پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سقوط مرگ‌بار

سازمان پزشکی قانونی می‌گوید در سال ۱۴۰۲ بیش از ۲ هزار نفر براثر حوادث ناشی از کار جان‌باخته‌اند

سقوط مرگ‌بار

آمار سازمان پزشکی قانونی و وزارت کار دربارهٔ میزان مرگ کارگران ناشی از حوادث کار اختلاف فاحشی دارد





سقوط مرگ‌بار

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲۲:۴۰

در حالی که رئیس گروه بررسی صحنهٔ جرم سازمان پزشکی قانونی کشور می‌گوید سال گذشته بیش از ۲ هزار نفر بر اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست داده‌اند، معاون روابط کار وزارت رفاه از آمار ۶۸۰ نفری فوت کارگران در این سال خبر می‌دهد. این مقام وزارت کار مدعی‌است که آمار حوادث ناشی از کار در ۲ سال گذشته ۹.۷ کاهش یافته است. اما آمار پزشکی قانونی از افزایش ۱۱.۳ درصدی آمار فوتی‌ها در سال ۱۴۰۲ حکایت دارد. همین اختلاف فاحش نشان می‌دهد آمار دقیقی از حوادث ناشی از کار در کشور وجود ندارد. از طرفی کارشناسان معتقدند این آمار فقط مربوط به کارگران بیمه شده است و کارگران غیررسمی را شامل نمی‌شود.

هر ساله با فرارسیدن روز کارگر آمار مربوط به حوادث کارگری هم از  سوی سازمان‌های مختلف منتشر می‌شود. آماری که به دلیل اختلاف فاحش روشن نیست که تا چه اندازه گویای وضعیت ایمنی کارگران در محیط کار است. 

«علی ضیایی»، رئیس گروه بررسی صحنه جرم سازمان پزشکی قانونی دیروز در گفت‌وگو با «ایلنا» آمار فوت کارگران بر اثر حوادث ناشی از کار در سال ۱۴۰۲ را ۲ هزار ۱۱۵ نفر اعلام کرد. به گفتهٔ ضیایی این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات یک هزار و ۹۰۰ نفر بود، ۱۱.۳ درصد افزایش داشته است.

رئیس گروه بررسی صحنه جرم سازمان پزشکی قانونی کشور می‌گوید آمار مصدومان حوادث محیط‌های کار در سال ۱۴۰۲ نسب به سال گذشته افزایش داشته است

اما در آمار دیگری «علی حسین رعیتی‌فرد» معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمار فوت کارگران در سال ۱۴۰۲ را ۶۸۰ نفر اعلام کرده است. او به ایسنا گفته حوادث ناشی از کار در ۲ سال گذشته نسبت به مدت مشابه قبل ۹.۷ کاهش یافته است.

اختلاف آمار پزشکی قانونی و وزارت کار نشان می‌دهد هنوز هم پایش دقیقی در زمینه حوادث ناشی از کار در کشور انجام نمی‌شود.  پیش از این «فرشاد اسماعیلی» حقوقدان و فعال کارگری به «پیام ما» گفته بود:  «به‌طور کلی هیچ عدد و رقم قابل اعتمادی در حوزهٔ کارگری وجود ندارد. نمی‌دانیم چند میلیون کارگر داریم. چند میلیون کارگر حداقل‌بگیر داریم. چند میلیون کارگر زن داریم و چند میلیون اتباع خارجی داریم. ارادهٔ سیاسی برای انتشار آمار وجود ندارد. آماری که تأمین اجتماعی ارائه می‌دهد، فقط آمار بیمه‌شده‌هاست. هر سال وزارت کار اعلام می‌کند که با کاهش حادثه رو‌به‌رو هستیم، اما این غیر ممکن است. شاید در کارگاهی یا در شهری کاهش آمار وجود داشته باشد، اما در کل کشور ممکن نیست». 

 

به گفته اسماعیلی آمارهای غیررسمی را تا روزی بین پنج تا شش فوتی را اعلام می‌کنند: «آمارهای رسمی اما فقط از کارگران بیمه‌شده است؛ درحالی‌که تعداد کارگران بدون بیمه، اتباع خارجی و کارگرهای غیررسمی از آن کم می‌شود. همین موضوع علت اختلاف آمارهاست.»

 

تهران صدرنشین تعداد کارگران فوت شده 

بخش قابل توجه دیگری که در آمار و ارقام سازمان پزشکی قانونی وجود دارد، تعداد کارگران فوت شده در استان‌های مختلف است که تهران با ۴۱۴ نفر در صدر قرار دارد. به گفتهٔ رئیس گروه بررسی صحنه جرم سازمان پزشکی قانونی کشور گفته پس از تهران اصفهان با ۱۷۲ نفر، خراسان رضوی با ۱۴۷ نفر و مازندران با ۱۳۸ فوتی بیشترین آمار فوتی را داشته‌اند. کم‌ترین آمار هم مربوط به  کهگیلویه و بویراحمد با سه نفر است و ایلام با ۹ نفر و زنجان با ۱۰ فوتی کمترین آمار تلفات حوادث محیط‌های کار را داشته‌اند.

 

سقوط از بلندی 

بیشترین سهم در آمار تلفات حوادث کار سقوط از بلندی است که به گفته ضیایی نیمی از تلفات را شامل می‌شود: « در سال گذشته نیز ۹۸۳ نفر از قربانیان حوادث محیط‌های کار به دلیل سقوط از بلندی جان خود را از دست داده‌اند که ۴۶.۵ درصد کل تلفات را دربر می‌گیرد. این آمار در حالی نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۱۴.۲ درصدی داشته است که در سال ۱۴۰۱، ۸۶۱ نفر به دلیل سقوط از بلندی در محیط‌های کاری جان خود را از دست داده‌اند.»

 

پس از سقوط از بلندی نیز اصابت جسم سخت بیشترین دلیل فوت کارگران بوده است: «پس از سقوط از بلندی، اصابت جسم سخت با ۴۷۴ فوتی، ۲۲.۴ درصد از کل تلفات حوادث محیط کار به خود اختصاص داده و در رتبه دوم دلایل مرگ در این حوادث قرار گرفته است. براساس آمارها از مجموع ۴۷۴ نفر که به دلیل اصابت جسم سخت در محیط‌های کاری جان خود را از دست داده‌اند، ۴۶۸ نفر مرد و ۶ نفر زن بوده‌اند و در مقایسه با آمار سال ۱۴۰۱ که ۴۱۴ نفر به همین دلیل در حوادث مرتبط با محیط‌های کاری جان خود را از دست داده‌اند، رشد ۱۴.۵ درصدی داشته است.»

 

 بیش از  ۲۷ هزار مصدوم در سال ۱۴۰۲

رئیس گروه بررسی صحنه جرم سازمان پزشکی قانونی کشور می‌گوید آمار مصدومان حوادث محیط‌های کار در سال ۱۴۰۲ نسب به سال گذشته افزایش داشته است به طوری که بیش از ۲۷ هزار نفر در حین کار مصدوم شده‌اند: «در سال گذشته آمار مصدومان حوادث محیط‌های کاری که به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند، ۵ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش داشته‌است، در این مدت ۲۷ هزار و ۳۷۷ مصدوم حوادث کار به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند که یک هزار و ۴۲۷ نفر از آنان زن و ۲۵ هزار و ۹۵۰ نفر مرد بوده‌اند. در سال ۱۴۰۱، ۲۶ هزار و ۷۴ نفر در محیط‌های کاری مصدوم شده‌اند که از این تعداد یک هزار و ۲۹۳ نفر زن و ۲۴ هزار و ۷۸۱ نفر مرد بوده‌اند.»

 

رئیس گروه بررسی صحنه جرم سازمان پزشکی قانونی کشور می‌گوید بیشترین مصدومان حوادث کار هم مربوط استان تهران است: «بیشترین مصدومان حوادث کار مربوط به استان‌های تهران با ۳ هزار و ۳۸ نفر شامل ۲۳۹ زن و ۲ هزار و ۷۹۹ مرد، اصفهان با ۲ هزار و ۸۹۶ نفر شامل ۱۷۱ زن و ۲ هزار و ۷۲۵ مرد و خراسان رضوی با ۲ هزار و ۳۴۳ نفر شامل ۱۱۹ زن و ۲ هزار و ۲۲۴ مرد بوده است. کمترین مصدومان حوادث کار نیز در استان‌های سیستان و بلوچستان با ۱۶۹ نفر شامل ۷ زن و ۱۶۲ مرد، خراسان جنوبی ۲۲۸ نفر شامل ۴ زن و ۲۲۴ مرد و هرمزگان با ۲۶۸ نفر شامل ۵ زن و ۲۶۳ مرد، بوده است.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *