شهرها در جهان امروز کانون ناپایداری اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی هستند
نیاز شهرها به پایداری اکولوژیک
آلودگیهای محیطی، انتشار گازهای گلخانهای، محدودیت منابع، شکنندگی اکوسیستمهای طبیعی شهر و تنگ شدن عرصه برای بقای سایر زیستمندان، از مهمترین مشخصههای ناپایداری محیط زیستی شهرها هستند
۴ آبان ۱۴۰۲، ۹:۰۷
شهرها در جهان امروز کانون ناپایداری اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی هستند. آلودگیهای محیطی، انتشار گازهای گلخانهای، محدودیت منابع، شکنندگی اکوسیستمهای طبیعی شهر و تنگ شدن عرصه برای بقای سایر زیستمندان، از مهمترین مشخصههای ناپایداری محیط زیستی شهرها هستند. از اوایل دهه ۷۰ میلادی، جنبشهای محیط زیستی علیه توسعه متداول شهرها بهخصوص مناطق کلانشهری کشورهای توسعهیافته به راه افتاد. این حرکتهای اعتراضی به روند توسعه، با قوت و قوام بیشتر، از دهه ۹۰ میلادی و به طور مشخص از کنفرانس ریو با نگرش «پایداری در توسعه» آغاز شد؛
نگرشی که به مقابله با الگوهای تولید، توزیع و مصرف ناسازگار با طبیعت، -که منجر به اتمام منابع و تخریب محیط زیست و رشد اقتصادی ولو به هر قیمتی شد- پرداخت و تنها فرایند توسعهای را تایید کرد، که به بهبود کیفیت زندگی انسانها در حد ظرفیت پذیرش نظامهای پشتیبان حیات (Carrying Capacity) میانجامید. الگوواره جدید، قداست توسعه پیشین را شکست و به عدالت بین نسلها، وابستگی انسان به طبیعت، برتری کیفیت توسعه بر کمیت رشد و توانمندسازی جوامع مبتنی بر ارزشهای اخلاقی تاکید کرد. بر مبنای این نگرش، شهر بهعنوان پدیدهای بومشناختی نیازمند بازتعریف شد، چرا که رابطه بین ساکنین شهرها و منابع و نظامهای طبیعی که برای بقای آنها ضرورت داشت بهدرستی درک نشده بود و این انشقاق میان شهرنشینان و طبیعت، مشکلات عدیده محیط زیستی را برای شهرهای بزرگ فراهم آورد. بومشناسان خلاف دیدگاهی که فرایند تولید دادهها به ستاندهها را در شهر جریانی «خطی» میپنداشت، با اعتقاد به اینکه سنگ بنای پایداری شهری در آن است که شهر همچون نظامی باز متکی به جریان ورودی مواد و انرژی از بومکره (Ecosphere) است، این جریان را چونان «چرخهای» میدیدند که در آن ستاندهها باید مجدداً به دادههایی در اکوسیستمها تبدیل شوند. با چنین تعبیری، شهرها همچون گلوگاههای مصرف در شبکه گسترده فعالیتهای انسانی روی زمین و بهعنوان بزرگترین مصرفکنندههای منابع طبیعی به شمار میآمدند و باید با مصرف کارآمدتر منابع و انرژی، و انطباق و هماهنگی بیشتر با طبیعت، قابلیت پایداری خویش را ارتقا بخشند. از این رو این تفکر که بتوان با شهرسازی پایدار و ایجاد بومشهر بر ارتباط توسعه شهر با بستر طبیعی آن اتکا داشت، همچنان در زمره محوریترین موضوعات مرتبط با شهرسازی در جهان معاصر است. کاهش اتکا به خودرو در حمل و نقل شهری، حفاظت و احیای محیطهای طبیعی و تنوع زیستی شهر، کاهش مصرف منابع و انتشار آلودگی با جلوگیری از مصرف لجام گسیخته سوختهای فسیلی و جایگزینی انرژیهای تجدیدپذیر، تقویت اقتصاد چرخشی با دنبال کردن اهداف طبیعت پایه به جای فعالیتهای تولیدمحور و جلب مشارکت فراگیر شهروندان برای اداره امور شهر، از مهمترین مولفهها برای سرعت بخشیدن به حرکت در مسیر شهر پایدار است. قابل تامل آنکه ایرانیان از چندهزار سال پیش به اهمیت تعامل میان انسان و طبیعت در شهرها واقف بوده و بهعبارتی شهرهای قدیمی ایران، شهرهایی «بوممبنا» با عملکردی اکولوژیک و «تابآور» بودهاند؛ فضاهای سبز سازگار با اقلیم و حضور عناصری چون بادگیر، سایهبان، بهارخواب، قنات، روشندان و… و استفاده از مصالح بومآورد بیانگر توجه خاص نیاکان ما به انطباق و سازگاری هرچه بیشتر محدودههای سکونتگاهی با ویژگیهای سرزمین بوده است. با همین نگاه پایدار و هوشمندانه به طبیعت بوده که پیشینیان ما توانستند شرایط زیستی خود را با وجود تمامی محدودیتها و موانع در اقلیمهای متنوع فلات ایران سازگار کنند. این همزیستی با طبیعت، شوربختانه در قرن اخیر با تقلید ناآگاهانه از الگوی توسعه غیربومی، بیتوجهی به مختصات طبیعی، توسعه بیرویه و خارج از ظرفیت محیط زیست، کارکرد حیاتی سکونتگاههای شهری را دچار زوال کرده است، که معضلات بیشمار محیط زیستی امروز کلانشهرهای کشور ماحصل این دگردیسی اشتباه بوده است. با وجود آنکه شهرهای کنونی با تخریب محیط زیست و منابع طبیعی، به مثابه مکانهای اصلی مخاطرات بومشناختی فاصله زیادی را تا تحقق «بومشهر» در پیش رو دارند، اما فراموش نکنیم که تحولات ساختاری در نظام اجتماعی و اقتصادی شهری در پیوند با هدف تعادل بومشناسانه، قادر است شهری زیستپذیر (Livable) به وجود آورد. گرچه پیچیدگی شهرها و تمایزات موجود بین شهرهای مختلف، کار جستوجوی راهحلهای موثر برای رفع مسائل را به امری پرچالش و هراسانگیز برای سیاستگذاران، طراحان و ساکنین شهرها بدل ساخته است، با این حال حرکت در مسیر بهبود کیفیت زیستپذیری شهرها، از جمله ضروریاتی است که برای کاهش تبعات و پیامدهای آتی ناگزیر، باید در آن گام نهاد. مسیری که مهمترین مولفه آن درک این واقعیت است که انسان شهرنشین بهرغم دستاوردهای شگرف خویش نیازمند برقراری ارتباطی تنگاتنگ با طبیعت و تبعیت از نظام حاکم بر آن است.
برچسب ها:
نظر کاربران
نظری برای این پست ثبت نشده است.
مطالب مرتبط
جام جهانی در آینه بحران اقلیم
جامجهانی رکورددار درآمد یا آلودگی؟
قنات در ایران فراموش شد، آموناس در پرو سیاستگذاری شد
یک دانش، دو سرنوشت
موج گرمای کمسابقه اروپا را فرا گرفت
بوستان «باغ ایرانی» در شهرری افتتاح شد
مدیریت پسماند و محیطزیست
آییننامه پلاستیک بدون ضمانت اجرا
«فرش قرمز» دریاچه ارومیه برای فلامینگوها
مشکلات شهری
دو دهه زندگی با بوی فاضلاب در همسایگی بیمارستان ضیائیان
مروری بر جایگاه محیطزیست در تاریخ برنامهریزی توسعه در ایران
قانون داریم، اجرا نداریم
ترامپ مهاجران کشورهای آسیب پذیرتر در برابر بحران اقلیم را هدف گرفته است
آوارگان گرمایش زمین در فهرست ممنوعه
قربانیان تغییر اقلیم هنوز در قوانین پناهندگی به رسمیت شناخته نمیشوند
بحران اقلیم، مهاجرت و دیوارهای بلندتر آمریکا
وب گردی
- آشنایی با خدمات متنوع اسنپفود در رشت
- بهترین مدل شومیز برای افراد چاق؛ 10 مدل ترند 1405
- جنس سیم چه تأثیری در کیفیت برق رسانی دارد؟
- مسابقه ملی ایدهپردازی «ایدانو» به آنتن شبکه دو رسید
- «سهم ما از قدردانی»؛ حمایت ویژه هتلهای دُنسه از قهرمانان امداد
- درخواست ایجاد مسیر دوچرخهسواری ۱۰۰ کیلومتری در قم
- چند روز بعد از سمپاشی ساس از بین میرود؟ (راهنمای کامل سمپاشی ساس + قوی ترین سم ساس)
- باغ پرندگان تهران کجاست؟ معرفی، ساعت کاری و آدرس
- مقایسه قیمت ورق شیروانی، سیاه، استیل و گالوانیزه در یک نگاه
- درخواست برقراری دورکاری و تعطیلی پنجشنبه برای کادر غیرعملیاتی (پشتیبانی) درمان سازمان تأمین اجتماعی بیشتر
بیشترین نظر کاربران
نساجـی تشنـــــه آب
پربازدیدها
1
رقص سوگوارانه؛ کنشی مقاومتی
2
رقص عزا
3
مبارزه با جستوجوی گنج
4
هوای آلوده با موتورهای منسوخشده و آلاینده خودروهای داخلی
5
گنجِ گمشده زیر چرخ لودرها




دیدگاهتان را بنویسید