پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نقدی بر امتحانات نفسگیر

نقدی بر امتحانات نفسگیر





نقدی بر امتحانات نفسگیر

۱۸ خرداد ۱۴۰۳، ۲۱:۵۰

دو گروه از دانش‌آموزان پایه یازدهم شامل ۳۰۰ نفر از رشته علوم انسانی و هنرستانی در اولین روز برگزاری امتحان نهایی در یکی از حوزه‌های  امتحانی غرب تهران با مشکلاتی رو به رو شدند که تداوم این مشکلات در روزهای دیگر و بعدها مشاهده گزارش رسانه‌های مختلف که حکایت از گستردگی این مشکلات و کاستی‌ها و سوء‌مدیریت‌ها و بی‌تدبیری‌ها  دارد، نگارنده را بر آن داشت تا به عنوان ناظر بر این کاستی‌ها مطالبی را بیان کنم. واقعیت تلخ آن است که مدارس ما به دلیل فقر زیاد در اختصاص بودجه و امکانات آموزشی و کمک آموزشی، بعد از چندین دهه هنوز هم از زیرساخت‌های ابتدایی لازم برای برگزاری آزمون نهایی دانش آموزان بی‌بهره هستند. 

 

در این میان سال گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی در حرکتی بسیار عجیب و قابل تامل، اقدام به قانونگذاری کرده و قانون تاثیر قطعی معدل سه سال آخر دبیرستان را با وجود مخالفت مجلس شورای اسلامی، دانش‌آموزان، والدین و همه فعالان امر آموزش ابلاغ کرد. مخالفین این قانون دلایل زیادی برای رد آن دارند، عدم موفقیت دولت‌های مختلف در توسعه عدالت آموزشی و بهره مندی یکسان همه دانش‌آموزان از حداقل‌های امکانات آموزشی در مدارس، شائبه لو رفتن سوالات امتحانی در سال‌های اخیر، گسترش سایه سهمگین کنکور به پایه دهم و به تبع آن آسیب‌های جدی روحی و روانی در بین دانش آموزان، گستردگی بیشتر فعالیت مافیای کنکور و درآمد نجومی بیشتر برای آنان  و از همه مهمتر عملکرد خلاف قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی در قانون گذاری پشت درهای بسته و بدون در نظر گرفتن منافع عالیه دانش آموزان و به موازات آن سراسیمگی آموزش و پرورش و ناتوانی این وزارتخانه در ایجاد زیرساخت لازم برای برگزاری ازمون‌های نهایی برای سه سال آخر دبیرستان همه و همه دست به دست هم داده است تا فرزندان عزیز ما روزگار سختی را بگذرانند. در سال‌های گذشته فقط پایه آخر دبیرستان به شکل آزمون نهایی برگزار می‌شد و پایه‌های دهم و یازدهم آزمون هماهنگ داشتند که فقط آزمون برخی از دروس، کشوری و یا استانی بود یعنی در اصل بچه‌ها را برای آزمون نهایی پایان دبیرستان آماده می‌کردند. 

 

برپایی یک‌باره آزمون نهایی برای سه سال دبیرستان بدون تجارب قبلی، تعداد بسیار زیاد سوالات امتحانی، بالا رفتن سطح دشواری آزمون‌ها، ارائه پاسخ‌نامه‌های در مواردی اشتباه، نبود زیرساخت لازم در حوزه‌های امتحانی برای حتی پرینت سوالات آزمون مثلا برای ۳۰۰ نفر از دانش‌آموزان ( حداقل ۱۴۰۰ برگ در فاصله نیم ساعت)، ارسال نشدن همه صفحات آزمون به حوزه‌های امتحانی و توزیع چند مرحله‌ای سوالات، اتمام زودتر از موعد زمان پاسخگویی با سلیقه مدیر حوزه، رفتار پرخاشگرانه و نامناسب برخی مراقبان با دانش‌آموزان و حتی نبود صندلی راحت برای این که دانش‌آموز دو ساعت بتواند با آرامش حداقلی به سوالات پاسخ دهد و… به این موارد اضافه کنید ناتوانی آموزش و پرورش در صدور کارت ورود به جلسه امتحان و بروز خطای چندین باره در صدور آنلاین کارت ورود به جلسه که به خاطر همزمانی با سانحهٔ هوایی برای اعضای دولت، به فراموشی سپرده شد. 

 

اخیرا برای چندمین بار دانش‌آموزان و والدین آنها کارزای را برای حذف شرط معدل به راه‌انداخته‌اند که تا کنون بیش از ۱۲ هزار نفر آن را امضا کرده‌اند. در متن طولانی این کارزار مطالب مهمی درج شده است. از تعدد مراجع قانون‌گذاری در کشور که این بار گریبان دانش‌آموزان را گرفته است تا اصرار عجیب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برای اجرای این مصوبه با وجود مخالفت نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دیوان‌عالی کشور.

 

در گزارش کارشناسی مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری درباره مصوبه تغییرات کنکور شورای عالی انقلاب فرهنگی در پنجم تیرماه ۱۴۰۰ اینطور آمده است: «به نظر می‌رسد فرایند اتخاذ تصمیم درباره آزمون سراسری باید مبتنی بر فرایندی شفاف و در تعامل با ذینفعان صورت گیرد و تصمیم‌گیری پشت درهای بسته، احتمالا تبعات امنیتی و اعتراضات اجتماعی به دنبال خواهد داشت.» با وجود این حجم از مخالفت‌ها با مصوبه خلاف قانون شورای انقلاب فرهنگی، وقتی قرار نیست به نفع دانش‌آموزنی که مخاطب و ذینفع اصلی این مصوبه هستند، باشد، به راستی قرار است چه کسانی از این اصرار شورای انقلاب فرهنگی منتفع شوند؟

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

ارمیا ‌

تو رو خدا تاثیر قطعی رو به همون تاثیر مثبت تغییر بدید در امتحانات نهایی تقلبات گسترده‌ای اتفاق میفته و حق ما ضایع میشه لطفا اگر عادل هستید تاثیر مثبت رو جایگزین کنید

یک بدبخت یازدهمی

بابا جمع کنید این بند و بساط تون رو رسما آینده بچه هارو با این تصمیمات نابخردانه خراب کردید.دانش آموز دهمی یا یازدهمی از الان به فکر رها کردن درس هست حتی بعضیاشون خودکشی کردن بعضیاشون کارشون به بیمارستان کشیده به جز دانش‌آموزان والدین شون هم تو فشار و استرس هستند اگر عدالت علی(ع) را قبول دارید باید این مصوبه رو لغو کنید و کنکور تستی شود زیرا تو امتحانات بچه ها تقلب میکنن و حق ما ضایع می شود.

س. ش

هدفتون پس روان دانش آموزان و نوجونایه؟

س. ش

خدا شما رو به زمین گرم بزنه، این چه چرت پرتیه که گذاشتین؟ 9 ماه مدرسه که هیچی و تموم شد... اون استرس روانی و... داره تموم میشه ولی سال جدیدم میخواد اینطوری باشه؟ حتی سال دوازدهم؟ الان خانو. به خاطر چی؟ به خاطر اینکه جوابی که نوشتم مث جواب کتاب نبوده! یعنی من رفتم مفهومی نوشتم! خوب یه تصحیح کننده که به جواب دانش آموز که نگاه نمیکنه که هیچ! اون جواب پاسخ نامه رو میبینه! اون بر اساس خونده های ما نمره رو که نمیده بر اساس پاسخنامه میده! مشکل دیگه ائمه که رفتین هر سه پایه رو نهایی کردین. یعنی ما از اون موقع تا دوازدهم هی بر اساس هم کنکور پیش بریم و هم بر اساس نهایی ها. سخته کی میتونه واقعا؟ اگه کنکورم بیوفته چجوری هم میخواد یازدهم رو بخونه و هم دوازدهم؟

نام

من از شدت ناراحتیم قید نمره بالا رو زدم.کنکور هم ندادم. منی که حداقل نمره ام ۱۷ بود، به ۱۰ هم راضی شدم! دستم سرجلسه لمس میشه و زبانم عصبی درد میکنه. بدنم پر از لک های پوستی شده... هرچقدر هم تلاش کنم بی فایده هست چون به نمره ای که سزاورشم نمیرسم. تادلتون هم بخواد دوره دیدم و سوال حل کردم... اگر راهنمایی های افرادی مثل اندروتیت و رابرت کیوساکی نبود، تاالان از ناراحتی دق کرده بودم . دلم برای بچه هایی که سرنوشتشون رو تو دستای این بیشرف ها میبینن میسوزه . فکر میکنن پزشکی یعنی تضمین آینده و زندگی مرفه . دیگه نمیدونن که چخبره ... اگر باعث خوشبختی میشد پس چرا خیلی از دانشجویان پزشکی خودکشی میکنند؟ شما فکر کنید دندان پزشک و قاضی مملکت اسنپ کار میکنه!!!! من ناراحتیم از اینکه به حقم نمیرسم و هدفم کنکور نیست اینطوری شدم !دیگه وای به حال کسایی که هدفشون اینه!

ابوالفضل امامیاری

تروخدا کارزار لغو تاثیر معدل را امضا کنید من کنکوری۱۴۰۴ تروخدا یکاری کنید ب ارزمون برسیمhttps://www.karzar.net/119634

س

سلام خدمت شما ما دانش اموزان این مملکت خواستاربازگشت کنکور و دروس عمومی به شکل سابق باتاثیرمثبت هستیم. باحذف عمومی کنکور باعث بازماندن ازدرک وفهم عمیق دروسی مثل دینی وعربی وکمرنگترشدن این دروس شده و 85درصددواطلبین طبق نظرسنجی مخالف این قانون هستند. عاجزانه از شما خواهش می‌کنیم.

Mahsa

با این کارا و امتحانا میخوان از ما چی بسازن؟نخبه های افسرده یا آدمایی که بخاطر نمره هیچوقت نمیتونن به آرزوشون برسن....اینه نظام عادلانه؟ با این کار فقط بیشتر بچه هارو از درس زده میکنن قبلا همه با عشق درس میخوندن و موفق میشدن اما الان خوندن و نخوندن درس فرقی نداره چون به هرحال نمیتونی به خواستت برسی و این بزرگ ترین ظلمه

مینا

خدا لعنتتون کنه با این مصوبه چرت و پرتتون روز و شب خانواده ها و دانش آموزان شده استرس و ناامیدی یکم به فکر مردم باشید بخدا دانش آموزان گناه دارن چرا انقدر بی فکرید واسه درآمد خودتون هر کار بی رحمانه ای رو انجام میدید

مریم

خدا لعنتتون کنه که صبح و شبمون شده استرس و ناامیدی دانش آموزان چه گناهی دارن که باید انقدر استرس و فشار روشون باشه یکم درکشون کنید فقط به فکر منافع خودتون هستید

آتنا

بزرگ ترین ایراد این مصوبه این است که اگر فردی بنا به هردلیلی در امتحانات نهایی سال دوازدهم امسال نتیجه مطلوب کسب نکند دیگر به هیچ طریقی فرصت کسب رتبه خوب را نخواهد داشت زیرا برای سال آینده باید اجبارا دروس یازدهم را ایجاد سابقه کند و دروس دوازدهم را ترمیم ایا فردی میتواند در فرجه یک ماهه در بیش از ۲۰ امتحان نهایی شرکت کند؟ میتواند هر روز امتحان دهد؟ یعنی شما برای کسب نتیجه مطلوب در کنکور فقط فرصت یکباره دارید و اجازه هیچ گونه لغزشی در هیچ کدام از پایه های دهم و یازدهم و دوازدهم نخواهید داشت دلباختگان مصوبه میدانندما چه استرسی را تحمل میکنیم؟ میدانند برای چند امتحان اخیر آموزش و پرورش کلید اشتباه برای سوالاتی که خودش طرح کرده منتشر کرده و بعضی از این جواب ها با اعتراض دبیران و دانش اموزان رفع شد فقط بعضی از آن ها رفع شد و بقیه اشتباهات به اقتدار باقی ماندند میدانید چه عذاب به ما در همین مدت کوتاه تحمیل کرده اند فقط کافی است به کلید اولیه و ثانویه امتحانات دینی/شیمی/ریاضی/زیست/عربی رشته تجربی مراجعه کنید اموزش و پرورش حتی توانایی طراحی و حل سوالات خودش هم ندارد اما خیالی نیست تا دانش آموزان بیچاره قربانی میشوند و به کسی گزندی نمی رسد چه عیبی دارد....

ابطحی

خدا لعنت کنه باعث و بانی این مصوبه غیرکارشناسی رو که زندگی رو از نوجوانها و خانواده هاشون گرفته و موجی از ناامیدی ایجاد کرده

ویدا کثیری

متاسفانه در این مملکت همه مسائل مهم بدون در نظر گرفتن جامعه هدف و اتفاقا به اتفاق سودجویان پشت درهای بسته تصمیم گیری میشود . فرق این تصمیم با تصمیم های دیگر این است که این بار جامعه هدف دانش آموزان و نوجوانان است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر