3.7 میلیون هکتار آنها اراضی آبی محسوب می‌شوند.

به گزارش پیام ما به نقل از فارس، علی سلاجقه امروز در مراسم روز جهانی خاک در سالن خوشه وزارت جهاد کشاورزی با بیان تأثیر تخریب و ناپایداری خاک و ایجاد گردوغبارها گفت: 270 میلیون هکتار از اراضی کشورهای همسایه منشا گردوغبار در ایران هستند. البته 15 درصد گردوغبارها هم از اراضی کشاورزی داخل کشور نشأت می‌گیرد.

معاون رئیس جمهور اظهار امیدواری کرد، پس از اجلاس آب و هوایی دبی که از چند روز پیش آغاز شده و طی 10 روز آینده ادامه خواهد داشت، با هیات عراقی که قرار است به ایران بیاید، مذاکره کنیم و تصمیمات خوبی در باره مقابله با این گردوغبارها داشته باشیم.

سلاجقه با اشاره به اینکه با طرف‌های ترکمنستانی هم رایزنی‌های خوبی انجام شده است، گفت:‌ دیپلماسی‌های بین‌المللی تا الان خوب پیش رفته و برنامه‌های خوبی هم برای مقابله با گردوغبار در کشور داریم.

او در ادامه به وظیفه اصلی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی هم اشاره کرد و گفت: نقش آنها در حفظ و پایداری خاک و مقابله با گردوغبار بسیار مهم است.

 

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در اهمیت خاک گفت: 25 درصد از تنوع زیستی در خاک وجود دارد و به همین دلیل شعار امسال روز جهانی خاک هم «خاک، آب و منشأ زندگی» است.

سلاجقه در ادامه گفت: 5 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور منشا گردوغبار هستند که 3.7 میلیون هکتار آنها اراضی آبی محسوب می‌شوند.

او در ادامه افزود: 35 درصد خسارت‌های گردوغبار هم از اراضی کشاورزی ایجاد می‌شود.

 

معاون رئیس جمهور در ادامه حفاظت از آب و خاک کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ منطقی ندانست و گفت: فشار آوردن به طبیعت خدا بدون در نظر گرفتن پایداری تولید باعث تخریب محیط زیست می‌شود و این فشاری که اکنون به منابع تولید وارد می‌شود، خارج از ظرفیت و توان منابع تولید است.

سلاجقه این را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم گفت: قوانین بسیار خوبی در بخش حفاظت از خاک تصویب شده، اما به خوبی اجرا نشده است و متاسفانه برخی از مسئولان سوءمدیریت‌های خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به گردن تغییرات اقلیمی می‌اندازند.

او در ادامه گفت: باید از خود سوال کنیم که آیا پساب‌ها و پسماندها در بخش کشاورزی رعایت شده است یا نه. این در حالی است که برای بازسازی هر مترمکعب آب تا 39 هزار دلار نقدینگی لازم است.

معاون رئیس جمهور همچنین از پایین بودن بهره‌وری کشاورزی انتقاد کرد و گفت: 18 میلیون هکتار زمین کشت و کار می‌شود، اما به نسبت به تولید پایینی داریم، درحالی‌که به منابع آب و خاک هم فشار زیادی وارد می‌شود. قوانین زیادی درباره کنترل منابع آب و خاک، استفاده حداقل از سموم و کودهای شیمیایی تصویب شده، اما به درستی اجرا نمی‌شود.

 

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *