پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تصویب طرح سیم‌کارت گردشگری با اینترنت بدون فیلتر

وزارت میراث فرهنگی پیشنهاد لغو یک‌‌طرفه روادید بین ایران و ۶۸ کشور را ارائه کرد

تصویب طرح سیم‌کارت گردشگری با اینترنت بدون فیلتر





تصویب طرح سیم‌کارت گردشگری با اینترنت بدون فیلتر

۳ مهر ۱۴۰۲، ۱۵:۲۶

رویکرد اصلی برای گزینش کشورها برای لغو یک‌طرفهٔ روادید، مبتنی بر سیاست‌های خارجی دولت سیزدهم بوده که روی توسعه با کشورهای همسایه، مسلمان، حوزهٔ تمدنی و پیمان‌های ملحق‌شده مثل شانگهای و بریکس تاکید دارد

هنوز ماجرای ورود رونالدو به ایران و اظهارات کنایه‌آمیز وزیر میراث‌فرهنگی درباره اینکه این بازیکن فوتبال برای ارتباط با دوستانش باید از پیام‌‌رسان‌های داخلی استفاده می‌کند، سوژه شوخی‌ها و انتقادات فعلان فضای مجازی است. با این حال پس از چند روز این‌بار معاون وزیر میراث فرهنگی از تصویب ارائهٔ سیم‌کارت بدون فیلتر به گردشگران خارجی خبر داد. موضوعی که از چندماه قبل مطرح شده بود. هرچند بسیاری از کاربران چنین تصمیمی را تبعیض‌آمیز می‌دانند و معتقدند که این امکان باید در اختیار تمامی کاربران اینترنت داخلی و خارجی قرار بگیرد. هرچند معاون وزارت میراث فرهنگی از پیشنهاد لغو یک‌طرفهٔ روادید بین ایران و ۶۸ کشور نیز خبر داده است.
«علی‌اصغر شالبافیان»، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی از ارائهٔ طرحی با عنوان «تسهیل ورود گردشگران از طریق لغو روادید و با خودرو شخصی» توسط وزارتخانه متبوعش خبر داده و به خبرگزاری ایسنا گفته است:‌ «این طرح با استناد به اولویت‌های تعیین‌شده در سند تحول و با توجه به انتظارات دولت سیزدهم آماده شد. طرح لغو یکطرفه روادید نیز به وزارت خارجه و نهادهای ذی‌ربط ارائه شده است.»

او همچنین گفته است:‌ «در قالب این طرح، پیشنهاد ما لغو یک‌طرفه روادید با ۶۸ کشور بود. وزارت امور خارجه طرح را بررسی کرد و در کنار پیشنهادهایی، مخالفت اساسی با این طرح نداشت، ‌چون سیاست گردشگری همین است و در بسیاری از کشورها نیز اجرای آن متداول بوده و حتی در کشورهای اطراف ایران، از جمله قطر، ترکیه، امارات و حوزه CIS (کشورهای مستقل مشترک‌المنافع) نمونه این طرح اجرا می‌شود. بنابراین، وزارت خارجه و دستگاه‌های مرتبط هم با این نگاه، پیشنهاد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را بررسی کردند و جلساتی در این راستا برگزار شده است.»
شالبافیان درباره کشورهایی که برای لغو یکطرفه روادید پیشنهاد شده‌اند و چگونگی انتخاب آنها، گفته که رویکرد اصلی برای گزینش این کشورها مبتنی بر سیاست‌های خارجی دولت سیزدهم بوده که روی توسعه با کشورهای همسایه، مسلمان، حوزهٔ تمدنی و پیمان‌های ملحق‌شده مثل شانگهای و بریکس تاکید دارد. به گفتهٔ او، تا کنون با کلیت طرح و تعدادی از این کشورها در جلسات و گفت‌وگو با دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط، موافقت شده، اما نیاز است طرح لغو روادید در کمیسیون‌های مختلف دولت تصویب شود.
او دربارهٔ سرانجام طرح «سیم‌کارت‌ گردشگری» گفته است: «طرح سیم کارت گردشگری در کارگروه رفع مصادیق مجرمانه دادستانی کل کشور تصویب شده است. جلسه‌ای هم بین وزارتخانه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ارتباطات و دادستانی و نیروی انتظامی درباره نحوه اجرای آن با توجه به اولویت‌های مورد درخواست ما برگزار شد. ما درخواست کرده بودیم فعالان گردشگری در اولویت این طرح قرار بگیرند، در نتیجه قرار شد فهرست دفاتر خدمات مسافرتی را ارائه کنیم تا این امکان برای آن‌ها فراهم شود. آژانس‌های مورد تایید که پروانه بهره‌برداری از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دارند، به منظور بهره‌برداری از این طرح معرفی شده‌اند.»
به گفته او، در مرحله دیگری از این مصوبه، ‌امکان بهره‌برداری گردشگران خارجی از این سیم‌کارت‌ها وجود دارد و با آن موافقت شده است.
شالبافیان با بیان این‌که این مصوبه با اولویت حمایت از فعالان گردشگری، مرحله به مرحله اجرا خواهد شد، گفت: «این طرح مصوب و ابلاغ شده و ما هم براساس مصوبه و اولویت‌ها، بهره‌برداران را معرفی می‌کنیم. زمان‌بندی اجرای مرحله ‌به مرحله این مصوبه هم در آینده مشخص می‌شود.»
او ادامه داد: «درخواست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، بهره‌برداری دفاتر خدمات مسافرتی، هتل‌ها، راهنمایان گردشگری و گردشگران خارجی از سیم کارت گردشگری است.»

 

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *