پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | چشم‌اندازی برای پایداری

چشم‌اندازی برای پایداری





چشم‌اندازی برای پایداری

۱۶ آبان ۱۴۰۲، ۲۱:۲۸

پایداری در منابع طبیعی یک سرزمین یکی از ارکان اصلی در مسیر توسعهٔ پایدار است. اینک در هر جامعه­ٔ مترقی‌ می‌­توان چشم­‌اندازی برای حفاظت در منابع را دید که از برنامه­‌ریزی و آینده‌­نگری سرچشمه گرفته و حاصل بهایی ا­ست که به متخصصان داده شده. سطح دغدغه‌ها و چالش‌­های پیرامونی در این حوزه نیازمند تشکیلات ساختارمند و آینده‌نگری ا­ست که همهٔ اقشار جامعه را ببیند و هیچ جزئی را فدای کلیات نکند. به‌ویژه آن کلیاتی که از یک نگاه ثابت و واپسگرا آمده و میلی برای ثبات توسعه و حفاظت از داشته­‌های اکولوژیک ندارد. این‌چنین نگاهی سبب از بین رفتن پایداری در طبیعت می‌شود و چنان سیاستی را حاکم می­‌کند که هر دیالکتیکی در آن سرکوب شود و یکی از بخش‌­های مهم جامعه، یعنی محیط­ زیست، فدای انواع مصلحت شود و دیگر نمی‌­توان انتظاری برای پیشرفت در ساختار مردم­‌نهاد آن جامعه را متصور بود.

 

پارامترهای مختلفی در تغییر نظام فکری یک جامعه نقش دارند که یکی از آنها سینمای مستقل است. سینمایی که این روزها در انحصار آثاری­ست که صرفاً برای گیشه ساخته شده‌­اند و خبری از سینمای مشاهده­‌گر و دغدغه‌­مند نیست. آثاری تأثیرگذار در روند اجتماعی که برآمده از افکاری مستقل باشند، این روزها در اقلیتی خاموش به‌سر می‌برد و جامعه نیز تنها نظاره‌­گر فروپاشی خود است.

اینجاست که نقش مردم بسیار پررنگ­تر از همیشه می­شود؛ مردمی که این روزها درگیر هزاران مشکلات اقتصادی و اجتماعی هستند و در مقابل خود راه گریزی ندیده و بیشتر از گذشته تنها به مصرف‌­گرایی روی آورده‌­اند. مردم خود بزرگترین سرمایهٔ اجتماعی این سرزمین هستند که شوربختانه به حال خود رها شده‌اند و تقریباً هیچ برنامه‌­ای برای رشد افکار اجتماعی در درون آنها نیست.

 

در همین راستا حرکت به‌سمت سینمای اجتماعی می‌­تواند شوق رسیدن به توسعه را از طریق افکار جمعی افزایش دهد و در این مسیر نخبگان هم می­‌توانند شرایط را هر روز رصد کنند و مبتنی‌بر نیازهای همان مردم شرایط را به‌سمت زیستن در یک محیط سالم هموار کنند. دانش جامعه­‌شناسی با هدف رسیدن به توسعهٔ پایدار دارای جایگاهی شاخص است. این دانش می‌تواند تمامی تضادهای درون یک جامعه را بررسی کند و برای بهبود شرایط، راه‌حل‌­های مناسب را مطرح کند. 

  

بی‌­شک این دانش از علوم انسانی آمده است و تنها فرایندها و تعاملات اجتماعی را بررسی می‌­کند. اما در حال حاضر چنین دانشی به حاشیه رانده شده است و خبری از میل به‌سمت ثبات در منابع طبیعی نیست. اینگونه است که اولین ایستگاهی که مورد هجوم و تخریب قرار گرفته و گام در مسیر نابودی می‌گذارد، پایداری طبیعت است. همان‌طور که در بالا مطرح شد، سینما، آن هم در ژانر مستند و یا براساس حرکت‌­های اجتماعی می‌­تواند بسیار مؤثر باشد، اما بررسی فیلم­‌های بی‌­رمقی که این روزها سینمای ایران را تسخیر کرده‌­اند، نشان از تحقیر تفکری ا­ست که سال­‌ها امثال مهرجویی و بیضایی و حاتمی برای رونق آن تلاش‌­های بی‌­شمار کردند. سینمای ملی یک کشور جای تیزرهای تبلیغاتی در راستای گسترش یک توهم اقلیت‌­محور نبوده و نیست. از «گاو» تا «لامینور»، آثار مهرجویی را دوباره ببینیم؛ ردپای اجتماعی مردمی را خواهیم دید که تغییر در زیر لایهٔ جامعه را طلب می­‌کردند. در غیاب اندیشمند و فیلسوف و نویسندگانی که برای ترقی جامعه تلاش می‌­کردند و اینک هر کدام به طریقی خاموش شده‌­اند، چه کسی باید از رنج‌­های مردم تصویر بسازد؟ آیا امروز چنین آثار پرسشگری روی پردهٔ نقره‌­ای سینما دیده می­‌شوند؟

 

از سوی دیگر آثار مستند نیز که می‌­توانند تأثیر بسیار زیادی بر جامعه‌­شناسی توسعه بگذارند، اما آنچنان که شایسته است به نمایش عمومی گذاشته نمی­‌شوند. جامعه نیازمند بررسی روزانه است و پایداری در منابع طبیعی، پایشی لحظه­‌ای را طلب می‌­کند. اگر جامعه‌شناس و فیلمساز در کنار یکدیگر قرار گیرند و از سوی دیگر یک اکولوژیست نیز ضلع سوم آنها باشد، می‌­توان به پیشرفت جامعه به‌‌سمت توسعهٔ­ طبیعت‌­محور امیدوار بود، در غیر این‌صورت، شرایطِ تخریبِ منابع ادامه می‌یابد تا روزی که از سرزمین تنها یک نام باقی بماند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

وزارت نیرو، «سیاست ساز» یا «سیاست باز»

دیدگاه کارشناسان دربارۀ ابعاد سیاسی و اجتماعی مدیریت منابع آبی کشور

وزارت نیرو، «سیاست ساز» یا «سیاست باز»

نوشیدن آب از زباله‌دان؟

مناقشه میان محیط‌زیست و مدیران استانی چهارمحال‌وبختیاری بر سر آبگیری سد «باباحیدر» بالا گرفته است

نوشیدن آب از زباله‌دان؟

انتخاب وزیر نیرو باتوجه‌به مسئلۀ اجتماعی آب

حوزۀ آب و انرژی، نیازمند دمیدن روح گفتمانی تازه است

انتخاب وزیر نیرو باتوجه‌به مسئلۀ اجتماعی آب

آیندهٔ ایران در گرو مدیریت مطلوب محیط زیست

آیندهٔ ایران در گرو مدیریت مطلوب محیط زیست

اطلاع‌رسانی یک طرفه درباره کابینه آینده

اطلاع‌رسانی یک طرفه درباره کابینه آینده

رونمایی و اکران مستند «غرق‌شدن در پلاستیک»

رونمایی و اکران مستند «غرق‌شدن در پلاستیک»

برای پیشگیری از حریق جنگل‌ها باید در مراکز استان‌ ستاد مدیریت بحران تشکیل شود

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری تاکید کرد؛

برای پیشگیری از حریق جنگل‌ها باید در مراکز استان‌ ستاد مدیریت بحران تشکیل شود

۵۳ شکارچی متخلف در سقز دستگیر شد

رییس حفاظت محیط زیست سقز:

۵۳ شکارچی متخلف در سقز دستگیر شد

تدوین‌ برنامه ۱۰ ساله مقابله با گردوغبار در ایران

ابلاغ برنامه به استان‌های غبارخیز

تدوین‌ برنامه ۱۰ ساله مقابله با گردوغبار در ایران

خطر بیخ گوش «دریای عزیز»

فعالیت معدنی در نزدیکی برکه‌های باستانی «سی‌سر» نیشابور، نگرانی از خشک شدن این برکه‌ها را افزایش داد

خطر بیخ گوش «دریای عزیز»

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر