سایت خبری پیام ما آنلاین | قلم قرمز محیط زیست بر سر شناگاههای مازندران

قلم قرمز محیط زیست بر سر شناگاههای مازندران





۲۵ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۳۲

ارزیابی محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی نشان داد که بیشتر این شناگاهها فاقد شرایط مناسب و ایده آل برای شنا هستند.

طبق معیارهای ارزیابی هفده گانه محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، 90 درصد از شناگاهها موفق به دریافت نشان پرچم آبی به عنوان نماد سالم و ایده آل بودن دریا برای شنا نشده اند.
بر اساس این گزارش ایرنا از 47 شناگاه فعال که در ارزیابی شرکت داده شدند ، 40 شناگاه نشان پرچم زرد دریافت کردند که به معنای ایده آل نبودن برای شناست ، سه شناگاه به دلیل رسیدن آلودگیشان به حد بحران حکم تعطیلی گرفتند و تنها سه شناگاه توانستند از آزمون ارزیابی محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی با دریافت حکم ایده آل ، سربلند خارج شوند .

 

نبود پرچم ، نشانه آلودگی شناگاه  
رئیس اداره محیط زیست دریایی اداره کل محیط زیست مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : در سال جاری 47 شناگاه در ساحل دریای مازندران راه اندازی شد و ازریابی سلامت آنها بر اساس 17 معیار از سوی محیط زیست ، دانشگاه علوم پزشکی و وزارت کشور انجام شد. 

 

مریم موسوی توضیح داد : در این ارزیابی که با نمونه برداری انجام شد ، شناگاهها به پنج دسته دارای ریسک متوسط ، ریسک بالا ، خیلی بالا و ضعیف و خیلی ضعیف آنالیز شدند و این کار نیز برای یک پروسه یکساله انجام شد. 
وی اضافه کرد : در نتیجه این ارزیابی تنها سه شناگاه در سواحل مازندرانی خزر موفق به دریافت پرچم آبی شدند که نماد سالم بودنشان است ، 40 شناگاه با پرچم زرد به معنای داشتن آلودگی نشانه گذاری شدند که به معنای داشتن آلوگی با ریسک متوسط است .
رئیس اداره محیط زیست دریایی اداره کل محیط زیست مازندران گفت : چهار شناگاه دارای ریسک بالا و خیلی بالا از لحاظ آلودگی تشخیص داده شده و فعالیتشان تعطیل شد. 
وی افزود : یک شناگاه تعطیل شده مربوط به شهرستان عباس آباد ، یک شناگاه در رامسر و 2 شناگاه به نام خط آهی و خشت سر در شهرستان محمود واقع است .

 

** راه اندازی شناگاه بدون مجوز علوم پزشکی 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم گفت که هیچ یک از شناگاههای فعال در ساحل خزر مجوزی از این دانشگاه ندارند .
دکتر محسن اعرابی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : این در حالیست که باید شناگاهها پیش از راه اندازی از دانشگاه علوم پزشکی مجوز دریافت کنند. 
وی گفت که تاکنون اعتراض دانشگاه علوم پزشکی نسبت به بی خبری حوزه سلامت از ایجاد شناگاهها به جایی نرسیده است. 

 

** جلبک ، نشانه آلودگی 
معاون تحقیقاتی پژوهشکده اکولوژی دریای خزر هم رویش جلبک در آب های ساحلی دریای خزری را نشانگر افزایش آلودگی دانست .
حسن فضلی به خبرنگار ایرنا گفت که جلبک‎های دریایی نقش بسیار مهمی در چرخه‎های بیوشیمیایی محیط‎ های آبی دارند و پایه و اساس زنجیره غذایی در اکوسیستم‎های آبی محسوب می‎شوند. 
وی یکی از علت های افزایش جلبک در دریای خزر را افزایش دمای هوا اعلام کرد. 

 

** سالمسازی محیط شنا ، دغدغه مدیریت گردشگری دریا 
سخنگوی طرح سالمسازی دریا در مازندران هم سالمسازی محیط شنا از هرگونه آلودگی را دستور العمل مدیریت گردشگری دریا در استان دانست و تاکید کرد که ارزیابی های صورت گرفته هم در همین چارچوب بوده است .
عیسی قاسمی طوسی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به ساماندهی طرح سالمسازی دریا در دولت تدبیر و امید ، توضیح داد : تا پیش از سال 92 طرح های سالمسازی بدون نطارت در ساحل دریای مازندران اجرایی می شد و به همین دلیل هم هیچگونه اطلاع رسانی در باره آلودگی شناگاهها وجود نداشت .
وی افزود : واقعیت این است که همه تلاش ما ایجاد محیطی عاری از آلودگی برای شناست و هر سال با افزایش امکانات و اتخاذ تدابیر مختلف در این مسیر حرکت می کنیم و امسال هم طرح ارزیابی سلامت شناگاهها را با همکاری محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی به ثمر رساندیم.
قاسمی طوسی توضیح داد : با توجه به ارزیابی های انجام شده ، برنامه ریزی برای سالمسازی شناگاهها وارد مرحله اجرایی می شود و از این پس متولیان شناگاهها نمی توانند از زیر بار مسئولیتشان شانه خالی کنند در حالی که تا پیش از این ارزیابی ، هیچ مدرک و مستندی برای ملزم کردنشان به این کار نداشتیم .
وی افزود : طرح ارزیابی سلامت شناگاهها را سال پیش با حضور مسئولان سازمان محیط زیست کلید زدیم و در این ارزیابی استانداردهای بالایی را برای شناگاهها در نظر گرفتیم تا مازندران صاحب یک گردشگری سالم و مطمئن دریایی شود . 
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مازندران تاکید کرد : کار ساماندهی سواحل دریا و اجرای اصولی طرح های سالمسازی در مازندران در دولت یازدهم با افزایش تعداد ناجیان غریق ، فراهم آوردن امکانات زیرساختی ، دخیل کردن دستگاههای مختلف مانند اورژانس ، نیروی انتظامی ، دانشگاه علوم پزشکی ، محیط زیست و مسئولیت پذیر کردن متولیان شناگاههای خصوصی آغاز شد و بخش زیادی از مشکلات تاکنون رفع شده است .
وی یکی از پیامدهای مثبت این اقدامات را کاهش سالانه آمار مرگ ناشی از غرق شدگی دانست و گفت : این دستاورد علاوه بر افزایش ناجیان ، با شناسایی نقاط کور و حادثه خیز و نصب تابلوی شناممنوع و حضور ماموران انتظامی برای جلوگیری از ورود شناگران به دریا در این مناطق حاصل شد .

بر اساس گزارش های رسمی ، آمار مرگ ناشی از غرق شدگی در سواحل مازندران از حدود 300 نفر در سال 91 به کمتر از 80 نفر در سال 95 کاهش یافت .

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *