پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | آقای پزشکیان شهر خودتان را دریابید

آقای پزشکیان شهر خودتان را دریابید





آقای پزشکیان شهر خودتان را دریابید

۱۹ مرداد ۱۴۰۳، ۲۲:۲۵

پنجم مهرماه ۱۴۰۲ مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی  گفت مجوز احداث سه شهرک جدید را از وزیر راه و شهرسازی گرفته‌ایم که این کار در راستای کاهش قیمت مسکن انجام می‌شود و در این راستا هزار هکتار زمین نیز از سوی دولت تحویل داده شده است. وی در  جلسه شورای اسلامی شهر تبریز با ارائه گزارشی از اجرای مصوبات طرح نهضت ملی مسکن گفت: «برای این طرح در استان ۲۴۹ هزار و ۳۱۸ تقاضا ثبت شد که پس از بررسی و احراز صلاحیت‌های قانونی، ۵۰ هزار نفر مورد تایید این سامانه قرار گرفت و موفق به پرداخت مبالغ اعلامی، شدند…. اداره‌کل راه و شهرسازی طبق مصوبات متعهد به ساخت ۲۰۷ هزار واحد مسکونی اعم از روستایی و شهری است …وظیفه دولت تامین زمین است ولی در استان ما به دلیل توپوگرافی موجود و زمین‌های ناهموار دچار مشکل شده است…. در استان آذربایجان شرقی، شهرهای بالای صدهزار نفر و زیر هزارنفر و مسکن‌های روستایی، حدودا ۸۱ هزار ۷۸۳ واحد مسکونی آغاز به ساخت شده است… ابتدا به دلیل عدم انجام تغییر کاربری زمین مشکل داشتیم ولی با این حال طی سال گذشته (۱۴۰۱)  ۹هزار هکتار آماده‌سازی شده است…. ۱۳ هزار و ۸۰۰ واحد سهمیه استان ما در ساماندهی بافت فرسوده است و در ساماندهی بافت فرسوده و بازآفرینی شهری رتبه پنچ کشوری را داریم…. در بحث جوانی جمعیت و خانوارهای دارای ۳ فرزند، ۱۵۰ قطعه زمین تحویل دادیم که در این خصوص رتبه ششم کشوری را کسب کرده ایم. … احداث یک هزار و ۵۲۰ واحد مسکونی در آخر طالقانی و شهرک باغمیشه تبریز در قالب طرح جهش مسکن آغاز شده است.»

 

 گسل شمال تبریز یک گسل زمین‌لرزه ای شناخته شده در ایران است که حداقل چهاربار گسیختگی مستقیم آن طی هزار سال اخیر موجب تخریب کامل شهر تبریز شده و از سال ۱۷۸۰ میلادی تا کنون سکون داشته و حرکت مهمی انجام نداده است. این موضوع  به‌ آن معنا نیست که آنجا دیگر لرزه‌خیز نیست.  سکون گسل‌ها به‌معنای اتمام زمین‌لرزه نیست.

 

زلزله‌های کوچک که از سال ۱۳۷۴ روی گسل شمال تبریز رخ داده و ثبت می‌شوند اتفاقی طبیعی است و مهمترین نشانه بر اینکه این سامانه گسله که لغزشی حدود ۶ میلیمتر در سال روی آن ثبت شده، هم اکنون فعال است. براساس احتمال رخداد زمین‌لزه‌های شدید و با بزرگای بیش از ۷ روی گسل شمال تبریز، می‌توان انتظار رخداد زمین‌لرزه‌ای با این اندازه بزرگا را بر روی این گسل در دوران کنونی داشت.  زلزله‌ای که نزدیک شهر رخ می‌دهد بیشتر مردم را وحشت‌زده می‌کند. مثل زلزله‌های کوچک در تبریز. 

 

زلزله‌های با بزرگای چهار و بزرگتر از وقوع زلزله‌های بزرگ جلوگیری نمی‌کند، چرا که  شاید این زلزله‌ها مانند کبریت دم در انبار باروت باشد و محرک رخدادهای بزرگ‌تر باشد. کار منطقی آن است که این زلزله‌های کوچک را نشانه فعال بودن همان منطقه در نظر بگیریم و بر اساس درک فعال‌بودن هر منطقه در مورد افزایش سطح آمادگی در آن ناحیه برای سناریوی زلزله شدید احتمالی بعدی تلاش کنیم.

 

نگارنده معمولا در کلاس لرزه‌خیزی تبریز را به عنوان «شهر زمین‌لرزه های ایران» تدریس می‌کند. گسل شمال تبریز بیشترین میزان شناخته‌شده یک گسل لرزه‌زا در فلات ایران و برای زلزله‌های درون ورقی است. حال که آقای پزشکیان به عنوان نماینده چهار دوره از شهر تبریز در مجلس شورای اسلامی به عنوان رئیس‌جمهور منتخب برگزیده شده است. به نظرم منطقی است که از ایشان توقع بیشتری داشته باشیم. برای رعایت سختگیرانه مقررات لرزه‌ای و جنبه‌های مختلف ریسک زمین‌لرزه ای که هر آن ممکن است در تبریز رخ دهد.

 

آقای پزشکیان! اکنون که ما  شما را به عنوان رئیس‌جمهور برگزیده‌ایم لطفا طرح‌هایی که در مهر ۱۴۰۲ از سوی مقام راه و شهرسازی در آذربایجان شرقی توضیح داده شده است مجددا به بررسی‌های دقیق کارشناسی بسپارید تا شهرک جدید در «باغمیشه» و در تحریک گسل شمال تبریز نسازند. خوشبختانه برای این موضوع متخصصان باکیفیت و استاندارد بین‌المللی در شهر تبریز  وجود دارد و خود می‌توانند این بررسی و نظارت دقیق را با بهترین کیفیت اعمال کنند. کاری کنید تا تبریز نماد توسعه تاب‌آور در برابر زمین‌لرزه محتمل بعدی شود.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر