پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | زیرساخت‌ فرسوده

سریال حوادث مترو این‌بار به ایستگاه میدان ولیعصر رسید

زیرساخت‌ فرسوده

«سید جعفر تشکری هاشمی»، پیشتر اعلام کرده بود شهرداری تهران برای اورهال واگن‌های مترو از قطعات کارکرده استفاده می‌کند





زیرساخت‌ فرسوده

۱۵ مرداد ۱۴۰۳، ۹:۰۰

ظهر روز گذشته شهروندان تهرانی از آتش‌سوزی و دودگرفتگی شدید در ایستگاه مترو میدان ولیعصر تهران خبر دادند. دود غلیظ ظن آتش‌سوزی در بخشی از مترو را در بین آنان تقویت کرد تا اینکه خط مترو متوقف و مسافران از آن پیاده شدند. خودروهای آتش‌نشانی سریعا خود را به میدان ولیعصر رساندند. خط ۶ برای دقایقی در ایستگاه ولیعصر تعطیل شد تا حادثه بررسی و عیب‌یابی شود. این اولین بار نیست که خطوط مترو با حوادثی این‌چنینی مواجه می‌شوند. ۸ خردادماه سالجاری هم ایستگاه مترو شهدای هفتم تیر به علت دود گرفتگی تعطیل شد. شاهدان می‌گفتند سیم‌های بالای یکی از کابین‌های مترو دچار اتصالی شد و دود فضا را فراگرفت. حادثه‌ای که جزیی و در اثر اشکال در مقاومت سقفی مترو گزارش شد.

شهروندان تهرانی بارها نسبت به دیر رسیدن قطار مترو، خراب‌بودن پله‌های‌برقی، خراب‌بودن سیستم سرمایش، نقص فنی قطار یا نقص فنی سیستم رانش و همینطور سیستم شبکه برق گلایه کرده‌اند. برخی از راهبران خطوط مترو ادعا می‌کنند بارها نقایص را به راس هرم مدیریتی شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه اطلاع می‌دهند اما این اطلاع‌رسانی تاثیری در پیگیری موضوع ندارد. برخی دیگر هم به مواردی چون خالی بودن انبارهای قطعات و لوازم یدکی مترو سخن می‌گویند و اینکه برخی قطارها آنقدر مستهلک هستند که اورهال کردن آن بی‌فایده است. خصوصا که برخی از واگن‌ها ساخت اروپا بوده و عملا امکان تامین قطعه برایشان در حال حاضر وجود ندارد. کارشناسان معتقدند تاخیر ۸ ساله در خرید واگن و نوسازی آن موجب عقب‌ماندگی، بروز مشکلات هر روزه و حتی تنش و درگیری بین مسافران مترو در ساعات شلوغ شده است.

 

 مترو تهران، کلکسیونی از حوادث متعدد

اسفندماه سال گذشته بود که در دویست و بیستمین جلسه شورای شهر تهران «سید جعفر تشکری هاشمی» در صحن شورا نسبت به گلایه شهروندان از خرابی‌های مترو تهران تذکر داد و گفت: سریال خرابی‌های مترو پیوسته شده و در حالی که هنوز از حادثه‌ای بیرون نیامده‌ایم، شاهد حادثه دیگر هستیم و کلکسیونی از انواع حوادث در ماه‌های اخیر در مترو تهران به وقوع پیوسته است.

این عضو شورا با اشاره به موارد متعدد خرابی‌ها در مترو اضافه کرد:  از قفل شدن ترمز و اختلال در خط گرفته تا عمل‌نکردن ترمز در خط تست تا آتش‌سوزی در پست برق مترو تهران نمونه‌هایی از این اتفاق‌ها هستند. این خرابی‌ها و اشکالاتی که هر روز به وقوع می‌پیوندند و گاهاً چهره زننده‌ای برای مترو به وجود می‌آورند باعث شده است تا نگرانی‌های جدی برای ما ایجاد شود.

«سیدمحمد آقامیری» عضو شورای شهر تهران: این اتفاقات در خطوط مترو که بیش از دو دهه از عمرشان می‌گذرد طبیعی است چون بخش زیادی از زیرساخت‌ها مستهلک شده‌اند

وی با بیان اینکه این حوادث زیبنده شهروندان تهرانی نیست، نسبت به مستهلک شدن بخش‌هایی از خطوط مترو هشدار داد و گفته بود در سال جاری مبلغ ۱۵۵۰ میلیارد تومان برای بازسازی واگن‌ها تخصیص داده شد. دلیل این کار این بود که می‌دانستیم عمر مفید واگن‌های خریداری شده به پایان رسیده و دچار نقص شده‌اند و باید به فوریت مورد تعمیرات اساسی قرار گیرند. اما طبق برخی از خبر‌ها متوجه شده‌ایم برای بازآماد (اورهال) واگن‌های مترو از قطعات کارکرده استفاده شده است. با جاری‌شدن قرارداد ۶۳۰ واگن به طور قطع دیگر شرکت واگن سازی توانایی اورهال قطار‌ها را ندارد و فرصت بازسازی نیز از دست خواهد رفت، قرارداد ۵۰۰ میلیاردتومانی خرید قطعات نیز هنوز به نتیجه نرسیده و ۲۵ درصد پیش قرارداد آن پرداخت نشده است.

 

 خطوط مترو مستهلک شده‌اند

در همین زمینه سیدمحمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورای‌شهر تهران به «پیام ما» گفت:  اتفاقی که روز گذشته افتاد مربوط به اتاق‌های برقی است که زیر نظر سیستم بهره‌برداری مترو نیست. مربوط به بخش ساخت و ساز مترو است که یکی از این اتاق‌ها اختلال و اتصالی برقی پیدا کرده بود و منجر به آتش سوزی شد. این آتش سوزی کابل برق منجر به ایجاد دود غلیظ شد که در ایستگاه میدان ولیعصر پخش شد که البته به موقع آتش را خاموش کردند. اختلال و مواردی این‌چنینی که در سیستم حمل و نقل و تجهیزات مترو پیش می‌آید طبیعی است و در همه جای دنیا ممکن است اتفاق بیفتد.

 

این اتفاقات در خطوط مترو که بیش از دو دهه از عمرشان می‌گذرد طبیعی است چون بخش زیادی از زیرساخت‌ها مستهلک شده‌اند. در حالیکه عمر مفید قطارها نهایتاً ۱۵ سال است اما اکنون بیش از عمر مفیدشان دارند کار می‌کنند. 

البته او این را هم اضافه کرد که  حدود ۱۱۸۴ واگن مترو خریداری شده و از اواخر بهمن ماه امسال مرحله مرحله وارد کشور می‌شوند. این واگن‌ها از کشور چین خریداری شده و جایگزین یک سری از واگن‌های قدیمی که از عمر مفیدشان گذشته، می‌شود.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

نگرانی برای شهریور و مهر ماه

وضعیت نسبتا پایدار «تب دنگی» در کشور

نگرانی برای شهریور و مهر ماه

آیا می‌توان پنل‌های خورشیدی را در ساختمان‌های تاریخی نصب کرد؟

آیا می‌توان پنل‌های خورشیدی را در ساختمان‌های تاریخی نصب کرد؟

داور زن ایرانی، در المپیک پاریس قضاوت می‌کند

برای نخستین‌بار؛ 

داور زن ایرانی، در المپیک پاریس قضاوت می‌کند

انجام مرمت پایه‌های پل تاریخی کلهر

معاون میراث‌فرهنگی لرستان خبر داد

انجام مرمت پایه‌های پل تاریخی کلهر

پنبهٔ سرخ در راه یونسکو

پنبه «مَله» به عنوان تنها پنبهٔ رنگی ایران ۶ سال بعد از ثبت در فهرست میراث معنوی در تب و تاب جهانی شدن است

پنبهٔ سرخ در راه یونسکو

زیرساخت‌ فرسوده

سریال حوادث مترو این‌بار به ایستگاه میدان ولیعصر رسید

زیرساخت‌ فرسوده

مانع اختصاصی‌سازی و تخریب بافت تاریخی-صنعتی شهر آبادان شوید

نامه جمعی از فعالان فرهنگی و اجتماعی آبادان به رئیس‌جمهور به منظور توقف فرایند خصوصی‌سازی و خطر امحای بافت تاریخی منازل سازمانی شرکت نفت در محلات بریم و بوارده

مانع اختصاصی‌سازی و تخریب بافت تاریخی-صنعتی شهر آبادان شوید

کشاورزی شهری؛ مسیری پایدار برای خروج از بحران غذایی

کشاورزی شهری؛ مسیری پایدار برای خروج از بحران غذایی

تزریق اجباری واکسن سرخک قبل از اربعین واقعیت دارد؟

تزریق اجباری واکسن سرخک قبل از اربعین واقعیت دارد؟

نامزدی «در مسیر نسیم» در جشنواره فیلم آمریکا

نامزدی «در مسیر نسیم» در جشنواره فیلم آمریکا

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر