پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | غذارسانی به سگ‌های ولگرد جفا در حق حیات وحش

غذارسانی به سگ‌های ولگرد جفا در حق حیات وحش





غذارسانی به سگ‌های ولگرد جفا در حق حیات وحش

۱۳ اسفند ۱۴۰۲، ۱۵:۵۲

 یک استاد دانشگاه با اشاره به تهدیدی که سگ‌های ولگرد برای گونه‌های ارزشمند حیات وحش کشور دارند، گفت: غذارسانی به این سگ‌ها جفا در حق حیات وحش است.

به گزارش پیام ما به نقل از تسنیم، مجید نواییان؛ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد در یک برنامه تلویزیونی در رابطه با غذارسانی به سگ‌ها اظهار کرد: متاسفانه برخی افراد در علاقمندی به حیوانات زیاده‌روی می‌کنند که یکی از نمونه‌های آن غذارسانی به سگ‌هاست.

او ادامه داد: به عنوان مثال عده‌ای اسکلت مرغ را خریداری کرده، در اطراف شهر تهران راه می‌افتند و به سگ‌ها غذا می‌دهند که این غذا دادن به سگ‌ها باعث می‌شود که تعداد جمعیت آنها خیلی زیاد شود و افزایش تعداد جمعیت سگ‌ها برای ما مخاطراتی را به وجود بیاورد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد بیان کرد: اگر به لواسان و شرق تهران بروید گله‌های بزرگ سگ را می‌بینید که برای امنیت مردم مخاطره ایجاد کرده‌اند. به طور مثال زمانی که شما در کنار ماشین خود بایستید سگ‌ها به صورت گله‌ای به سمت شما می‌آیند چرا که عادت کردند تا از خودروهای عبوری غذا دریافت کنند.

نواییان تصریح کرد: در سایه غذارسانی تعداد این سگ‌ها زیاد شده و تعداد بسیار زیادی از آنها را اطراف پارک‌های ملی ازجمله پارک ملی خجیر، سرخ حصار، ورجین و … می‌بینیم که متأسفانه این سگ‌ها به این پارک‌ها وارد شده و تهدید اساسی را برای گونه‌های حیات وحش به وجود می‌آورند. به عنوان مثال گزارشات متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد که گله سگ‌ها به قوچ و میش حمله کرده و گله را مریض کرده و برخی را نیز کشته و از بین برده است.

او افزود: این سگ‌ها تهدید جدی برای نوزادان حیات وحش محسوب شده و می‌توانند به توله گوشتخواران بزرگ ازجمله یوز، خرس و پلنگ حمله کنند، البته سگ‌ها به تنهایی حریف پلنگ نمی‌شوند اما زمانی که چندین سگ وارد زیستگاه بشوند، آن محل را برای پلنگ ناامن می‌کنند.

دکتری فیزیولوژی جانوری تأکید کرد: مورد دیگر به وجود آمدن گرگاس است که این گونه هیبرید بین گرگ و سگ است که این جانور برای جوامع انسانی بسیار خطرناک است.

نواییان خاطرنشان کرد: در سایه این غذارسانی‌ها، تعداد زیادی سگ‌گزیدگی در اطراف تهران و به‌ویژه در حاشیه پایتخت داریم که به شهروندان حمله کرده‌اند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *