پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سارقان دستگیر و سامانه‌های شهری احیا شدند

فرمانده پلیس و رئیس شورای شهر تهران خبر دادند

سارقان دستگیر و سامانه‌های شهری احیا شدند

پلیس اعلام نکرد سارقان به کدام کشور رفته بودند و چگونه می‌توان میزان خسارت هر فرد را تعیین کرد





سارقان دستگیر و سامانه‌های شهری احیا شدند

۲۱ خرداد ۱۴۰۱، ۰:۰۰

| پیام ما | ما نمی‌دانیم…. شاید امروز که این گزارش را می‌خوانید اتفاقی دیگر همه ذهن‌ها را به خود خوانده باشد اما مسئولان مدیریت شهری در پایتخت اعلام کرده‌اند که شهر آرام و سامانه‌های الکترونیکی آن نیز در دسترس است. فرمانده پلیس تهران هم خبر داده سارقان صندوق‌های امانات را شناسایی و دستگیر کرده‌اند و جای نگرانی نیست.

 

هفته سوم خرداد ۱۴۰۱ دو روز تعطیل داشت و به همین دلیل خیلی از شهروندان برنامه‌ریزی کرده ‌بودند تا از شامگاه روز چهارشنبه ۱۱ خرداد به سفر بروند. در تهران این وضع دستکم از کیفیت ترافیک قابل لمس بود. وقتی ۱۶خرداد همه به سرکار برگشتند با زمزمه‌ خبرهای خرابکارانه مواجه شدند. نخست خبر آمد که سامانه‌های الکترونیک شهرداری تهران هک شده است. بعد زمزمه سرقت صندوق‌های امانات بانک ملی شعبه خیابان انقلاب زبان به زبان نقل شد و شبکه‌های اجتماعی درباره آن نوشتند. در همین اثنا خبر رسید که یکی از سامانه‌های مختل شده شهرداری تهران دوربین‌های ثبت و کنترل ترافیک بوده است. وقتی مالباخته‌های صندوق امانات شعبه بانک ملی خیابان انقلاب در این محل تجمع کردند خبری دیگر در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد که سامانه ثبت گذرنامه‌های خروجی در فرودگاه امام خمینی(ره) نیز هک شده و سوابق آن پاک شده است. ۱۷ خرداد، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران گفت: موساد و منافقین با همکاری یکدیگر قصد اختلال در سیستم شهرداری را داشتند که موفق به انجام کامل آن نشدند. روز ۱۸ خرداد قطار مسافری مشهد – یزد با یک بیل مکانیکی در محدوده طبس این مسیر تصادف کرد و ۲۱ هم‌وطنمان را به قربانی گرفت. غروب ۱۹ خرداد علیرضا زاکانی شهردار تهران با حضور در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران ضمن بازدید از بخش‌های مختلف از مدیران و کارکنان این سازمان قدردانی کرد. ۲۰ خرداد یعنی دیروز نیز دوباره مهدی چمران لب به سخن گشود و گفت: سامانه‌های شهرداری از شنبه در دسترس است. این در حالی بود که سردار حسین رحیمی فرمانده پلیس پایتخت با نمایش مقدار قابل توجهی سکه، طلا، اسکناس‌های خارجی و چند نفر ملبس به لباس زندانی از دستگیری عوامل سرقت صندوق های امانات بانک ملی شعبه خیابان انقلاب اسلامی خبر داد.

رئیس پلیس تهران: بین سارقان، متخصصان مختلف با تخصص در هوا برش، آهنگری، کامپیوتر و دوربین بودند و یک نفر از فروشندگان اموال نیز زن بود. این‌ها یک ساعت قبل از اطلاع پلیس از مرز هوایی از کشور خارج شدند. دو نفر از آن‌ها سرکرده گروه هستند

پیشتر و در روز ۱۸ خرداد عباس عبدی، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر سیاسی در توییتی نوشته بود: «دزدی از بانک ملی دانشگاه، کار دزدهای معمولی نیست. برایش احتمالات غیر منتظره‌ای باید در نظر گرفت. بیش از آن که دزدی با هدف کسب پول و طلا باشد امنیت را نشانه رفته است. مثل یک ترور به آن نگاه کنید و نه یک سرقت. اگر سرقت معمولی باشد فوری دستگیر می‌شوند.» از این روزنامه‌نگار جامعه‌شناس درباره ادله‌ای پرسیدیم که به «خاص بودن سرقت» مجاب کرده است.
او در همین حال به انصاف‌نیوز گفت: این سرقت، در ردیف سرقت‌های مسلحانه‌ای که این روزها رسانه‌ای می‌شود، قرار ندارد. نوع عملیات، نشان می‌دهد برای آن فکر شده و به‌صورت گروهی برای آن به اصطلاح فسفر سوزانده‌اند.
همه چیز آرام است …
همان سازمان فاوای شهرداری تهران که علیرضا زاکانی عصر پنج‌شنبه از کارکنان آن قدردانی کرده بود با صدور اطلاعیه‌ای از رفع اختلال ایجاد شده در شبکه شهرداری خبر داد.
به گزارش ایسنا، بنا براعلام سایت شهر، سازمان فاوای شهرداری تهران در خصوص اختلال ایجاد شده در سامانه‌های مدیریت شهری اطلاعیه‌ای صادر کرد.
در متن این اطلاعیه آمده است: «به استحضار می‌رساند، با تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی مدیران و کارشناسان سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، اختلال به‌وجود آمده در شبکه‌ شهرداری برطرف شده است. سامانه‌های داخلی نیز پس از حصول اطمینان از امنیت کامل آن‌ها به مرور در حال فعال‌سازی هستند.»
می‌توانید ببینید اطلاعاتی از بین نرفته
مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با حضور در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران (فاوا) با تاکید بر ایستادگی در مقابل عملیات گسترده انجام شده و خنثی‌سازی آن، گفت: با توجه به شرایط پیش آمده باید مقداری احتیاط انجام و با برنامه حرکت شود که این مورد نیز در حال انجام است.
به گزارش ایسنا او در این بازدید همچنین تأکید کرد: هر چقدر در این بخش صحبت شود ممکن است باز هم برای تعدادی از افراد غیر قابل قبول باشد که ان‌شاءالله شهروندان تهرانی می‌توانند ظرف ۲ تا ۳ روز آینده با مراجعه به سامانه‌ها مشاهده کنند که اطلاعاتی از بین نرفته است.
چمران با بیان اینکه از بخش و سامانه‌های سازمان فاوای شهرداری تهران از جمله سامانه مالی، شهرسازی به شخصه بازدید کردم ادامه داد: مسئولان و مدیران سامانه‌های مختلف توضیحات و گزارشی از اقدام‌های انجام شده ارائه کردند و در ادامه نیز نمونه‌هایی برای بررسی انتخاب شد که تمامی آن‌ها عملیاتی بود.
رییس شورای شهر تهران با اشاره به بیش از ۵۰ هزار دسترسی کارمندی به سامانه‌ها در شهرداری تهران افزود: شهرداری تهران در کنار ارتباط نزدیک با مردم با تمامی نهادها نیز ارتباط نزدیک دارد و به روز کردن تمامی آن‌ها کاری مشکل بود که شهرداری تهران و سایر نهادهای همکار توانستند به خوبی از پس این کار بر بیایند و در مدت کوتاهی کار خود را شروع کنند.
چمران با اشاره به شیطنت‌ها، تخریب‌ها و دروغ پراکنی‌های انجام شده برای ایجاد استرس و دلهره به شهروندان مبنی بر سرقت اطلاعات شخصی آن ها از سوی برخی افراد مریض و معلوم‌الحال ادامه داد: خوشبختانه در حمله سایبری انجام شده به اطلاعات مردم آسیبی وارد نشده است و این بدین معنا نیست که دشمنان نمی خواستند این اتفاق بیفتد بلکه نتوانستند به اطلاعات شهروندان آسیبی برسانند و به موقع جلوی این اقدام ایستادگی شد.

سردار رحیمی با بیان اینکه ما مسائل ایمنی بانک‌ها را به صورت فصلی بررسی می‌کنیم، گفت: ما یک ماه قبل به همین بانک هم تذکر داده و همکاران بنده به این بانک مراجعه و تمام موارد ضعف و ایمنی را تذکر داده بودند و این ثبت شده و سند داریم ولی متاسفانه هیچ‌کدام از موارد رعایت نشد

کشف بخش اعظم اموال مسروقه
همزمان با سخنان مهدی چمران، رییس پلیس پایتخت نیز مشغول تشریح جزئیات دستگیری سارقان بانک ملی شعبه دانشگاه تهران بود و اعلام کرد: بخش اعظم اموال مسروقه مردم کشف شده است.
به گزارش ایرنا،سردار حسین رحیمی درباره عملیات شناسایی و دستگیری سارقان گفت: ما عملا از ساعات اولیه روز دوشنبه ۱۶ خرداد مطلع شدیم که این سرقت به وقوع پیوسته است و بلافاصله بعد از اطلاع و بازدید از صحنه با تشکیل چندین تیم ویژه از مجرب‌ترین و توانمندترین کارآگاهان پلیس آگاهی تهران طرح عملیاتی برای به دست آوردن سرنخ‌ها از جمله شناسایی سارقین و نحوه سرقت و دستگیری آن‌ها را انجام دادیم.
او در توضیح عملیات پلیس افزود: با تلاش شبانه روزی همکاران کمتر از ۴۸ ساعت از وقوع سرقت، تقریبا تمام سارقان و مرتبطان آن‌ها که بخشی در داخل کشور و بخشی از آن‌ها هم به خارج از کشور متواری شده بودند، دستگیر شدند. بخش اعظمی از اموال مسروقه مردم نیز به لطف خدا و با تلاش همکاران کشف شد و کار کماکان ادامه دارد.
البته سال‌هاست که قرار است اینترپل «محمد خاوری» را به ایران بازگرداند ولی در مورد سارقان شعبه خیابان انقلاب بانک ملی رویه‌اش را تغییر داد تا آنجا که رییس پلیس تهران در این‌باره گفت: مجرمانی که در خارج از کشور دستگیر شده اند، با هماهنگی پلیس اینترپل در حال تحویل هستند. در عین حال سردار رحیمی هیچ اشاره‌ای نکرد که سارقان در کدام کشور دستگیر شده‌اند.
او در خصوص اینکه این اموال در کجا و چه مقدار بوده است، گفت: این اموال در جاهای مختلف و در دست افراد مختلف بوده است و جزئیات مقدار آن‌ها متعاقبا اعلام می‌شود.
رئیس پلیس تهران ادامه داد: بین سارقان، متخصصان مختلف با تخصص در هوابرش، آهنگری، کامپیوتر و دوربین بودند و یک نفر از فروشندگان اموال نیز زن بود. این‌ها یک ساعت قبل از اطلاع پلیس از مرز هوایی از کشور خارج شدند. دو نفر از آن‌ها سرکرده گروه هستند.
سردار رحیمی گفت: از مالباختگان می‌خواهیم که به پلیس آگاهی مراجعه نکنند چون باید مراحل قضایی طی شده و اموال تحویل بانک مرکزی شود و پس از آن به مال‌باختگان تحویل داده شود.
او در بخش دیگری از سخنانش افزود: در خیلی از جاها این مشکلات را می‌بینیم. بانک‌ها باید اهتمام جدی‌تری نسبت به مسایل ایمنی داشته باشند. در یک مرکز ملی که روزانه میلیاردها عملیات بانکی صورت می‌گیرد و یک هزار صندوق امانات دارد، نیاز به نگهبان ویژه دارد و باید برای مسائل ایمنی و عملیاتی هزینه کنند.
رئیس پلیس تهران با بیان اینکه ما مسایل ایمنی بانک‌ها را به صورت فصلی بررسی می‌کنیم، گفت: ما یک ماه قبل به همین بانک هم تذکر داده و همکاران بنده به این بانک مراجعه و تمام موارد ضعف و ایمنی را تذکر داده بودند و این ثبت شده و سند داریم ولی متاسفانه هیچ‌کدام از موارد رعایت نشد.
او در خصوص اینکه از عوامل داخل بانک کسی در این سرقت دست داشته است یا خیر نیز پاسخ داد: خیر. از عوامل زحمتکش و تلاشگران بانک هیچ دخالت مستقیمی در این سرقت تاکنون محرز نشده است البته مسئولان بانک مقداری قصور در بحث‌های ایمنی داشته‌اند که باید رعایت می کردند و دو نفر از کارکنان بانک نیز بازداشت شده‌اند.
سردار رحیمی در پاسخ به اینکه چرا این بانک نگهبان نداشته است، گفت: باید از مسئولان بانک این سوال را پرسید. خودشان گفته‌اند حراست مرکزی گفته نیاز به نگهبان ندارد و در این سه، چهار روز تعطیلی در این شعبه با این عظمت حتی یک نفر از مسئولان بانک حضور نداشتند.
رئیس پلیس تهران در مورد برخی شایعات که گفته شده اسناد امنیتی در این بانک بوده و ربوده شده است، بیان کرد: اصلا سند امنیتی نبوده و سند امنیتی و این حرف‌ها همه 100درصد کذب است. اموال مردم بوده است و صندوق امانات بوده و هر کسی آن را اجاره و ماهانه هزینه آن را پرداخت می کرده است. اموال ارزشمند شامل طلا، جواهر، سکه و ارز بوده است.
به گزارش ایرنا، برخی کاربران فضای مجازی روز گذشته از سرقت نزدیک به یک‌ هزار صندوق امانت و بخشی از تجهیزات اتاق سرور و مرکز مانیتورینگ شعبه بانک ملی رو‌به‌روی دانشگاه تهران در تعطیلات اخیر خبر دادند.
اما بانک ملی ایران در اطلاعیه‌ای درباره سرقت از صندوق های اجاره‌ای شعبه دانشگاه این بانک اعلام کرد که تعداد دقیق صندوق‌های اجاره‌ای آسیب دیده در حادثه رخ داده، ۱۶۸ صندوق است. به تعدادی از این صندوق‌ها آسیب رسیده و برخی از صندوق‌های این شعبه آسیبی ندیده‌اند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر