پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | حیوان آزاری در سکوت قانون

حیوان آزاری در سکوت قانون





۲۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۳۶

انتشار فیلم سگآزاری در اردبیل یک بار دیگر لزوم تصویب قانون حمایت از حیوانات را یادآوری کرد

در نبود قانون قوی حمایت از حیوانات، بار دیگر سگی مورد تعرض آدمیان قرار گرفت. حیوان آزاری موضوعی  است که به دلیل خلا قانونی در کشور، هر چند وقت یکبار تکرار میشود و پایانی بر آن نیست.

در تازه ترین خبرها، سگ آزار اردبیلی که اقدام به بستن گردن سگ با طناب و کشیدن آن حیوان با خودروی شخصی کرده بود دستگیر و برای تشکیل پرونده به محاکم قضایی معرفی شد. اما مجرم شناخته شدن عاملان این حیوان آزاری و تشکیل پرونده قضایی برای آنها نمیتواند کافی باشد. صرفنظر از مذموم بودنِ آزار حیوانات به اشکال گوناگون، تکرار و تدوام این روند، زنگ خطری جدی نسبت به وضعیت محیط زیست و حیات حیوانات در ایران  است. .آنطور که سایت خبری حکیم مهر گزارش میدهد انتشار اخبار حیوان آزاری می تواند زمینه ساز طرح مسوولیت های حقوقی و بین المللی دولت و عاملین آن شود. همچنین آنطور که روزنامه اطلاعات در گزارشی میآورد حیوان آزاری، بدون شک از مصادیق بداخلاقیهای اجتماعی است که متأسفانه در جامعه ما نیز وجود دارد و بی توجهی مسوولان امر و نبود قوانین محکم و زیرساختهای فرهنگی مناسب، حاشیه امنی برای حیوانآزاران فراهم آورده است.

آخرین وضعیت قانون حمایت

 از حقوق حیوانات

به مدد فضای مجازی و بعد از انتشار چندین کلیپ حیوان آزاری، صدای مردم وفعالان محیط زیست بلند میشود. در همین زمان یعنی حدود سه سال پیش است که محمد درویش مدیرکل دفتر آموزش وقت سازمان حفاظت محیط زیست اعلام میکند: پیش نویس ماده واحده حمایت از حیوانات ولگرد و بی سرپرست به دولت ارسال شده است و در تلاش هستیم که به زودی تصویب شود. او در این رابطه می گوید : سازمان حفاظت محیط زیست در تلاش است این قانون را به تصویب برساند تا نحوه رفتار با حیوانات شهری ساماندهی شود. بعد از حدود دو سال از این ماجرا است که فرهاد دبیری مشاور ارشد رییس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص وضعیت این قانون میگوید: لایحه منع حیوان آزاری در قالب اصلاحیه قانون مجازات اسلامی و الحاق ۵ تبصره به ماده ۶۷۹ قانون مجازات اسلامی به مجلس شورای اسلامی ارائه میشود. به گفته دبیری هرچند متولیان اصلی این قضیه وزارت کشور و شهرداریها هستند اما از آنجایی که همه نگاهها در این ماجرا به سمت محیط زیست است این سازمان وارد عمل شده و در حال آماده کردن این لایحه است.اما با گذشت چندین ماه از اظهار نظر دبیری، این قانون هنوز در راه مجلس مانده و سرانجامی پیدا نکرده است. در تازه ترین اظهارات(14 تیرماه سال جاری) تابش رییس فراکسیون محیط زیست مجلس میگویدلایحه حمایت از حقوق حیوانات از سوی دولت آماده ارائه به مجلس بوده و برای تصویب لایحه حمایت از حقوق حیوانات به اتحاد و همگرایی سازمان های مردم نهاد نیازمندیمهمچنین چهار روز بعد از این اظهار نظر است که جبار کوچکی نژاد عضو هیات رییسه فراکسیون محیط زیست اعلاممیکند: « برخورد با حیوان آزاری  باید در کشور  تشدید شود بدین معنا که باید دولت لایحه ای را در راستای حمایت از حقوق حیوانات ارائه دهد که دارای قوانین سختگیرانه  نسبت به افرادی باشد که به حیوان آزاری میپردازنداین موضعگیریها نشان میدهد این لایحه هنوز در وضعیت نامعلومی به سر میبرد و حیوان آزارها با برخورد محکم قانونی مواجه نیستند.

 فقدان قوانین بازدارنده، 

اصلی ترین علت حیوان آزاری

 

در همین رابطه سیدمهدی حجتی وکیل دادگستری و مدرس دانشگاه با بیان اینکه «در زمینه حمایت از حیوانات و موضوع حیوان آزاری با خلاء قانونی مواجه هستیم»، میگوید: یکی از علل شیوع و افزایش حیوان آزاری در سالهای اخیر فقدان قوانین بازدارنده برای مرتکبان این نوع رفتارها است. متأسفانه هیچ قانون جامعی برای برخورد با اشخاصی که به صورت موردی یا سازمان یافته نسبت به شکنجه و اذیت و آزار و کشتن حیوانات میپردازند، وجود ندارد و مراجع قضایی در مقام رسیدگی به موارد ارجاعی، بهواسطه فقدان نص صریح قانونی ابزار لازم را برای مجازات چنین افرادی در اختیار ندارند؛ در واقع فقدان قوانین بازدارنده برای مرتکبان چنین رفتارهایی،اصلیترین علت اقدام به حیوانآزاری توسط انسانهای نامتعارف است.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر