پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تکذیب فروش کاروانسرای شاه‌عباسی رشت

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان: فقط سرمایه‌گذار کاروانسرا تغییر کرده است

تکذیب فروش کاروانسرای شاه‌عباسی رشت





تکذیب فروش کاروانسرای شاه‌عباسی رشت

۲۳ مرداد ۱۴۰۱، ۰:۰۰

|پیام ما| از زمانی که صندوق احیا و کاربری اماکن و محوطه‌های تاریخی به استناد بند ز ماده ۱۱۴ احکام دائمی قانون برنامه چهارم توسعه کشور به منظور تعیین و اعطای مجوز کاربری و بهره‌برداری مناسب از بنا‌ها و اماکن تاریخی و فرهنگی قابل احیا از طریق سرمایه‌گذاری بخش غیر دولتی داخلی و خارجی ایجاد شد، تعدادی از بناهای شاخص کشور که دارای اهمیت ویژه‌ای بودند و امکان ایجاد کاربری در آن‌ها به منظور حفاظت مهیا بود، در فهرست این صندوق قرار گرفت.
گرچه در ابتدای شکل‌گیری این صندوق تنها تعداد 34 ابنیه از سراسر کشور در فهرست آثار ثبت شده در آن که به منظور اجاره بلندمدت به قصد بازسازی و ایجاد کاربری از شمول بند دال اصل 44 خارج شده بودند، به چشم می‌خورد اما با گذشت زمان بر این تعداد افزوده شد.

کاروانسرای شاه عباسی (لات) در فاصله‌۳۰ کیلومتری‌ جنوب‌رشت به شماره ۱۵۶۶و در سال ۱۳۵۶به ثبت فهرست ملی رسید. لات به معنی زمین صاف و هموار کنار رودخانه است و چون این کاروانسرا در زمین هموار کنار سفیدرود ساخته شده، به آن اراضی لات می‌گفتند

از سویی با وجود اینکه وظایف و اختیارات مندرج در اساسنامه صندوق و بند ج ماده ۱ آیین‌نامه اختیار تعیین و تغییر کاربری متناسب با شأن آثار را جزو اختیارات ذاتی و انحصاری صندوق احیا دانسته و به شکل شفاف آن را توضیح داده است اما هر از گاهی موضوع فروش آثار ثبت شده یا شاخصی که در تملک دولت است، ذیل فعالیت‌های این صندوق روی زبان می‌آید. این بار این شائبه در مورد کاروانسرای عباسی رشت، متعلق به عصر صفوی ایجاد شد. مسئولان میراث فرهنگی در رشت بلافاصله این شایعه را تکذیب کردند اما تعلل و تاخیر در بازسازی و مرمت این بنا از سوی دولت یا برون‌سپاری تغییر کاربری آن به بخش خصوصی بار دیگر بازار شایعات را گرم کرد.
این بار مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان می‌گوید کاروانسرا فروش نرفته است بلکه فقط سرمایه‌گذار عوض شده و تاخیر در علنی شدن قرارداد به همین دلیل بوده است.
ولی جهانی در گفت‌و‌گویی با ایرنا گفت: سرمایه‌گذار پیشین کاروانسرای شاه عباسی یا کاروانسرای لات بنا به دلایل شخصی امکان ادامه همکاری نداشته لذا، سرمایه‌گذار این بنای تاریخی به شخص دیگری محول شده است.
او همچنین در مورد اخبار انتشار یافته در فضای مجازی مبنی بر فروش کاروانسرای شاه عباسی توضیح داد: هیچ گونه فروشی در کار نیست؛ با پیگیری‌های انجام شده از صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا امور بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشخص شد در خصوص بنای تاریخی کاروانسرای شاه‌عباسی تنها تغییر سرمایه‌گذار رخ داده است.
جهانی با توجه به نامه دریافت شده از سوی صندوق یادشده گفت: بنای تاریخی کاروانسرای لات از طریق مزایده عمومی از طرف این موسسه طی قراردادی در سال ۹۴ به سرمایه‌گذار بخش خصوصی حسینعلی سامانی پارسا واگذار شده بود که با گذشت بیش از ۶ سال از تاریخ قرارداد سرمایه‌گذار اعلام کرد به دلایل شخصی امکان ادامه همکاری وجود ندارد و فرد دیگری به جهت تعهد به قرارداد به این موسسه معرفی کردند. براساس نامه یاد شده، طی بررسی‌های حقوقی و فنی قرارداد فی مابین این موسسه و حسینعلی پارسا طی الحاقیه سرمایه‌گذاری در مرمت و واگذاری حق بهره‌برداری بنای تاریخی کاروانسرای لات با کاربری خدماتی – رفاهی – بین راهی به آقای میرمحمد حسینی انتقال یافت. تمامی منافع طرفین و تعهدات مطابق به قرارداد اولیه است.
کاروانسرای شاه عباسی (لات ) در فاصله‌۳۰ کیلومتری‌ جنوب‌رشت به شماره ۱۵۶۶و در سال ۱۳۵۶به ثبت فهرست ملی رسید. لات به معنی زمین صاف و هموار کنار رودخانه است و چون این کاروانسرا در زمین هموار کنار سفیدرود ساخته شده، به آن اراضی لات می‌گفتند.
این کاروان‌سرا در زمان فتحعلی شاه قاجار توسط منوچهرخان معتمدالدوله حکمران گیلان در سال ۱۲۴۶ ه.ق بنا شده و الکساندر خودزکو در کتاب سرزمین گیلان نوشته است: در مراسم خارج کردن یک پل از دل خاک حضور داشته، این پل زیرطبقه‌ای به ضخامت سه متر و ۲۵سانتیمتر از بقایای نباتات مخفی مانده بود؛ رودخانه که در واقع یک سیلاب کوچک کوهستانی بوده، همانطور که اغلب اتفاق می افتد، بستر خود را تغییر داده و پل از یادها رفته بود.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر