پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | اعتراض مردودی‌ها

«پیام ما» از تجمع داوطلبان معترضی که پس از برگزاری سه نوبت کنکور در سال 1401 مردود اعلام شدند؛ گزارش می‌دهد

اعتراض مردودی‌ها

مادران این داوطلبان به «پیام ما» می‌گویند که از 800 داوطلبی که متقلب اعلام شده‌اند، فقط 11 نفر از تهران بودند و باقی از شهرهای مرزی میناب، لرستان، ارومیه، بندرعباس و... هستند. همین موضوع به ایده تبعیض در پذیرش داوطلبان دامن زده است





اعتراض مردودی‌ها

۱۷ بهمن ۱۴۰۱، ۹:۰۱

روز گذشته حدود 200 نفر از داوطلبان کنکور 1401 که برای بار سوم آزمون مجدد داده و باز هم مردود اعلام شده بودند، در مقابل سازمان سنجش کشور تجمع کردند. این داوطلبان که چهار ماه پیش قرار بود اولین آزمون مجدد را به منظور رفع شبهات سازمان سنجش مبنی بر متقلب بودن آنها بدهند، حالا پس از چهار ماه و با سه بار برگزاری آزمون مجدد کنکور باز هم معترضند. خانواده‌های این داوطلبان که بیشتر از زیرگروه‌های رشته تجربی هستند به «پیام ما» می‌گویندکه رتبه کنکور فرزندانشان دو و سه رقمی بوده اما بدون کشف هیچ وسیله تقلبی و در برخی موارد پس از انتخاب رشته از طرف سازمان سنجش پیامک مردودی برایشان ارسال شده است. «پیام ما» پیش از این در گزارشی دیگر در مهرماه سال جاری به اعتراض این داوطلبان پرداخته بود و حالا پس از چهار ماه ظاهراً در هنوز بر همان پاشنه می‌چرخد و خانواده‌ها و داوطلبان که بیشتر از شهرهای مرزی میناب، لرستان، ارومیه، بندرعباس و… هستند تاکنون هیچ پاسخی از سازمان سنجش برای رفع مشکل خود دریافت نکرده‌اند. خانواده‌ها و داوطلبان بر این باوردند که سهمیه ورود آنها به دانشگاه به فروش رفته و دیگر صندلی برایشان وجود نخواهد داشت.

 

«پنج ماه است از همدان می‌آیم جلوی ساختمان سازمان سنجش که یک جواب بگیرم. چرا بچه من با معدل 17 در رشته تجربی و رتبه زیر 1000 پس از انتخاب رشته مردود اعلام شده است؟» این را پدر یکی از داوطلبان به «پیام ما» می‌گوید. به گفته او با وجود گذشت نزدیک به 6 ماه از ارسال پیامک مردودی تاکنون از 1 هزار و 44 خانواده‌ای که در رفت و آمد مقابل سازمان سنجش هستند، هیچ یک موفق به دریافت پاسخ روشنی از این سازمان نشده‌اند. پیش از این معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور در این رابطه اعلام کرده بود: «عده‌ای هستند که وسیله و ابزار تقلبی از آنها گرفته نشده است اما رتبه‌های شبهه‌داری آورده‌اند. ما با توجه به مقایسه سوابق تحصیلی و یا رتبه‌های کنکور‌های گذشته‌ آنها و همچنین میزان مطابقت پاسخ آنها با پاسخنامه کلیدی، تقلب این افراد را شناسایی کرده‌ایم.» ادعای تقلب داوطلبان از طریق انتشار عکس سوالات در کنکور سال جاری در حالی از سوی سازمان سنجش مطرح می‌شود که اینترنت‌ها به طور نقطه‌ای قطع شده بود و در زمان برگزاری این امتحان سراسری خبر لو رفتن سوالات کنکور رسانه‌ای شد.

مادران این داوطلبان به «پیام ما» می‌گویند که از 800 داوطلبی که متقلب اعلام شده‌اند، فقط 11 نفر از تهران بودند و باقی از شهرهای مرزی میناب، لرستان، ارومیه، بندرعباس و… هستند. همین موضوع به ایده تبعیض در پذیرش داوطلبان دامن زده است

سوالات غیراستاندارد یا تصحیح آشفته پاسخبرگ‌ها؟
مادر یکی از داوطلبان از استان لرستان می‌گوید که بچه‌های ما با رتبه 29 و 32 گروه تجربی، مردود اعلام شده‌اند و می‌گویند که مغایرت سوابق تحصیلی آنها با نتیجه درصدهای کنکورشان و مشابهات پاسخنامه‌ها با کلیدهای کشف تقلب سازمان سنجش، عامل این مردودی بوده است. این مادر از استاندارد نبودن سوالات کنکور اعتراض می‌کند و می‌گوید که شرکت‌کنندگان این آزمون معتقدند که سوالات از منابع درسی طراحی نشده بودند. همچنین پسر این فرد که سوالات درس ریاضی را به علت پیچیدگی آنها در پاسخبرگ خود سفید گذاشته بود، پس از اعلام دوباره نتایج با درصد منفی رو‌به‌رو شد.
سازمان سنجش به چه استناد می‌کند؟
مادر دیگری از شهر تهران می‌گوید که دخترش با رتبه 838 و معدل بالای دیپلم مردود شده و وقتی علت را از سازمان سنجش جویا شده‌اند، متوجه خطای این سازمان در ثبت نمرات این داوطلب در سامانه سازمان سنجش شده‌اند. اما ظاهراً این سازمان خود را مبری از خطا می‌داند و در پاسخ به این خانواده معترض، آنها را به دیوان عدالت اداری ارجاع داده و گفته که کار شما اینجا تمام شده است. این مادر می‌گوید: «سازمان سنجش بنا بود معدل کل دیپلم را مدنظر قرار دهد و در دفترچه‌های آزمون هم به این نکته اشاره نکرده بودند اما پس از اعلام نتایج و علم شدن مغایرت تحصیلی طبق ماده 11 قرار شد داوطلبان دوباره آزمون دهند. ما پیگیری کردیم و متوجه شدیم که این سازمان دارد سلیقه‌ای برخورد می‌‌کند زیرا قانون از معدل کل دیپلم می‌گوید اما سازمان به معدل سال آخر استناد می‌کند.» او می‌گوید که دخترش انتخاب رشته کرده بود و دو روز پیش از اعلام نتایج از طرف سازمان پیامکی مبنی بر ماده 11 قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون سراسری، متقلب شناخته شد. مادر یک پسر بروجردی نیز می‌گوید: «در ثبت نمرات داوطلبان اشتباه کرده‌اند و بین نمرات دیپلم و آنچه در سامانه‌ ثبت شده مغایرت وجود دارد اما گوششان به اینها بدهکار نیست و در جواب اعتراض ما می‌گویند کاری است که شده! پسر من نمره شیمی‌اش در کارنامه 19 است و در سامانه 0 شده! یعنی چه؟ پس به چه استناد می‌کنند؟»
شبهه صندلی‌فروشی بین خانواده‌ها
خانواده‌ها و داوطلبان معترض کنکور می‌گویند که دارند صندلی‌های داوطلبانی که رتبه بالا در رشته تجربی را آورده بودند اما با قانون جدید سازمان سنجش مردود شده‌اند، می‌فروشند. آنها باور دارند که سهمیه ورود این داوطلبان برای حضور در ترم بهمن پر شده و دیگر جایی برای حضور آنها نمانده است. مادران این داوطلبان به «پیام ما» می‌گویند که از 800 داوطلبی که متقلب اعلام شده‌اند فقط 11 نفر از تهران بودند و باقی از شهرهای مرزی میناب، لرستان، ارومیه، بندرعباس و… هستند. همین موضوع به ایده تبعیض در پذیرش داوطلبان دامن زده و آنها گمان می‌کنند که صندلی این داوطلبان به فروش رفته است.
فرصت کوتاه جبران پراضطراب
مهرداد ویس کرمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به رسانه‌ها دراین‌باره گفته بود: «سازمان سنجش طبق قانون سوابق تحصیلی افراد را با رتبه آنها می‌سنجد و این دو باید با یکدیگر همخوانی داشته باشد؛ در غیر این صورت داوطلب به‌عنوان متهم شناسایی شده و حتماً باید دوباره آزمون بدهد. در آزمون مجدد فرد باید بتواند در پاسخ به سوالاتی در سطح سوالات کنکوری که داده، بین ۳۰ تا ۴۰ درصد نتیجه اول را کسب کند ولی کسی که نه تنها ۲۰ یا ۱۰ درصد نتیجه قبل را کسب نمی‌کند بلکه درصد آزمونش منفی می‌شود؛ این یعنی فرد تقلب کرده و قطعاً مطابق قوانین با او برخورد می‌شود. معمولاً برگزاری آزمون مجدد ثابت می‌کند آن فرد متقلب بوده است.»
کنکور سال جاری دو بار در سال برای همه داوطلبان برگزار می‌شود اما این داوطلبان از زمان دریافت پیامک مردودی یک بار 21 مهرماه، بار دیگر در 4 آذر و بار آخر در 16 دی‌ماه آزمون داده‌اند.
به بیان دیگر بین برگزاری آزمون اول تا آزمون دوم کمتر از 2 ماه و تا آزمون سوم نیز فقط 1 ماه و نیم برای داوطلبانی که متقلب شناخته شده بودند، زمان باقی بود و به گفته خانواده‌‎های آنها اضطراب و حال روحی نامساعد، حضور کارآمد را برای آنها دشوار کرده بود.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر