پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | اتحاد پزشکان علیه تغییر اقلیم

سازمان‌های حوزه سلامت و بهداشت در نامه‌ای سرگشاده خواستار اقدامات فوری اقلیمی از سوی دولت‌ها شدند

اتحاد پزشکان علیه تغییر اقلیم

مدیر بهداشت عمومی و محیط زیست سازمان جهانی بهداشت: باید صدای رسای سلامت در اجلاس COP28 باشیم





اتحاد پزشکان علیه تغییر اقلیم

۷ آبان ۱۴۰۲، ۸:۴۲

|پیام ما| تبعات پدیده‌های برآمده از تغییر اقلیم برای سلامت بشر، پزشکان و فعالان حوزه سلامت را به تکاپو انداخته است. محققان پیش از این دریافته بودند که بیش از نیمی از بیماری‌های انسانی ناشی از عوامل بیماری‌زا مانند تب دنگی، هپاتیت، ذات الریه، مالاریا و زیکا می‌تواند در اثر تغییر اوضاع اقلیمی تشدید شود و اکنون در روزهای منتهی به برگزاری بیست و هشتمین کنفرانس سازمان ملل متحد برای تغییر اقلیم (COP28) گروهی از سازمان‌های بهداشتی و پزشکان نامه‌ای سرگشاده نوشته‌اند و از سران کشورها درخواست کرده‌اند تا فوراً توسعه زیرساخت‌های سوخت‌های فسیلی جدید را متوقف کنند.

پزشکان عمومی و سازمان‌های بهداشتی پیشرو در جهان به‌نمایندگی از بیش از سه میلیون متخصص حوزه بهداشت در سراسر جهان، روز شنبه (دیروز) نامه سرگشاده‌ای منتشر کردند و در آن خواستار اقدام فوری علیه تغییر اقلیم برای محافظت از سلامت جوامع شدند. این مطالبه همزمان با برگزاری رویداد WONCA 2023 در استرالیا که یکی از بزرگترین کنفرانس‌های جهانی پزشکان عمومی است، به‌دنبال جلب توجه دولت‌ها به تاثیر تبعات تغییر اقلیم برای سلامت است. اینطور که گاردین گزارش داده، این پزشکان و سازمان‌ها از دولت‌ها خواسته‌اند که فوراً سوخت‌های فسیلی را کنار بگذارند، زیرا متخصصان بهداشت شاهد رنج فزاینده بیماران از آسیب‌های ناشی از تغییر اقلیم هستند.
چهار درخواست صریح
امضاکنندگان شامل نهادهای بهداشت و سلامت در کانادا، هند، اروپا، کشورهای اقیانوس آرام و بریتانیا هستند و در نامه سرگشاده خود چهار درخواست مشخص را به‌عنوان اقدامات فوری مطرح می‌کنند: یک) پایان دادن به گسترش هرگونه زیرساخت جدید برای تولید سوخت‌های فسیلی. دو) توقف تدریجی تولید و استفاده از سوخت‌های فسیلی. سه) حذف یارانه سوخت‌های فسیلی و سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر. چهار) تعیین مسیر سریع انتقال به سوخت‌های تجدیدپذیر و دور از سیستم‌های انرژی سوخت فسیلی.

امضاکنندگان در نامه خود نوشته‌اند: ما اکنون شاهد تأثیر گسترده تغییر اقلیم بر سلامت انسان، در بیماران خود هستیم اما درمواجهه با آسیب‌ها و رنج‌های روزافزون، می‌بینیم که منابع جدید سوخت‌های فسیلی توسعه می‌یابند و انتشار گازهای گلخانه‌ای همچنان در حال افزایش است

در این نامه سرگشاده آمده است: «ما پزشکان خانواده، عمومی و متخصصان بهداشت جهان از سران کشورها می‌خواهیم تا برای محافظت از سلامت جامعه جهانی در مقابل بحران اقلیمی اقدام فوری انجام دهند.» امضاکنندگان که از ۳۹ سازمان بهداشتی پیشرو، از جمله پزشکان عمومی استرالیا هستند، در نامه خود نوشته‌اند: «ما اکنون شاهد تأثیر گسترده تغییر اقلیم بر سلامت انسان، در بیماران خود هستیم. ما در خط مقدم حوزه درمان، به‌طور فزاینده در حال پاسخ به موقعیتی اضطراری هستیم که ناشی از بحران اقلیمی است. با وجود این شرایط، درمواجهه با آسیب‌ها و رنج‌های روزافزون، می‌بینیم که منابع جدید سوخت‌های فسیلی توسعه می‌یابند و انتشار گازهای گلخانه‌ای همچنان در حال افزایش است.»
آنها همچنین می‌گویند: «اگر می‌خواهیم گرمایش را به ۱.۵ درجه سانتیگراد محدود کنیم و تشدید وضعیت اضطراری بهداشت اقلیمی را متوقف کنیم، باید به تکثیر سوخت‌های فسیلی پایان دهیم.»

مدیر بخش محیط زیست، تغییر اقلیم و بهداشت سازمان جهانی بهداشت: سالانه هفت میلیون مرگ زودرس به دلیل آلودگی هوا رقم کوچکی نیست اما جهان هنوز در مقیاس این چالش واکنش درخوری نشان نداده است

بزرگترین چالش بهداشتی قرن ۲۱
این نامه در حالی منتشر شده است که شهر سیدنی میزبان کنفرانسی برای پزشکان جهان است که در آن نهادهای بهداشتی در مورد تجربیات کشورشان از تغییر اقلیم و تأثیرات آن بر سلامت و رفاه بیماران بحث و تبادل نظر می‌کنند.
«نیکول هیگینز»، رئیس کالج سلطنتی پزشکان عمومی استرالیا معتقد است در شرایط فعلی همه جهان باید برای تأثیرات تغییر اقلیم بر سلامتی بشر آمادگی لازم را داشته باشند. او می‌گوید: «استرالیا طبق پیش‌بینی‌ها خود را برای یکی از بدترین فصول آتش‌سوزی جنگلی آماده می‌کند و این پیش‌بینی و آمادگی، نشانه‌ای از وضعیت «عادی» جدید ما در دنیای امروز است.»
هیگینز ادامه می‌دهد: «اقدام پیشگیرانه برای سلامت مردم بسیار مهم است و پزشکان عمومی در این زمینه نقش مهمی ایفا می‌کنند، از جمله در ایجاد انگیزه در بیماران برای تهیه برنامه‌های اورژانسی بر اساس تهدیدات اقلیمی محلی، شرایط شخصی و نیازهای بهداشتی.» به گفته او جامعه پزشکی که اکنون برای مقابله با تغییر اقلیم پیش‌قدم شده، باید اثرات محیط زیستی مراقبت‌های اولیه را در نظر بگیرد چرا که همه برای محافظت از جوامع در بحران اقلیمی مسئولیت دارند.
پروفسور «انریکه فالچتو دی باروس»، پزشک عمومی روستایی برزیل و مدافع اقلیمی، نیز می‌گوید: «در سال ۲۰۲۳، بیشتر ایالت‌های برزیل در زمستان موج گرمای تاریخی را تجربه کردند و همزمان در ایالت‌های جنوبی یکی از شدیدترین سیل‌ها را از سر گذراند. بنابراین، برزیل قطعاً وارد عصر اضطراری اقلیم شده است و در اجلاس پزشکان درباره این شرایط اضطراری صحبت خواهیم کرد.»
«ماریا نیرا»، مدیر بخش محیط زیست، تغییر اقلیم و بهداشت سازمان جهانی بهداشت هم به تاثیر آلودگی هوا بر سلامت و مرگ زودرس بیش از هفت میلیون نفر در سال اشاره می‌کند و می‌گوید: «تغییر اقلیم به طور بالقوه بزرگترین چالش بهداشتی قرن بیست و یکم شناخته شده است. جهان سریع‌تر از هر زمان دیگری در تاریخ در حال گرم شدن است که عمدتاً به دلیل سوزاندن سوخت‌های فسیلی است. سالانه هفت میلیون مرگ زودرس به دلیل آلودگی هوا رقم کوچکی نیست اما متأسفانه، جهان هنوز در مقیاس این چالش واکنش درخوری نشان نداده است. به همین دلیل است که ما به صدای بلند و ورسای حوزه سلامت در مذاکرات اقلیمی سازمان ملل در ابوظبی نیازمندیم.» به گفته او اولین روز اجلاسCOP28 به موضوع سلامت اختصاص دارد و متخصصان حوزه بهداشت معتقدند که سلامت می‌تواند انگیزه نهایی برای به‌کارگیری اقدامات بیشتر برای مقابله با تغییر اقلیم باشد و نقشی حیاتی ایفا کند.
وبسایت خبری miragenews حرف‌های مشابهی به نقل از «کاترین پندرِی»، رئیس بخش اقلیم و محیط زیست کالج سلطنتی پزشکان عمومی استرالیا (RACGP)، نوشته است: «تغییر اقلیم یک وضعیت اورژانسی در سلامت عمومی است و پزشکان عمومی در سراسر جهان اثرات آن را بر جوامع می‌بینند. ما در شرایط اضطراری اقلیمی هستیم و اگر سران کشورها فوراً اقدام نکنند، خیلی دیر خواهد شد. پزشکان عمومی در سراسر جهان اثرات مخرب بحران اقلیمی را بر بیماران مشاهده می‌کنند.»
او ادامه می‌دهد: «آتش‌سوزی‌های شدید مراتع و جنگل‌ها، سیل‌، خشکسالی و توفان‌ها اثرات فاجعه‌باری بر سلامت جسمی و روانی انسان دارند. این بلایای ناشی از تغییر اقلیم در سراسر جهان تلفات جانی ویرانگر، آوارگی و اختلال در تامین معیشت را به دنبال داشته است. به همین دلیل است که امروز، پزشکان عمومی و متخصصان بهداشت برای سلامت و رفاه مردم متحد شده‌اند.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *