پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | با «رومینگ» فیلترینگ را دور بزنید

وزیر ارتباطات می‌گوید سیم کارت گردشگری وجود ندارد ولی سعی می‌کنیم گردشگران بتوانند از اینترنت کشور شان استفاده کنند

با «رومینگ» فیلترینگ را دور بزنید

رئیس فراکسیون مستقلین مجلس: ما نمی‌گوییم اینترنت گردشگران هم فیلتر شود حرف ما این است که اینترنت داخلی هم فیلتر نشود





با «رومینگ» فیلترینگ را دور بزنید

۱۵ مهر ۱۴۰۲، ۱۴:۴۷

ابتدای مهر بود که معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از تصویب طرح ارائه سیم‌کارت بدون فیلتر برای گردشگران خارجی خبر داد تا بدون مشکل بتوانند از اینترنت استفاده کنند. «علی اصغر شالبافیان» اعلام کرد طرح سیم‌کارت بدون فیلتر برای گردشگرهای خارجی در کارگروه رفع مصادیق مجرمانه دادستانی کل کشور تصویب شده است. به گفته او آژانس‌های مورد تأیید این وزارتخانه به منظور بهره‌برداری از سیم کارت بدون فیلتر معرفی شده‌اند. «در مرحله دیگری از این مصوبه، امکان بهره‌برداری گردشگران خارجی از این سیم‌کارت‌ها وجود دارد و با آن موافقت، جلسه‌ای با وزارت ارتباطات، دادستانی و نیروی انتظامی برگزار و به نحوه اجرای طرح پرداخته شده است.»

ایده ارائه سیم‌کارت بدون فیلتر به گردشگرهای خارجی پیش از این بارها مطرح شده بود؛ وزارت ارتباطات اولین بار در اسفند ۱۴۰۱ اعلام کرد میزان نصب و استفاده پیام‌رسان‌ها و شبکه اجتماعی داخلی در میان کاربران ایرانی همچنان روبه گسترش است، اما برای گردشگران خارجی که مدت کوتاهی به ایران سفر می‌کنند و دایره ارتباطات‌شان با هموطنان خودشان در سکوهایی است که مطابق مقررات داخلی، آن سکوها دچار محدودیت‌هایی است، درخواست‌هایی مطرح شده اما در حد پیشنهاد بوده و درباره آن تصمیم‌گیری نشده است.

نماینده مجلس: تا الان اقدام عملی و جدی‌ای در زمینه ارائه سیم‌کارت یا اینترنت بدون فیلتر به گردشگران خارجی صورت نگرفته و همه چیز در حد صحبت است که بگوییم چرا نمایندگان مجلس به این موضوع ورود نکرده‌اند

پس از آن «عزت‌الله ضرغامی» وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درباره این موضوع گفت که طرح ارائه سیم کارت بدون فیلتر به گردشگران پیشنهاد او بوده و معتقد است گردشگران باید حداقل خدمات را دریافت کنند.
حالا اما وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با یک تغییر موضوع، اعلام کرد چیزی به اسم سیم‌کارت گردشگری نداریم، اما پیگیری برای اینکه که هر کسی که وارد کشور می‌شود، از ظرفیت رومینگ استفاده کند و مشکلش حل شود، در جریان است.
به گفته «عیسی زارع‌پور»، اپراتورهای ایران با بیش از ۲۵۰ و ۲۶۰ اپراتور قرارداد رومینگ دارند یعنی هر کسی که وارد کشور می‌شود می‌تواند اینترنت کشور خود را فعال کند و با همان کیفیت به اینترنت دسترسی دارد و هر محدودیتی که در آنجا وجود دارد اینجا هم هست و اگر عدم محدودیتی هم وجود داشته باشد، در ایران هم همانگونه است.
با این حال، گرچه می‌توان موضع وزیر ارتباطات را یک عقب‌نشینی از سوی دولت بعد از انتقادها به طبقه‌بندی شدن اینترنت دانست، اما «غلامرضا نوری قزلجه»، رئیس فراکسیون مستقلین مجلس یازدهم که پیش از این، ارائه سیم‌کارت بدون فیلتر گردشگری را احیای کاپیتولاسیون دانسته بود به «پیام ما» گفت که تبعیض در ارائه اینترنت به هر شکلی کاپیتولاسیون است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی تاییدها و تکذیب‌ها را بیشتر برای بررسی واکنش مردم می‌داند و می‌گوید: «این اتفاق به هر شکلی رخ دهد، موجب آزرده‌خاطری ملت خواهد شد. هرچند که همین حالا هم عده‌ای اما به صورت محدود در داخل کشور اینترنت بدون فیلتر دارند و با اینکه این موضوع خیلی علنی و گسترده نیست موجب آزردگی شده است.»
او توضیح می‌دهد: «تا الان اقدام عملی و جدی‌ای در زمینه ارائه سیم‌کارت یا اینترنت بدون فیلتر به گردشگران خارجی صورت نگرفته و همه چیز در حد صحبت است که بگوییم چرا نمایندگان مجلس به این موضوع ورود نکرده‌اند. اما این کار با هر شکلی اتفاق بیفتد، یک تبعیض خواهد بود. البته ما نمی‌گوییم اینترنت گردشگران هم فیلتر شود، بلکه حرف اصلی این است که اینترنت داخلی هم فیلتر نشود و برای ایرانی، خارجی و بومی و گردشگر یکسان و متعارف باشد.»
نوری قزلجه با اظهار امیدواری برای فیلتر تاکید می‌کند که فیلتر اینترنت به هر شکلی بر خلاف حقوق شهروندی و قانون اساسی است: «فیلترینگ هزینه و زمان زیادی را از مردم می‌گیرد و مشخص نیست نفع این فیلترینگ به جیب چه کسانی می‌رود. فیلترینگ در این شرایط اقتصادی هزینه قابل توجهی را به مردم تحمیل می‌کند.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *