پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | باغ‌های گل و درختان افرا تحت‌تأثیر تغییر اقلیم

بررسی تأثیر گرمایش زمین در قزاقستان و آمریکای شمالی

باغ‌های گل و درختان افرا تحت‌تأثیر تغییر اقلیم





باغ‌های گل و درختان افرا تحت‌تأثیر تغییر اقلیم

۲۶ خرداد ۱۴۰۳، ۰:۲۶

|پیام ما| گرمایش زمین که به‌عنوان افزایش میانگین دمای سطح زمین و اقیانوس‌ها تعریف می‌شود، تأثیرات قابل‌توجهی بر اکوسیستم‌های سراسر جهان داشته است. این پدیده که عمدتاً به‌دلیل فعالیت‌های انسانی و انتشار گازهای گلخانه‌ای رخ می‌دهد، باعث تغییراتی در الگوهای آب‌وهوایی، افزایش دما و تغییرات فصلی شده است. به‌گزارش سایت آپ انگلیس، دو واقعۀ مهم در دو سر دنیا از این تغییر اقلیم تأثیر پذیرفته‌اند: باغ‌های گل قزاقستان و درختان افرای آمریکا شمالی.

شکوفه‌زدن زودتر از موعد باغ‌های گل رز در قزاقستان

در قزاقستان، گرمایش زمین باعث شده است که فصل بهار زودتر از موعد معمول آغاز شود. این تغییر فصلی منجربه شکوفه‌زدن زودترازموعد گل‌های رز شده است. گل‌های رز که معمولاً در اوایل تابستان شکوفا می‌شوند، اکنون در برخی موارد در اواخر بهار شروع به شکوفه‌زدن می‌کنند. این تغییر می‌تواند تأثیراتی بر روی زنجیرۀ غذایی و تعادل اکوسیستم داشته باشد؛ زیرا زمان‌بندی رشد شکوفه‌ها با چرخه‌های زندگی حشرات بومی و سایر گونه‌های وابسته به گل‌ها هماهنگ نیست. در مورد باغ‌های رز در قزاقستان، اطلاعات مستقیمی در دسترس نیست، اما قزاقستان دارای تاریخی غنی و متنوع از لحاظ فرهنگی و طبیعی است. این کشور که بزرگ‌ترین کشور محصور در خشکی به شمار می‌رود، از لحاظ تاریخی محل سکونت گروه‌ها و امپراتوری‌های عشایری بوده و دارای تنوع‌زیستی بالایی است. باتوجه‌به این تنوع‌زیستی، می‌توان تصور کرد که باغ‌های رز نیز بخشی از این تنوع طبیعی بوده‌اند.

 

  راه‌افتادن زودترازموعد شیرۀ افرا در آمریکای شمالی

در آمریکای شمالی، گرمایش زمین تأثیر مشابهی داشته است. افزایش درجۀ دما در طول زمستان و بهار باعث شده است که درختان افرا زودترازموعد شروع به تولید شیره کنند. این تغییر می‌تواند بر صنعت شیرۀ افرا تأثیر بگذارد؛ زیرا کیفیت و کمیت شیرۀ تولیدی ممکن است تحت‌تأثیر قرار گیرد. همچنین، تغییر در زمان‌بندی جریان شیره می‌تواند بر روی حیوانات وابسته به این منبع غذایی تأثیر بگذارد. شیرۀ افرا که از درختان افرا به دست می‌آید، از صدها سال پیش در آمریکای شمالی شناخته شده و توسط بومیان آمریکا برداشت می‌شده است. در فصل زمستان، این درختان در تنه و ریشۀ خود نشاسته ذخیره می‌کنند که در بهار به شکر تبدیل شده و به همراه شیرۀ درخت بالا می‌آید. برای جمع‌آوری شیره، حفره‌ای در تنۀ درخت ایجاد می‌شود و شیرۀ جمع‌آوری‌شده، پس‌از تبخیر آب اضافه، به شربت تغلیظ‌شده تبدیل می‌شود. این فرآیند که از بومیان اولیه به‌یادگارمانده، یکی از سنت‌های کانادایی و آمریکایی است.

 

  تأثیرات بلندمدت این تغییرات

 شاید از خود بپرسید که چرا اخبار مربوط به گل رز و شیرۀ افرا تااین‌حد مهم شده است؟ حتماً شنیده‌اید که رزها به‌دلیل عطر دلنشین‌شان برای تولید اسانس‌های گران‌بها در صنعت عطرسازی به کار می‌روند. همچنین از برخی انواع رزها به‌دلیل خواص دارویی‌شان در تهیه داروها و محصولات سلامتی استفاده می‌شود. علاوه‌براین، رزها انتخاب محبوبی برای گل‌آرایی و تزئینات هستند.

 

 شیرۀ افرا نیز حاوی مواد مغذی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش سطح کلسترول بد خون کمک می‌کند. منگنز موجود در شیرۀ افرا نیز برای حفظ سلامت استخوان‌ها مفید است و می‌تواند در پیشگیری از التهاب کبدی مؤثر باشد. علاوه‌براین، از شیرۀ افرا به‌عنوان جایگزینی طبیعی به‌جای شکر، در پخت‌وپز و تهیۀ دسرها استفاده می‌شود. این‌ها تنها چند نمونه از کاربردهای متنوع شیرۀ افرا و گل‌های رز هستند که نشان‌دهندۀ اهمیت و جایگاه ویژۀ آن‌ها در فرهنگ و صنایع مختلف است. در مورد صادرات و آورده‌های مالی این دو محصول اطلاعات دقیقی در دست نیست. اما شیرۀ افرا به دلیل خواص و کاربردهای متنوع‌اش موردتوجه قرار گرفته است و یکی از محصولات مهم و سنتی کانادا و بخش‌هایی از ایالات متحده است و اما قزاقستان کشوری است که محصولات کشاورزی آن ازجمله گل‌ها، اهمیت ویژه‌ای دارند. تجارت گل‌های رز در سطح جهانی یک صنعت بزرگ است و کشورهای مختلفی در آن فعالیت دارند.

 

در کنار این‌ها، هر دو پدیده نشان‌دهندۀ تغییرات اکولوژیکی هستند که می‌توانند تأثیرات بلندمدتی بر روی تنوع‌زیستی و سلامت اکوسیستم‌ها داشته باشند. تغییرات در زمان‌بندی فصلی می‌تواند منجربه ناهماهنگی‌هایی در زنجیره‌های غذایی شود و بر تولیدمثل و بقای گونه‌های مختلف تأثیر بگذارد. در نهایت، این تغییرات می‌توانند به تغییرات ژنتیکی و تکاملی در گونه‌ها منجر شوند که برای سازگاری با شرایط جدید ضروری هستند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر