پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | آگاهی‌رسانی به مردم برای جلوگیری از انقراض

آگاهی‌رسانی به مردم برای جلوگیری از انقراض





آگاهی‌رسانی به مردم برای جلوگیری از انقراض

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۵۹

تصاویر نصب‌شده روی دیوارهای ایستگاه تربیت مدرس مترو، تداعی‌کنندهٔ سرمایهٔ بزرگ ملی در اذهان مسافران مترو است؛ حیات‌وحش و خطر انقراض! برای نخستین‌بار بود که در راستای جلب توجه همگانی به ارزش‌های محیط‌زیستی و حیات‌وحش کشورمان، تصاویر برخی از گونه‌های در خطر انقراض روی دیوارهای مترو ایستگاه تربیت مدرس نصب شد. هدف از نصب تصاویر آگاهی‌دهی و دادخواهی برای حیواناتی بود که مورد کم‌توجهی مردم و دولتمردان قرار گرفته‌اند. در اواخر سال گذشته پای مسئولان شرکت بهره‌برداری مترو تهران به موضوع حیات‌وحش باز شد. به‌گفتهٔ مسئولان مترو، روزانه بیش از دو میلیون مسافر در سراسر شهر تهران با مترو جابه‌جا می‌شوند.

 

مترو یکی از کارآمدترین و مؤثرترین وسیله‌های نقلیهٔ شهری است که نقش انکارناپذیری در حل مسائل ترافیکی و کاهش آلودگی‌های هوا، صوتی و محیط‌زیست دارد. تبلیغات در ایستگاه و فضاهای داخلی مترو نیز چندسالی است به یکی از ابزارهای قوی جهت معرفی محصولات شرکت‌ها و خدمات مؤسسات تبدیل شده است. ورود مترو به موضوعات حیات‌وحش فرصتی بود تا بگوییم زمانی که مردم مطالبه‌گر باشند و نسبت به تخریب محیط‌‌زیست و زیست جانوری حساسیت داشته باشند، سرمایه‌های زیستی کشور حفظ خواهد شد. شاید به‌گفتهٔ برخی، تصاویر حیات‌وحش روی دیوارهای مترو ربط مستقیمی ‌با زندگی شهرنشینی ندارد، اما این پرسش پیش می‌آید؛ چند درصد مردمی که در کلانشهری مثل شهر تهران زندگی می‌کنند با تنوع گونه‌های حیات‌وحش کشور آشنا هستند و دربارهٔ گونه‌های حیات‌وحش ایران که به‌واسطهٔ مردم و دولتمردان از بین رفته است و یا گونه‌هایی که در لبهٔ پرتگاه انقراض دارند، آگاهی دارند؟! و این درحالی‌است که مترو هر لحظه با طیف گسترده‌ای از مسافر روبه‌رو است. ازاین‌رو، خواستم با نصب تصاویر حیات‌وحش روی دیوارهای مترو به‌همراه پیام‌های عبرت‌آموز آن، اهمیت حیات‌وحش را در اذهان مسافران مترو جا دهم و اینکه گونه‌هایی بر اثر بی‌توجهی‌های مردم و دولتمردان در حال انقراض هستند.

 

این تصاویر گویای این است که نباید اجازه دهیم نسل حیوانات منقرض شود، چراکه زندگی انسان‌ها وابسته به طبیعت سالم و تنوع حیات‌وحش است. آمار اعلامی‌ سازمان حفاظت محیط‌زیست نشان می‌دهد طی نیم‌قرن اخیر ۷۰ درصد گونه‌های برجستهٔ حیات‌وحش کشورمان را از دست داده‌ایم و بسیاری از گونه‌ها از جمله در ردهٔ پستانداران گور ایرانی، یوزپلنگ ایرانی، خرس سیاه و گوزن زرد، از ردهٔ خزندگان گونه‌هایی مانند افعی شاخدار دم‌عنکبوتی و افعی دماوندی، ۲۰ گونه از ردهٔ دوزیستان شامل وزغ‌ها، قورباغه‌ها و سمندرها، پنج گونه از خاویارماهیان دریای خزر در ردهٔ ماهیان و پرندگانی نظیر درنای سیبری، بالابان، اردک سرسفید ، میش‌مرغ، عقاب طلایی و اردک مرمری در معرض خطر انقراض هستند. در اواخر سال گذشته با همکاری معاونت محیط‌زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست و شرکت بهره‌برداری مترو تهران، پوستر ۱۴ گونهٔ در حال انقراض کشور در مترو نصب شد و این نخستین‌بار است که تصویر گونه‌های در معرض انقراض در فضای عمومی‌ مترو منتشر می‌شود.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر