پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | همبستگی سیاسی در شهادت رئیس‌جمهوری

شخصیت‌های سیاسی ایران در ارتباط با شهادت رئیس‌جمهوری و همراهانش پیام تسلیت صادر کردند

همبستگی سیاسی در شهادت رئیس‌جمهوری

رئیس‌جمهوری‌های پیشین و امام‌جمعهٔ اهل سنت زاهدان، مولوی عبدالحمید، نیز حادثهٔ بالگرد ریاست‌جمهوری را ناگوار خواندند و سوگ و تأثر خود را اعلام کردند





همبستگی سیاسی در شهادت رئیس‌جمهوری

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۸:۰۹

|پیام ما| در پی سانحهٔ سقوط بالگرد حامل سید ابراهیم رئیسی و همراهانش پس از افتتاح سد «قیز قلعه‌سی» و شهادت همهٔ سرنشینان آن، شخصیت‌های سیاسی ایران از طیف‌ها، احزاب و گروه‌های مختلف پیام تسلیت منتشر کردند. پیام تسلیت سه رئیس‌جمهوری پیشین ایران و همچنین مولوی عبدالحمید امام‌جمعهٔ زاهدان در میان این پیام‌ها دیده می‌شود.

در پی شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری و همراهانش، جمعی از مقامات فعلی و سابق کشوری و لشکری پیام تسلیت صادر کردند. «سید حسن خمینی»، نوهٔ امام خمینی (ره) نوشت: «حادثهٔ دلخراش سقوط هلیکوپتر و شهادت ناباورانهٔ رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه، نمایندهٔ ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی، استاندار و همراهانشان، مایهٔ تأثر شدید شد. اینجانب از سال‌ها قبل با شهید حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی آشنایی و معاشرت داشتم. صفای باطن، تواضع و شوق خدمتگزاری به مردم مهمترین ویژگی او در تمام این ادوار بود. ارتقای مسئولیت‌های رسمی، هیچگاه باعث دگرگونی روحیات این روحانی خدمتگزار نشد. ارادت قلبی شهید رئیسی به امام چنان بود که در مهمترین سال‌های مسئولیت در قوه‌قضائیه و ریاست‌جمهوری نیز آن را فراموش نکرد و بر آن مداومت می‌ورزید. همچنین لازم می‌دانم از امام‌جمعهٔ محبوب و مردمی تبریز آیت‌الله آل‌هاشم و دیپلمات نجیب و محترم جناب آقای دکتر امیرعبداللهیان یاد کنم و خدمات آنان در این سال‌ها را تکریم کنم. ضمن عرض تسلیت به بازماندگان و طلب صبر برای آنها، حشر این شهیدان با اولیاء الهی را از خداوند خواستارم. بدون شک، وجود آرامش‌بخش حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این شرایط، همچون لنگرگاهی ثبات‌آفرین برای کشور ماست. جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تشکیل خود با حوادث بسیار سختی رو‌به‌رو بوده است و از تمام آنها با سلامت عبور کرده است. همانگونه که پیوند عمیق میان امام و ملت ایران در دههٔ اول انقلاب توانست کشور را بیمه کند، امروز نیز تدبیر رهبری انقلاب و هوشمندی مردم باعث عبور از این روزها خواهد شد.»

روزهای تلخ انقلاب بسیار بود
وزیر نیرو نیز در پیامی به مناسبت شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، گفت: «رویکرد‌ها و گام‌های بلند ایشان در مسیر خدمتگزاری به مردم توسط دیگر سربازان و همسنگران ادامه خواهد یافت.»

«علی‌اکبر محرابیان» گفت: «رئیس‌جمهور خدمتگزار جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در تداوم خدمتگزاری بی‌وقفه، خستگی‌ناپذیر و جهادی خود، در سفر به استان شهیدپرور آذربایجان‌شرقی به‌همراه وزیر امور خارجه، نماینده، ولی‌فقیه در استان آذربایجان‌شرقی، استاندار آذربایجان‌شرقی، فرمانده یگان حفاظت ریاست‌جمهوری و تیم‌های حفاظت و پرواز در شب ولادت حضرت علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام به درجهٔ رفیع شهادت نائل آمدند. تضرع و نیایش مردم عزیز ایران اسلامی در مساجد و منازل در ساعت‌های گذشته بیانگر قدرشناسی و قدردانی ایشان از مردانی است که خالصانه و بی‌منت از جان گذشتند تا به رسالت مهم و مقدسی که همانا توفیق خدمتگزار به مردم است، بپردازند. اینجانب شهادت رئیس‌جمهور خدمتگزار و مردمی، وزیر امور خارجه، نماینده، ولی‌فقیه در استان آذربایجان‌شرقی، استاندار آذربایجان‌شرقی و دیگر شهدای این حادثهٔ دلخراش را به پیشگاه حضرت بقیه‌ الله الاعظم عجل‌ا لله تعالی فرجه الشریف، رهبر معظم انقلاب اسلامی «مدظله العالی»، ملت شریف و بزرگ ایران و خانوادهٔ معزز و معظم شهدا تسلیت عرض می‌کنم و از خدای بزرگ برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل خواستارم.»

«سیدمحمد خاتمی»، رئیس دولت‌های هفت و هشت ایران، در پیام تسلیتی نوشت: «حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین سید محمد خاتمی در پیامی شهادت سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری و همراهانش را تسلیت گفت.»

«محمود احمدی‌نژاد»، رئیس‌جمهوری ایران در دولت‌های نهم و دهم نیز با صدور پیامی درگذشت آقای رئیسی، رئیس‌جمهور، و اعضای هیئت همراه او در فاجعهٔ سقوط بالگرد را تسلیت گفت.

«حسن روحانی»، رئیس‌جمهوری پیش از ابراهیم رئیسی، نیز در پیام تسلیتی اعلام کرد انقلاب اسلامی در ۴۵ سال گذشته روزهای تلخ بسیاری دیده است. در متن پیام تسلیت او آمده: «خبر ناگوار سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور محترم و همراهان، موجب تأثر و نگرانی فراوان شد. متأسفانه این حادثهٔ دلخراش به شهادت حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران، آقای دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم نمایندهٔ ولی‌فقیه در استان آذربایجان‌شرقی و امام‌جمعهٔ تبریز، آقای دکتر مالک رحمتی استاندار آذربایجان‌شرقی، تیم حفاظت و خدمهٔ پرواز منجر شد و صفحهٔ تلخی در کتاب انقلاب اسلامی ورق خورد. »

«علی‌اکبر ناطق نوری» نیز در پیامی دربارهٔ شهادت ابراهیم رئیسی، نوشت: «هجرت ریاست جمهوری اسلامی ایران جناب حجت الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم، دکتر حسین امیرعبداللهیان و دکتر مالک رحمتی، تیم ایثارگر حفاظت و کادر خدوم پرواز را که در سانحهٔ تلخ سقوط بالگرد به درجهٔ رفیع شهادت نائل آمدند، به محضر حضرت بقیه الله الاعظم(عج)، مقام معظم رهبری، خانواده‌های داغدار این عزیزان به‌معراج‌رفته، مردم آگاه و شریف ایران و تمامی خدمتگزاران صدیق تسلیت و تعزیت عرض نموده و از خداوند منان علو درجات ایشان و سعادت و نیکبختی برای میهن اسلامی مسئلت دارم.»

رفیق جان سفرت بخیر
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، نیز در واکنش به شهادت رئیس‌جمهوری گفت: «رفیق جان، یار باصفا و صادق امام و ‌رهبری سفرت بخیر. ما را فراموش نکن، دست این برادرت را هم بگیر و سلام ما را به حاج قاسم برسان.»

همچنین، «محسن رضایی»، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شهادت رئیس‌جمهوری و همراهانش در سانحهٔ سقوط بالگرد را تسلیت گفت و بیان کرد: «رئیس‌جمهور مجاهد، خدوم، خستگی‌ناپذیر و خادم‌الرضا آیت‌الله حاج سید ابراهیم رئیسی در سالروز میلاد مولای خود، حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) به درجهٔ رفیع شهادت نائل آمد تا با سرافرازی، پاداش عمری تلاش و مجاهدت در راه خدمت به اسلام را دریافت کند. اینجانب که سال‌ها با ایشان مراودت داشته و طی سه سال اخیر از نزدیک در کنار ایشان بودم، عشق و فداکاری کم‌نظیر به نظام، رهبری و مردم، و تلاش خستگی‌ناپذیر ایشان را شاهد بودم.»

آرزوی بهروزی برای ایران
«محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجهٔ پیشین کشور، در حساب کاربری ایکس خود نوشت: «شهادت ریاست گرانقدر جمهوری، برادر عزیزم وزیر امور خارجه و دیگر شهدای ارجمند حادثهٔ دردناک دیروز را تسلیت عرض می‌کنم. رضوان الهی برای شهدا، آرامش و شکیبایی برای بازماندگان و همبستگی و بهروزی برای مردم ایران آرزومندم.»

«احمدرضا رادان»، فرماندهی کلِ انتظامی جمهوری اسلامی ایران، در اطلاعیه‌ای شهادتِ خادمانِ ایران و اسلام رئیس محترم جمهور و همراهان را تسلیت گفت: «با نهایتِ تأثر و تأسف شهادتِ شهیدِ خدمت، رئیس محترم جمهور، آیت‌الله ابراهیم رئیسی، را به ساحت مقدس امام زمان( عج)، فرماندهی معظم کل قوا( مدظله‌العالی) و عموم مردمِ شریفِ ایران تسلیت عرض می‌نمایم. آیت‌الله رئیسی همواره و همیشه دغدغهٔ خدمت به مردم را داشتند و در همین راهِ مقدس جان برکف گذاشتند. خدمات و توفیقات ایشان در منظر و نگاه مردم همیشه به یادگار خواهد ماند. همچنین، فقدان نمایندهٔ محترم ولی‌فقیه و امام‌جمعهٔ شهر تبریز آیت‌الله آل‌هاشم، وزیر محترم امور خارجه جناب آقای امیرعبداللهیان، استاندار محترم و هیئت همراه بر این حزنُ و اندوه افزود که جا دارد به مردم غیور و قهرمانِ استان آذربایجان‌شرقی، خانوادهٔ محترم سوگواران و عمومِ هموطنان تسلیت و تعزیت داشته و از خداوندِ متعال صبری عظیم و جزیل برای بازماندگان آرزو می‌نمایم. فراجا ضمن همدردی با ملتِ بزرگ و سلحشور، تلاش و مساعیِ لازم در جهت تأمین امنیت عمومی و برگزاری مراسم باشکوهِ وداع با بزرگانِ انقلابِ اسلامی را به‌کار خواهد بست.»

«امیر محمدرضا آشتیانی»، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، با اشاره به شهادت سیدابراهیم رئیسی و همراهانش در سانحهٔ سقوط بالگرد، نوشت: «خادم‌الرضا آیت‌الله رئیسی، خدمتگزار محبوب ملت ایران و همراهان محترم ایشان، در ایام ولادت امام رضا(ع)، در میدان «جهادِ خدمت به مردم» به شهادت رسید و مهمان آن امام مهربان شدند.»

خداوند حافظ ملت باد
«اسحاق جهانگیری»، معاون اول دولت‌های یازدهم و دوازدهم با صدور پیامی شهادت رئیس‌جمهور و همراهان او را تسلیت گفت که متن آن به شرح زیر است: «سقوط بالگرد حامل رئیس محترم جمهور و همراهان لحظات سختی را بر کشور، نظام و مردم رقم زد. حال خبر ناگوار جان باختن در راه خدمت به میهن رسید. خداوند حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور محترم و همراهان از جمله آیت‌الله آل‌هاشم امام‌جمعهٔ عزیز تبریز، دکتر امیرعبداللهیان وزیر محترم امور خارجه و استاندار محترم آذربایجان‌شرقی و مسئول تیم حفاظت را قرین رحمت خویش فرماید و به خانواده‌های سوگوار صبر و به دولت محترم انسجام و توان بیشتر خدمت، و به ملت شریف و آگاه ایران وحدت و همبستگی و قدرت عبور از تنگناها و نگرانی‌ها عنایت فرماید. من این مصیبت جانگداز را به مقام معظم رهبری و ارکان نظام و دولت و مردم تسلیت می‌گویم. ملت هوشیار ما در مقاطع دشوار و حساس دههٔ نخست انقلاب نشان داده است که می‌تواند حوادثی سخت را از این دست با سرمایهٔ توکل به خداوند، اعتماد به نظام، تاب‌آوری خویش و امید به آینده پشت سر بگذارد. اکنون هم زمان آن است که تمامی جریان‌های سیاسی به‌رغم همهٔ مسائل و مشکلات و اختلاف‌نظرها، به آینده ایران و ضرورت وحدت و همبستگی ملی و تأمین آرمان و خواسته‌های ملت بیندیشند و در این راه بکوشند. خداوند حافظ و ناصر این ملک و ملت باد.»

«محمدجواد آذری جهرمی»، وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات، در پیامی گفت: «انالله و انا الیه راجعون. بی‌شک، ایران عزیز ما امروز با خبر شهادت رئیس‌جمهور متأثر است. صفای باطن و اخلاص این شهید عزیز که من حقاً به او علاقه‌ٔ قلبی داشتم، برای او بهترین تقدیر را رقم زد و شهادت، این مرگ تاجرانه، نصیب او شد. خوشا به سعادت او. خوشا به سعادت او. داغ جانسوز دیگری که امروز متحمل هستیم فقدان رجل الهی، آیت‌الله آل‌هاشم است؛ در دل مردم جای داشت و عزیز مردم تبریز بود. رحمت و رضوان الهی بر او و وزیر امورخارجه‌ٔ پرتلاش جناب آقای امیرعبداللهیان و استاندار جوان آذربایجان‌شرقی و سایر همراهان این عزیزان. این واقعه‌ٔ تلخ را به خانوادهٔ این عزیزان، مردم سربلند ایران و به‌ویژه کوه استوار انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (حفظه الله) تسلیت عرض می‌کنم.»

«محمدرضا عارف»، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیز در پیامی نوشت: با کمک مردم و مسئولان اجازه نخواهیم داد روند اجرایی کشور با وقفه روبه‌رو شود .خبر شهادت جناب آقای رئیسی، رئیس‌جمهور محترم، در جریان حادثهٔ بالگرد حامل ایشان و در حین خدمت و انجام وظیفه قلب همهٔ ما را به درد آورد .این حادثهٔ تلخ و اندوهبار که منجر به شهادت وزیر محترم امور خارجه، نمایندهٔ محترم ولی‌فقیه در استان آذربایجان‌شرقی، استاندار محترم و جمعی دیگر از همراهان رئیس‌جمهور هم شد، باید تمامی جوانب آن به‌خصوص علت وقوع حادثه مورد بررسی جدی قرار گیرد و نتایج حاصل از بررسی‌های کارشناسانه به اطلاع افکار عمومی رسانده شود.»

«احسان صالحی» دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت، نیز در حساب کاربری خود در شبکهٔ اجتماعی ایکس، در واکنش به شهادت رئیس‌جمهوری و همراهانش در سانحهٔ سقوط بالگرد، نوشت: «‌در شب ولادت مولایش به آرزوی دیرینه‌اش رسید. می‌گفت «حاج قاسم آن روزی که برای غبارروبی داخل مضجع نورانی حضرت رضا شد، حال دگرگونی داشت و شهادتش را همان‌جا از آقا گرفت. کاش قسمت ما هم بشود». خادم‌الرضا در قامت رئیس‌جمهور تا لحظهٔ آخر خادم بود. جانش را پای خدمت داد. دنیا بداند مکتب اهل بیت چنین خادمانی دارد که برای خدمت جان می‌گذارند. عجب شبی بود دیشب. هر ساعتش یک عمر گذشت تا صبح که بدن سوخته و مقطع سید پیدا شد. حالا هم که زمان متوقف شده. حال و هوامان مثل صبح شهادت حاج قاسم است.»
«علی القاصی‌مهر»، رئیس کل دادگستری استان تهران، نیز مانند بسیاری مقامات فعلی و پیشین با صدور پیامی شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان را تسلیت گفت: «شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، خدمتگزار صدیق ایران اسلامی و همراهان ایشان که در طول عمر با برکت خود منشأ خدمات و تحول گسترده و شایانی در بخش‌های مختلف به‌خصوص دستگاه قضا و دولت بودند، عمیقاً موجب تأثر گردید. ضایعهٔ دردناک فقدان خادم‌الرضا و رئیس‌جمهور محبوب و مردمی ایران اسلامی را به رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی)، ملت شریف و بازماندگان و اعضای هیئت دولت تسلیت عرض کرده و از درگاه خداوند متعال برای آن روح بلند، همنشینی با اولیا و انبیای الهی را مسئلت دارم.»

«مولوی عبدالحمید»، امام‌جمعهٔ اهل سنت زاهدان، نیز با صدور پیامی، درگذشت رئیس‌جمهوری و هیئت همراه ایشان در سانحۀ هوایی را تسلیت گفت و با داغدیدگان این سانحه ابراز همدردی کرد. در بخشی از متن این پیام آمده است: «سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور که منجر به درگذشت حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و هیئت همراه شد، موجب تأثر و تألم گردید. بنده ضمن تسلیت این حادثه‌ٔ ناگوار به رهبری، ملت شریف ایران و خانواده‌های داغدیده، برای جان‌باختگان این حادثه مغفرت و برای بازماندگان اجر و صبر از بارگاه الهی مسئلت دارم.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر