پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | دستیابی به «توسعه پایدار»؛ هدف غایی کشورها

دستیابی به «توسعه پایدار»؛ هدف غایی کشورها





دستیابی به «توسعه پایدار»؛ هدف غایی کشورها

۱۵ اسفند ۱۴۰۲، ۱۱:۲۵

یک پژوهشگر محیط زیست گفت: با وجود تلاش‌ها و ایجاد زیرساخت‌های مناسب در زمینه آموزش محیط زیست در کشور، ما قواعد و اصولی در زمینه آموزش محیط زیست نداریم و بسیاری از برنامه‌ها به صورت مقطعی برگزار می‌شوند لذا باید قاعده و اصولی در زمینه آموزش محیط زیست ایجاد شود.

به گزارش پیام ما به نقل از ایسنا همایش «بزرگداشت هفته منابع طبیعی، روز درختکاری و روز ملی آموزش همگانی حفظ محیط زیست» توسط انجمن علمی زیست‌شناسی و انجمن علمی علوم تجربی دانشگاه فرهنگیان اصفهان (پردیس شهید باهنر) برگزار شد.

در این همایش، امیر فرح نسب، دبیر علمی و اجرایی همایش و عضو اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی(IUCN)، اظهار کرد: ۱۵ اسفندماه را «روز ملی آموزش همگانی حفظ محیط زیست» نامگذاری کرده‌اند و از سال آینده این روز در تقویم رسمی کشور ثبت می‌شود.

او در ادامه به ذکر نکاتی در خصوص مهمترین عوامل تغییرات اقلیمی پرداخت و در این باره گفت: افزایش چشمگیر انتشار گازهای گلخانه‌ای، گاز کربن دی اکسید متان و اکسید نیتروژن و نیز در دهه‌های اخیر سوزاندن زغال سنگ، استفاده از سوخت‌های فسیلی و نیز جنگل زدایی از عوامل اصلی تغییرات آب و هوایی در دنیا محسوب می‌شوند.

او از جمله پیامدهای اصلی تغییرات آب و هوایی را وقوع بلایای طبیعی، افزایش سطح آب دریاها و از بین رفتن تنوع زیستی و گیاهی و جانوری عنوان کرد و ادامه داد: تغییرات اقلیمی، تغییر کاربری اراضی، بیابان زایی، فرسایش زمین، جنگل زدایی و کاهش منابع آب شیرین می‌توانند سلامی انسان را به مخاطره بیندازند. البته ما از این نکته غافل هستیم که بخشی از رفاه و سلامتی انسان در گرو تغییرات اقلیمی است.

این پژوهشگر محیط زیست افزود: ما در دنیا ۵۱ درصد درگیر مسائل خشکسالی، ۳۵ درصد درگیر سیلاب‌ها، ۱۱ درصد زمین لرزه‌ها، دو درصد طوفان‌ها و یک درصد درگیر گرمای شدید هستیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به اهداف آموزش محیط زیست در کشورهای مختلف جهان، گفت: آمریکا یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کربن دی اکسید در جهان و به همین خاطر است که ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از کنفرانس اقلیم خارج شد، چرا که او باید پول زیادی به کشورها پرداخت می‌کرد.

او افزود: در سال ۲۰۲۳، استرالیا به عنوان سبزترین کشور دنیا معرفی شد و آموزش محیط زیست در کشور استرالیا بر عهده آموزش و پرورش است.

همچنین، او هدف غایی از اهداف آموزش محیط زیست در کشورهایی چون کانادا، سوئد، استرالیا و ترکیه را دستیابی به توسعه پایدار (sustainable development) یعنی حفظ منابع و انتقال آنها به آینده، دانست.

باید قاعده و اصولی در زمینه آموزش محیط زیست ایجاد شود

فرح نسب یادآور شد: ما در زمینه آموزش محیط زیست زیرساخت‌های خوب و مناسبی داریم و در این راستا تلاش‌های تحسین برانگیزی توسط برخی از همکارانمان صورت می‌گیرد، برای مثال در حوزه کودکان، کتاب مبانی آموزش محیط زیست و مشارکت خانواده با هدف آموزش مربیان آموزش و پرورش توسط همکاران ما در سازمان حفاظت محیط زیست تولید شد، اما این کتاب خروجی موفقی نداشت. یا مدارس طبیعت که در راستای حفظ و لمس طبیعت ایجاد شدند نیز منحل شدند. باید قاعده و اصولی در زمینه آموزش محیط زیست ایجاد شود.

او ادامه داد: ۱۰ سال پیش من در زمینه گردشگری کودک کارهایی را پایه‌گذاری و ۳۸۷ برنامه آموزش میدانی هم اجرا کردم که آن هم مقطعی بود و هیچ ارگانی این برنامه را حمایت نکرد. با این حال، ما کماکان برنامه‌های دوره‌ای خودمان را برای پرنده‌نگری و حضور در مکان ادامه می‌دهیم تا تئوری تغییر کند و تغییر در رفتارمان ایجاد شود.

او با بیان اینکه جنگل‌های جهان از حدود ۶۰ تا ۱۴۰ میلیون سال پیش شکل گرفته است، ادامه داد: مساحت جنگل‌های ایران ۱۴.۳ میلیون هکتار و مساحت جنگل‌های استان اصفهان ۶۵ هزار هکتار است. مساحت جنگل های جهان نزدیک به چهار میلیارد هکتار است و متوسط سرانه جنگل برای هر نفر ۰.۶ است در حالی که برای ایران ۰.۲ است و این رقم باید افزایش پیدا کند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *