پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بودجه‌ به «میراث»‌ نرسید

بررسی «پیام ما» از روند تخصیص بودجه به پایگاه‌های میراث‌فرهنگی

بودجه‌ به «میراث»‌ نرسید

تخصیص بودجه‌ پایگاه‌های میراث جهانی از جمله «تخت‌جمشید» با چالش مواجه شده است





بودجه‌ به «میراث»‌ نرسید

۳ تیر ۱۴۰۳، ۲۲:۲۲

|پیام ما| نگاهی به تاریخچۀ اعتباری «تخت‌جمشید» و «پاسارگاد» نشان می‌دهد این آثار از سال ۱۳۹۴ دارای بودجۀ دائمی ملی شدند؛ بودجه‌ای که ۱۰ میلیارد تومان تعیین شده بود. مجموعۀ جهانی تخت‌جمشید در شهرستان مرودشت و در فاصلۀ ۶۰ کیلومتری شمال شیراز واقع شده و یکی از آثار ثبت‌شدۀ استان فارس در فهرست آثار جهانی است که در سال ۱۹۷۹ میلادی با شمارۀ ۱۱۴ در سازمان جهانی علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) ثبت شد. یادمان تاریخی پاسارگاد نیز در شهرستان پاسارگاد با مرکزیت سعادت‌شهر در فاصلۀ ۱۰۰ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد. دو مجموعۀ تاریخی یادشده متعلق به دورۀ «هخامنشیان» است که این سلسله از سال ۳۳۰ تا ۵۵۰ پیش از میلاد در ایران حکومت کردند. با این تصمیم از سال ۱۳۹۵ در لایحۀ بودجه، یک ردیف بودجه به میزان ۱۰ میلیارد تومان برای تخت‌جمشید و پاسارگاد در نظر گرفته شد.

هستۀ اولیۀ پایگاه‌های میراث‌فرهنگی حدود ۱۰۰ سال پیش شکل گرفت و درحال‌حاضر ۹۸ پایگاه ملی و ۲۶ پایگاه جهانی در قالب ۴۶ مکان در کشور فعال هستند. براساس نظام‌نامۀ اعتباری پایگاه‌های میراث‌فرهنگی، اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای موردنیاز پایگاه‌های میراث جهانی و ملی کشور، از محل ردیف‌ها و طرح‌های ذکرشده در قانون تأمین می‌شود. اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سالانۀ هر پایگاه، براساس برنامه‌های مصوب سالانه که براساس پلان مدیریت و با تأیید شورای راهبری برای هر پایگاه تعیین و مصوب و اعتبارات هزینه‌ای براساس اعلام مدیر پایگاه بررسی و تصویب می‌شود. پس از تصویب اعتبار سالانۀ هر پایگاه و درج در موافقت‌نامه، تخصیص‌های اخذشده در مراحل مختلف به ادارۀ کل استان‌های مربوطه ابلاغ می‌شود تا با نظر مدیر پایگاه و براساس برنامه‌های مصوب با هماهنگی مدیرکل استان اقدامات لازم قانونی برای هزینه‌کرد صورت گیرد؛ مشکلی که پایگاه‌های میراث‌فرهنگی با آن مواجه‌اند، درست از همین‌جا شروع می‌شود.

 

 مشکل همۀ پایگاه‌ها بودجه است

یک کارشناس و پژوهشگر با بیان اینکه همۀ پایگاه‌ها از گذشته ردیف بودجۀ ملی داشته‌اند، به «پیام ما» می‌گوید که همۀ پایگاه‌ها با معضل اعتباری دست‌وپنجه نرم می‌کنند و رسانه‌ای‌شدن ماجرای تخت‌جمشید و پاسارگاد بیشتر به‌دلیل اعتبارنداشتن برای خرید لرزه‌نگار و خطر فرونشست و شهرت بیشتر آن است.

 

این منبع که نخواست نامی از او منتشر شود، با بیان اینکه در گذشته قرار بود شیوۀ مدیریت پایگاه‌ها هیئت‌امنایی شود، توضیح می‌دهد: «داستان از جایی شروع می‌شود که از دهۀ ۱۳۸۰  به بعد، قرار بود پایگاه‌ها هیئت‌امنایی شوند. از دورۀ ریاست آقای «مشایی» بر سازمان میراث‌فرهنگی، این مسئله مطرح شده بود و تا دورۀ حاضر هم پیش آمد، اما عملی نشد. مدیریت هیئت‌امنایی یعنی همۀ بودجه و منابعی که پایگاه به دست می‌آورد، همان‌جا هزینه شود. سرانجام این طرح عملی نشد و در سال‌های اخیر یعنی از ۱۴۰۰ به بعد، پایگاه‌ها بیشترین ضربۀ اعتباری را خوردند. زیرا در دولت سیزدهم عملاً مدیریت و بودجۀ پایگاه‌ها به استان‌ها واگذار شد؛ به این شکل که همۀ مکاتبه‌ها و بودجۀ پایگاه‌ها از طریق استان‌ها صورت گیرد.»

مدیرکل وقت امور پایگاه‌های میراث جهانی در زمان شروع تخصیص اعتبار ملی برای پایگاه «پارسه پاسارگاد» گفته بود که اعتبار پایگاه‌های میراث‌فرهنگی در دست ادارۀ کل میراث‌فرهنگی استان‌هاست؛ درحالی‌که ما برای تأمین حقوق کارکنان‌مان هم با مشکل روبه‌رو هستیم.

او با تأکید بر اینکه بودجه‌ای که مصوب می‌شود با بودجۀ تخصیص‌داده‌شده متفاوت است، اظهار می‌کند: «ردیف بودجه‌ها بر حسب نوع برنامه‌هایی که معرفی می‌شود اختصاص پیدا می‌کند، اما در زمان هزینه‌کرد مثلاً اگر یک استان برای حقوق کارکنان کم بیاورد، از بودجۀ عمرانی برای تأمین کسری بودجۀ هزینه‌ای استفاده می‌کند و بخشی از کمبود بودجه‌ها ناشی از همین مدیریت است. مثل گذشته نیست که حتماً باید طرح و برنامه وجود داشته باشد و بودجۀ عمرانی در همان موضوع هزینه شود.» این کارشناس توضیح بیشتری می‌دهد و می‌افزاید: «در واقع تصویب بودجه در سطح ملی انجام می‌شود، این بودجه در فواصل مختلف به استان داده می‌شود و تخصیص بودجه نهایتاً در دست استان است. در اینجاست که استان می‌تواند بودجه را جابه‌جا کند و کمبود بودجه‌های جاری را از بودجه‌های عمرانی پایگاه‌ها جبران کند و بعد از بودجه‌های دیگر به پایگا‌ه‌ها می‌دهد که موجب می‌شود بودجۀ یک طرح سر موقع به پایگاه نرسد یا اینکه اساساً بودجۀ تصویب‌شده تخصیص نمی‌یابد.» آنطور که او توضیح می‌دهد، ماجرای تخت‌جمشید هم از همین‌جا شروع شده است که بودجۀ مصوب دارد، اما تخصیص نیافته: «فرآیندی که ما با آن مواجه هستیم نوک کوه یخی است که دیده نمی‌شود. تخت‌جمشید یکی از مشکلات است که همۀ پایگاه‌ها با آن مواجه هستند.»

 

 این پژوهشگر در بخش دیگری از صحبت‌های خود توضیح می‌دهد که قراردادهای کارکنان از جمله ریاست و مدیران هم به صورت مقاطع سه‌ماهه، شش‌ماهه و یک‌ساله در قالب قراردادهای عمرانی بسته می‌شود و به‌همین‌دلیل حقوق‌شان هم از هزینه‌های عمرانی پرداخت می‌شود. او دلیل کم یا زیاد اعتبار در سال‌های مختلف را بسته به پروژه‌های تعریف‌شده می‌داند و ادامه می‌دهد: «بودجۀ ریاست‌جمهوری که به صورت هبه در سفرهای استانی تخصیص می‌یابد هم کمک مهمی به فرآیند مدیریت سایت‌ها می‌کند.»

 

  بررسی بودجۀ پایگاه «پارسه پاسارگاد» در هشت سال

آمارها نشان می‌دهد تخت‌جمشید بیشترین بودجۀ پایگاه‌ها را در کل کشور داشته. زیرا بیشترین تعداد نیروی انسانی را دارد و هم اینکه بیشترین گردشگر را هم به خود اختصاص داده و در نتیجه درآمدی که کسب می‌کند هم از پایگاه‌های دیگر بالاتر است. تخت‌جمشید و پاسارگاد در نظام بودجه‌ای با نام «بنیاد پژوهشی پارسه پاسارگاد» شناخته می‌شود و بررسی‌ها نشان می‌دهد بودجۀ تصویب‌شده به‌طور کامل تخصیص نیافته است. اعتبار مصوب این پایگاه از محل تملک دارایی سرمایه‌ای یک سال پیش از شروع طرح (۱۳۹۳) ۲۱۰۰۰، در زمان شروع طرح (۱۳۹۴) ۱۰۰۰۰۰ و در سال‌های بعد به ترتیب (۱۳۹۵) ۹۵۴۶۰، (۱۳۹۶) ۱۸۸۷۰۰، (۱۳۹۷) ۱۱۷۵۰۰،‌ (۱۳۹۸) ۱۱۵۷۰۰،‌ (۱۳۹۹) ۶۸۰۰۰ و (۱۴۰۰) ۹۴۰۹۰ میلیون ریال بوده است.

این درحالی‌است‌که اعتبار تخصیص‌یافته به این پایگاه‌ در این سال‌ها کمتر از میزان مصوب و به ترتیب در (۱۳۹۳) صفر، (۱۳۹۴) ۵۰۰۰، (۱۳۹۵) ۹۵۴۱3، (۱۳۹۶) ۱۰۹۸۸۶، (۱۳۹۷) ۷۲۹۳۷، (۱۳۹۸) ۱۵۸۳۵۰، (۱۳۹۹) ۵۵۰۰۰، (۱۴۰۰) ۷۰۰۰۰ و مصوبه‌‌های سفر (۱۴۰۰) ۳۶۷۰۰ میلیون ریال بوده است. این آمار نشان می‌دهد اوضاع تخصیص بودجه در این پایگاه تا پیش از ۱۴۰۰ هم مناسب نبوده است.

 

اوضاع بودجه‌ای هیچ‌وقت خوب نبود

مدیرکل وقت امور پایگاه‌های میراث جهانی در زمان شروع تخصیص اعتبار ملی برای پایگاه «پارسه پاسارگاد» گفته بود که اعتبار پایگاه‌های میراث‌فرهنگی در دست ادارۀ کل میراث‌فرهنگی استان‌هاست؛ درحالی‌که ما برای تأمین حقوق کارکنان‌مان هم با مشکل روبه‌رو هستیم.

به‌گفتۀ «فرهاد عزیزی»، اعتبار پایگاه‌های ملی اواخر دولت نهم به استان‌ها داده شد و باوجوداین، در سال ۱۳۹۴ یک ردیف اعتبار گرفتیم و برای پایگاه‌ها مدیر انتخاب شد.

 

او توضیح داده بود که چند سالی است اعتبار پایگاه‌ها به استان‌ها واگذار می‌شود و اداره‌های میراث‌فرهنگی استان‌ها نیز این اعتبار را در اختیار پایگاه‌ها نمی‌گذارند و از سوی دیگر فقط ۱۰ درصد از قول تأمین اعتبار ۱۰ میلیاردی تخت‌جمشید در سال ۱۳۹۵ محقق شد و بقیۀ این اعتبار را ندادند. پیش از این «علیرضا عسگری چاوردی»، مدیر فعلی پایگاه «تخت‌جمشید» و «نقش‌رستم» هم در تأیید اینکه بودجۀ تخت‌جمشید از حدود دو سـال پـیش قـطع شـده اسـت، گـفته بود: «مجموعۀ نقش‌رستم بزرگ است و نمی‌توان با اندک اعتباری آن را حفظ کرد. از سویی، سازمان برنامه‌وبودجه، ردیف اعتباری تخت‌جمشید را دو سال است قطع کرده، درحالی‌که باید این بودجه دست‌کم از محل فروش بلیت به تخت‌جمشید برگردد. حالا ما باید از محل اعتبار استانی خواهش کنیم که اگر بودجه‌شان اضافه آمد، به تخت‌جمشید بودجه بدهند.» «رضا سامه» مدیرکل امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در فروردین ۱۴۰۲ گفته بود: در ساختار و فرآیندهای پایگاه‌های ملی و جهانی به دنبال اصلاحات هستیم و تخصیص اعتبارات در سال جدید براساس عملکرد، کارکرد و کارایی هر پایگاه انجام خواهد شد.

با همۀ این صحبت‌ها اما بررسی‌های «پیام ما» نشان می‌دهد گرچه مشکل اعتباری از سال‌های گذشته وجود داشته، آنطور که «فرهاد عزیزی» هم در سال ۱۳۹۵ اشاره کرده بود، اما این ماجرا کج‌دارومریز طی شده بود تا اینکه از سال ۱۳۹۶ روند تخصیص بودجه‌های مصوب کاهشی شد و از سال ۱۴۰۰ عملاً و به صورت مشخص تخصیص در اختیار استان‌ها قرار گرفت. نکتۀ مهم‌تر از همۀ این‌ها و آنچه حالا گریبان‌گیر تخت‌جمشید شده، تخصیص‌های اعتباری است. اینکه اعتبار مصوب‌شده چه در دستان دولت و چه در دستان استان، چرا به‌طور کامل و به‌درستی میان پایگاه‌ها توزیع نمی‌شود؟

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر