پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بلایی که پاندمی به‌ سرمان آورد

کاهش امید به زندگی مردم جهان در دوران همه‌گیری کرونا

بلایی که پاندمی به‌ سرمان آورد

یک مطالعهٔ جدید نشان می‌دهد تعداد مرگ‌ومیر مرتبط با کووید-۱۹ یک میلیون بیشتر از تخمین سازمان جهانی بهداشت است





بلایی که پاندمی به‌ سرمان آورد

۲۳ اسفند ۱۴۰۲، ۲۰:۴۵

|پیام ما| یک مطالعهٔ گسترده نشان داد میانگین امید به زندگی مردم جهان در دوران کووید-۱۹ افتی بیشتر از آنچه قبلا تصور می‌شد، داشته است. براساس این مطالعه، در دو سال نخست پاندمی میانگین امید به زندگی در سراسر جهان ۱.۶ سال کاهش پیدا کرده است، درحالی‌که قبلاً تصورات از کاهش امید به‌ زندگی کمتر از این رقم بود. پس از چندین دهه پیشرفت‌های پزشکی و افزایش بدون توقف امید به‌ زندگی در انسان‌ها، برای نخستین‌بار پاندمی کووید-۱۹ امید به‌ زندگی را در جهان کاهش داد.

موسسهٔ سنجش و ارزیابی سلامت (IHME) که در ایالات متحده مستقر است، روز سه‌شنبهٔ این هفته مقاله‌ای در مجلهٔ «لنست» (Lancet) منتشر کرد که در آن از داده‌ها و گزارش‌های صدها محقق استفاده شده بود.  «آستین شوماخر» (Austin Schumacher) پژوهشگر IHME و نویسندهٔ اصلی این مقاله گفت: «بیش از هر رویداد دیگری در نیم‌قرن اخیر مانند جنگ یا بلایای طبیعی، پاندمی کووید-۱۹ تأثیر عمیق‌تری در بزرگسالان سراسر جهان گذاشته است.» 

 

براساس یافته‌های این مطالعه، در طول سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ امید به‌ زندگی در ۸۴ درصد از ۲۰۴ کشور جهان کاهش یافت که «این نشان‌دهندهٔ اثرات بالقوهٔ ویرانگر ویروس‌های جدید است.» میزان مرگ‌ومیر افراد بالای ۱۵ سال در این مدت، برای مردان ۲۲ درصد و برای زنان ۱۷ درصد افزایش داشته است. شهر «مکزیکوسیتی» و کشورهای «پرو» و «بولیوی» برخی از نقاطی هستند که در آنها، شاخص امید به‌ زندگی بیشترین کاهش را داشته است. 

 

 خبر خوب در میانهٔ اخبار تلخ 

اما این مطالعه فقط خبرهای بد نداشت و تجزیه و تحلیل‌های IHME نقاط عطف مثبتی در حوزهٔ سلامت در جهان هم نشان داد. به‌عنوان مثال مرگ‌ومیر کودکان کمتر از پنج سال در سال ۲۰۲۱ به‌میزان ۵۰۰ هزار مورد کمتر از سال ۲۰۱۹ بود و برعکس شاخص امید به زندگی که روند صعودی آن در دوران پاندمی دچار تغییر شد، روند کاهشی مرگ‌ومیر کودکان زیر پنج سال از چند دهه پیش تاکنون ادامه دارد و حتی پاندمی هم نتوانست در کاهش رقم مرگ‌ومیر کودکان خللی ایجاد کند. 

در طول سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ امید به‌ زندگی در ۸۴ درصد از ۲۰۴ کشور جهان کاهش یافت که نشان‌دهندهٔ اثرات بالقوهٔ ویرانگر ویروس‌های جدید است. میزان مرگ‌ومیر افراد بالای ۱۵ سال در این مدت، برای مردان ۲۲ درصد و برای زنان ۱۷ درصد افزایش داشته است

«همو همو کیو» (Hmwe Hmwe Kyu) یکی دیگر از محققان IHME که در این پژوهش حضور داشته، این موضوع را «یک پیشرفت باورنکردنی» می‌داند: «جهان اکنون باید بر پاندمی بعدی و پرداختن به نابرابری‌های گسترده در حوزهٔ سلامت در سراسر کشورهای تمرکز کند.» 

 

بااین‌حال، با وجود آنکه پاندمی باعث شده امید به زندگی در میان مردم جهان کاهش پیدا کند، اما هنوز هم مردم در مقایسه با دوره‌های گذشته، بسیار طولانی‌تر زندگی می‌کنند. بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۲۰۲۱ میلادی، میانگین امید به‌ زندگی در بدو تولد ۲۳ سال افزایش پیدا کرده است. به‌این معنا که در سال ۱۹۵۰ میانگین امید به‌ زندگی مردم در جهان ۴۹ سال بوده و در سال ۲۰۲۱ به عدد ۷۲ سال رسیده است. 

 

 ۱۶ میلیون مرگ مرتبط با کووید-۱۹

یکی از یافته‌های این مطالعه، یافتن عددی دقیق‌تر برای تعداد مرگ‌ومیر بیش‌از میزان عادی و مرتبط با کووید-۱۹ در دوران پاندمی است. عددی که پژوهشگران این مطالعه به آن رسیده‌اند، یک میلیون بیشتر از عددی است که پیش از سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده بود. 

پژوهشگران تخمین‌ زده‌اند که در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، تعداد مرگ‌ومیر ثبت‌شدهٔ مرتبط به کووید-۱۹ عددی معادل ۱۵.۹ میلیون است. بخشی از این تعداد مرگ‌ومیر، مربوط به افرادی است که مستقیماً از طریق ویروس جان خود را از دست داده‌اند و بخشی دیگر نیز مربوط به جان‌باختگانی که به‌طور غیرمستقیم و به‌دلیل اختلالات مرتبط با پاندمی فوت کرده‌اند. پیش‌ازاین، تخمین سازمان جهانی بهداشت عددی کمتر از ۱۵ میلیون نفر بود. 

پژوهشگران تخمین‌ زده‌اند که در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، تعداد مرگ‌ومیر ثبت‌شدهٔ مرتبط به کووید-۱۹ عددی معادل ۱۵.۹ میلیون است. پیش‌از‌این، تخمین سازمان جهانی بهداشت عددی کمتر از ۱۵ میلیون نفر بود

این تخمین از طریق مقایسهٔ تعداد مرگ‌ومیر افراد در کشورهای مختلف در دوران عادی و در دوران پاندمی انجام شده است. براساس یافته‌های این مطالعه، «باربادوس»، «نیوزیلند» و «انتیگوا و باربودا» از جمله کشورهایی هستند که کمترین تعداد مرگ‌ومیر بیش‌از میزان عادی را داشته‌اند. 

 

باربادوس کشوری در میان دریای کارائیب، آنتیگوا و باربودا کشوری متشکل از مجموعه‌ای از جزایر در غرب دریای کارائیب و نیوزیلند کشوری جزیره‌ای در جنوب‌غربی اقیانوس آرام است. ثبت کمترین تعداد مرگ‌ومیر بیش‌ از میزان عادی در این کشورهای جزیره‌ای تا حدودی در امان ماندن جزایر منزوی از فشار گسترش کووید را نشان می‌دهد.  

 

 تغییر معادلات جمعیتی 

یکی دیگر از یافته‌های این مطالعه، تغییر معادلات جمعیتی در کشورهای مختلف است. این مطالعه نشان می‌دهد کاهش جمعیت در بسیاری از کشورهای سالخورده و ثروتمند آغاز شده است، در‌حالی‌که جمعیت کشورهایی با ثروت کمتر، همچنان در حال رشد است. 

شوماخر هشدار می‌دهد که این پویایی، چالش‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بی‌سابقه‌ای را به‌دنبال خواهد داشت. چالش‌هایی مانند کمبود نیروی کار در کشورهایی که با کاهش جمعیت جوان روبه‌رو هستند. همچنین، او می‌گوید برهم خوردن این معادلات، کمبود منابع را برای کشورهایی که جمعیت آنها به‌سرعت در حال افزایش است، به‌ ارمغان خواهد آورد. 

شوماخر می‌گوید: «کشورهای سراسر جهان احتیاج دارند که دربارهٔ مهاجرت‌های داوطلبانه با یکدیگر همکاری کنند.»

 

منبع:
متن اصلی این گزارش با عنوان The Pandemic Dramatically Reshaped Life Expectancy, Now We Know How Much روز چهارشنبه در خبرگزاری فرانسه (AFP) منتشر شده است. 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

توانمندسازی بدون تعیین هدف

طرح‌های مختلفی برای زنان شهر برگزار می‌شود که چندان تأثیرگذار نیستند

توانمندسازی بدون تعیین هدف

کسی «گشت ارشاد» را گردن نمی‌گیرد

کسی «گشت ارشاد» را گردن نمی‌گیرد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

«سازگاری با کم آبی» یگانه راه‌حل بحران مدیریت آب

سخنگوی صنعت آب کشور اعلام کرد

«سازگاری با کم آبی» یگانه راه‌حل بحران مدیریت آب

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *