پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تقاضای برخورد با پیمانکاران ناقض حقوق کودکان

نامه رئیس اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری به دادستان کل کشور:

تقاضای برخورد با پیمانکاران ناقض حقوق کودکان

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری در نامه‌ای به دادستان کل کشور از او خواسته با جرم سازمان‌یافته استخدام کودکان برای زباله‌گردی، برخورد و ذی‌نفعان این پدیده تحت تعقیب قرار گیرند





تقاضای برخورد با پیمانکاران ناقض حقوق کودکان

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۰:۰۰

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری در نامه‌ای به دادستان کل کشور از او خواسته با جرم سازمان‌یافته استخدام کودکان برای زباله‌گردی، برخورد و ذی‌نفعان این پدیده تحت تعقیب قرار گیرند.
به گزارش پیام ما به نقل از روابط عمومی اسکودا، جعفر کوشا در نامه‌ای خطاب به حجت‌الاسلام‌والمسلمین منتظری با تشریح وضعیت بغرنج کودکان زباله‌گرد بر لزوم مداخله دستگاه قضایی برای برخورد با استخدام کودکان برای زباله‌گردی تاکید کرده است. او در بخشی از این نامه نوشته است: «متاسفانه این وضعیت یک مثال انتزاعی نیست، بلکه فاجعه‌ای است پربسامد که سالیانی چند در جامعه ما در حال وقوع است. مستحضرید که قانون کار ضمن ممنوع‌کردن کار کودکان زیر ۱۵ سال به طور مطلق، به‌کارگرفتن نوجوانان زیر ۱۸ سال را نیز در مشاغل زیان‌آور ممنوع و مستوجب مسئولیت کیفری دانسته است. مستند به «بند ۴ ماده ۱ آیین‌نامه اجرایی تبصره‌های ۱ و ۲ ماده‌واحده قانون تصویب کنوانسیون ممنوعیت و اقدام فوری برای محو بدترین اشکال کار کودک و توصیه‌نامه مکمل آن مصوب ۱۳۸۳» جمع‌آوری و حمل زباله شهری ازجمله‌ این مشاغل است.»

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری در نامه‌ای به دادستان کل کشور از او خواسته با جرم سازمان‌یافته استخدام کودکان برای زباله‌گردی، برخورد و ذی‌نفعان این پدیده تحت تعقیب قرار گیرند

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری تصریح کرده: «مشاهدات میدانی و یافته‌های پژوهشگران و کنشگران مختلف نشان می‌دهد که عموم این افراد توسط کارفرمایانی به کارگرفته می‌شوند و در شرایط ناراحت‌کننده و مخاطره‌آمیزی دور از خانواده و در محیط‌های آلوده و غیرقابل سکونت مشغول فعالیت‌اند.
مسئولان شهری و بهزیستی در طول این سالیان خبر از وجود یک مافیا در بحث زباله داده‌اند که با ترکیبی از کارفرمایان و پیمانکاران سرنوشت زباله‌های شهری (و کودکان موضوع بحث) را در دست گرفته‌اند. این گزارش‌ها خبر از شکل‌گیری یک جرم سازمان‌یافته می‌دهند که بی‌تردید نیازمند ورود و پیگیری مقامات قضایی می‌باشد و بعید است راه‌حل‌هایی مانند تغییر شیوه جمع‌آوری پسماندها توسط شهرداری‌ها به‌تنهایی قدرت کوتاه‌کردن دست آن ذی‌نفعان ذی‌نفوذ را داشته باشد.»
کوشا در بخش دیگری از این نامه خطاب به دادستان کل کشور نوشته است: «با‌توجه‌به اینکه نه‌تنها وعده‌های مکرر مسئولان مختلف در سالیان اخیر برای پایان‌یافتن زباله‌گردی کودکان محقق نشده بلکه مشاهدات میدانی خبر از گسترش این پدیده‌ دلخراش می‌دهند، از آن مقام محترم تقاضا می‌شود برای دفاع از حقوق عامه و حمایت از حقوق کودکان وارد عمل شود و کارفرمایان و ذی‌نفع عمده و اصلی پدیده زباله‌گردی را تحت تعقیب قرار دهد.»
در همین حال فرشید یزدانی، فعال حقوق کودک در گفت‌وگو با «پیام ما» با مثبت ارزیابی کردن نامه رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری به دادستان کل کشور ملاحظات دیگری را هم درباره مسئله زباله‌گردی کودکان یادآوری کرد.
یزدانی گفت: «این نامه به طور کلی خیلی خوب است و در این که شهرداری و پیمانکاران شهرداری قوانین مربوط به مقابله با کار کودکان را رعایت نکرده‌اند متاسفانه واقعیت دارد.» او در عین حال تاکید کرد که نمی‌توان صرفا با برخورد قضایی مساله زباله‌گردی کودکان را حل کرد: «مسائل اجتماعی چند بعدی و پیچیده‌اند. استفاده از ابزار قضایی و انتظامی نمی‌تواند همه مسئله را حل کند. بسیاری از این کودکان اساسا باند نیستند بلکه به صورت گروه‌های خانوادگی فعالیت می‌کنند و از مشکلات اقتصادی زیادی رنج می‌برند.» یزدانی با بیان اینکه در چنین طرح‌هایی باید به سرنوشت کودکان هم فکر کرد، توضیح داد: «برخورد صرفا انتظامی می‌تواند کار کودکان را زیرزمینی کند و عملا شکل مسئله تغییر یابد.» این فعال حقوق کودک بر این نظر است که برای حل مسئله سطحی از برنامه را طراحی کرد که برای مثال با استفاده از درصد اندکی از ارزش افزوده صنعت پسماند برای رفع نیاز کودکان به آموزش، سلامت و… برنامه‌ریزی کرد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر