پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | خالی‌شدن بازار تاریخی کرمان از حجره‌های صنایع دستی

خالی‌شدن بازار تاریخی کرمان از حجره‌های صنایع دستی





خالی‌شدن بازار تاریخی کرمان از حجره‌های صنایع دستی

۶ تیر ۱۴۰۳، ۱۲:۱۴

فعالان میراث فرهنگی کرمان خبر داده‌اند بازار کرمان از مشاغل سنتی خود خالی شده و جای کارگاه‌ها و حجره‌های تولید و فروش صنایع‌دستی را طلافروش‌ها گرفته‌اند.

به گزارش پیام ما به نقل از ایلنا، بازار تاریخی کرمان پیشتر شبیه به بازار اطراف میدان نقش جهان اصفهان و پر از حجره‌های صنایع دستی بود. اما حالا البته چند سالی است که حجره‌های صنایع دستی تبدیل اصفهان به فروشگاه‌های لباس و بستنی فروشی شده، سرنوشتی تلخ که بازار تاریخی کرمان نیز دچار آن شده است. با این تفاوت که به جای بستنی فروش‌ها و لباس فروش‌ها در کرمان طلا فروش‌ها بازار سنتی این شهر را گرفته‌اند و حجره‌های صنایع دستی این بازار در حال تخلیه هستند.

این اتفاق در شرایطی رخ داده است که بازار تاریخی کرمان پیشتر تنها مختص به عرضه صنایع دستی بود و هر بخش آن را بازار مسگرها، بازار کلاه مال‌ها، بازار کفاش‌ها و… تشکیل می‌دادند.

«امید ابراهیمی»، فعال میراث فرهنگی استان کرمان با ابراز تاسف از خالی شدن بازار صنایع دستی کرمان و جایگزینی طلافروش‌ها به جای صنف صنایع دستی گفت: متاسفانه بیشتر حجره‌های صنایع دستی و کارگاه‌های بازار سنتی کرمان تخلیه شده‌اند و جای خود را به حجره‌های طلا فروشی و که هیچ ارتباطی با فرهنگ سنتی کرمان ندارند، داده اند، در دهه‌های پیش در بازار تاریخی کرمان صنایعی مانند صباغ ۲۵ مغازه، نمدمال ۱۷ مغازه، برک‌باف ۲۷ مغازه، سراج ۱۷ مغازه، جوراب باف ۷ مغازه، مسگر ۷۵ مغازه، ملکی‌دوز ۳۷ مغازه، کلاه‌مال ۳۵ مغازه، کلاه‌دوز ۸ مغازه، علاقه‌بند ۲۵ مغازه، آهنگر ۳۰ مغازه، جام ساز ۷ مغازه و چلنگر تعداد ۲۸ مغازه و… وجود داشت که این صنایع و هنر کرمان به مرور با توجه به شرایط زمان از بین رفتند و اندک باقی مانده‌ها هم در حال تغییر کاربری هستند.

او اضافه کرد: طلافروش‌ها به بخش‌های مختلف بازار صنایع دستی کرمان سرایت کرده‌اند و به‌تازگی بخش‌های دیگر این بازار تاریخی که مربوط به بازار مسگرها بود نیز در اختیار طلافروش‌ها قرار گرفته است.

ابراهیمی ادامه داد: حتی حجره ورودی کاروانسرای گنجعلیخان کرمان هم که سال گذشته ثبت جهانی شده است تبدیل به مغازه طلافروشی شده و با ادامه این روند بازار تاریخی کرمان از نشانه‌های هویتی این شهر و هنرمندان صنایع دستی بطور کامل خالی می‌شود.

این فعال میراث فرهنگی و صنایع دستی کرمان تاکید کرد: اگر مسئولان اقدام فوری برای حفظ هویت فرهنگی کرمان نکنند و تدبیری اندیشیده نشود، بازار اصیل و تاریخی کرمان بطور کامل تبدیل به طلافروشی و صنایع غیرمرتبط با اصالت بازار تاریخی کرمان خواهد شد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر