پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کاهش مصرف گوشت و شیر در دهک‌های پایین درآمدی

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت هشدار داد

کاهش مصرف گوشت و شیر در دهک‌های پایین درآمدی

به دلیل افزایش قیمت منابع پروتئین حیوانی دسترسی دهک‌های درآمدی پایین به این اقلام کاهش یافته است





۱۲ دی ۱۴۰۰، ۰:۰۰

مدیر‌کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با تاکید بر اهمیت رعایت الگوی تغذیه‌ای مناسب در پیشگیری از ابتلا به کرونا، نسبت به کاهش مصرف منابع پروتئین حیوانی به ویژه گوشت و شیر در دهک‌های پایین درآمدی هشدار داد. زهرا عبداللهی تاکید کرد که ادامه‌دار شدن این مساله می‌تواند عوارضی به دنبال داشته باشد. به عقیده این مقام مسئول، کاهش مصرف شیر و گوشت در ایران پس از آن رخ داده که قیمت این اقلام مصرفی در بازار افزایش قابل توجهی یافته و دهک‌های پایین درآمدی عملا امکان خرید و استفاده از این منابع پروتئینی را ندارند.
هفتم مهرماه مدیر اتحادیه دام سبک ایران با حضور در یک برنامه تلویزیونی از سقوط آزاد مصرف گوشت در ایران خبرداد. افشین دادرس، مساله کاهش مصرف سرانه گوشت ایرانیان را تایید کرد و گفت: « مصرف سرانه‌ی گوشت در ایران از ۱۲ کیلوگرم در سال به شش کیلوگرم رسیده است.» او دلیل این کاهش مصرف را افزایش قیمت گوشت در ایران و ناتوانی اقتصادی مردم عنوان کرده بود. پیش از او گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نیز موید کاهش سرانه مصرف گوشت قرمز و سفید و البته لبنیات در خانوارهای ایرانی بود. با این حال، روند افزایش قیمت این اقلام در بازار متوقف نشده که هیچ، همچنان رو به افزایش است. هفته پیش بود که اعلام شد قیمت گوشت قرمز در ایران حداقل کیلویی 170 هزار تومان است. این عدد در کلان‌شهرهایی چون تهران و کرج به حدود 200 هزار تومان به ازای هر کیلو هم می‌رسد. قیمت لبنیات نیز در بازار ایران همچنان رو به افزایش است. شهریور ماه بود که اعلام شد قیمت 6 نوع لبنیات در ایران حداقل 50 درصد و حداکثر 120 درصد افزایش یافته است. دولت ابراهیم رئیسی تلاش کرد با صدور دستور و تعیین قیمت این اقلام، روند افزایشی آنان را متوقف کند ولی این اتفاق در بازار رخ نداد. دیروز مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در جریان نشست خبری خود، نتیجه این افزایش قیمت را کاهش مصرف گوشت و لبنیات در میان مردم عنوان کرد و نسبت به عواقب سو آن هشدار داد.
کاهش 35 درصدی مصرف برخی اقلام غذایی به علت گرانی
زهرا عبداللهی با بیان اینکه « سیستم ایمنی بدن برای عملکرد درست به ویتامین‌ها و مواد معدنی و پروتئین‌ها نیاز دارد که بهترین منبع برای پروتئین‌ها منابع حیوانی است ولی ما پروتئین‌های گیاهی هم داریم»، گفت: «در یک برنامه غذایی درست توصیه می‌شود سهمی از پروتئین گیاهی و سهمی از پروتئین حیوانی وجود داشته باشد. منابع پروتئین حیوانی شامل گوشت و لبنیات باید در برنامه غذایی روزانه به‌ویژه برای افرادی که در معرض آسیب بیشتری هستند ضروری است. اکنون به دلیل افزایش قیمت منابع پروتئین حیوانی دسترسی دهک های درآمدی پایین به این اقلام کاهش یافته و حتی مطالعات ما نشان می‌دهد مصرف مواد غذایی مانند شیر و گوشت در این افراد کاهش یافته است و حضور آن در سفره مردم کم شده است که ادامه دار شدن این مسئله می‌تواند عوارضی به دنبال داشته باشد؛ چون رشد کودکان مختل می‌شود که اول به صورت لاغری و سپس به صورت توقف رشد قدی خود را نشان می‌دهد یا این که رشد نامناسب جنین را سبب می‌شود.» او تاکید کرد: «ما یک بررسی هنگام آغاز شیوع کرونا در کشور با همکاری انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور انجام دادیم مشخص شد که برای برخی اقلام غذایی به علت افزایش قیمت تا ۳۵ درصد، کاهش مصرف یافته است. این اقلام شامل گوشت قرمز، ‌ گوشت مرغ و شیر و لبنیات و میوه بود. این مسئله وجود دارد و امیدوارم با سیاست‌های درست و اختصاص یارانه به دهک‌های درآمدی پایین بتوان این مشکل را برطرف کرد که منابع پروتئینی و ریز مغذی‌ها به سفره مردم وارد شود.»
شیوع کمبود ویتامین در ایران
این مقام مسئول در وزارت بهداشت در بخش دیگری از اظهاراتش برخی موضوعات مطرح شده نظیر تامین ویتامین گوشت و لبنیات با مصرف حبوبات را رد کرد و گفت: « وقتی سیستم ایمنی بدن ضعیف باشد ابتلا به بیماری‌ها و مرگ‌و‌میر هم می‌تواند بیشتر باشد. جایگزین‌هایی برای تامین پروتئین نظیر حبوبات وجود دارد که منبع ارزان‌تر پروتئین است که در ترکیب با غلات به عنوان پروتئین جایگزین کمک می‌کند اما این به معنای آن نیست که مردم فقط با مصرف حبوبات می‌توانند سالم مانده و پروتئین مورد‌نیاز بدنشان را تامین کنند.» او در ادامه از خطر شیوع کمبود ویتامین D در ایران گفت و تصریح کرد: « یک مشکلی که وجود دارد این است که کمبود ویتامین D در کشور خیلی شایع است و همه گروه‌ها دچار این کمبود هستند؛ بنابراین از سال ۱۳۹۳ که مطالعات نشان داد همه مردم با کمبود این ویتامین روبه‌رو هستند بر اساس بخشنامه‌های وزارت بهداشت ماهانه یک مکمل ۵۰ هزار واحدی باید برای افراد بالای ۱۲ سال استفاده شود؛ زیرا ویتامین D در عملکرد سیستم ایمنی بدن موثر است و کمبود آن سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود. جمعیت تحت پوشش از طریق شبکه‌های بهداشتی و درمانی کشور به پایگاه‌های سلامت مراجعه کرده و مکمل ۵۰ هزار واحدی ویتامین D به شکل رایگان دریافت می‌کنند. برای سنین ۲ تا ۱۲ سال مصرف مکمل ۵۰ هزار واحدی به صورت هر دو ماه یکبار توصیه می‌شود و برای بچه‌های زیر دو سال هم قطره AD مصرف می‌شود. اینکه بعد از واکسیناسیون نباید از مولتی ویتامین استفاده کرد از نظر علمی توصیه درستی نیست؛ ولی نکته مهم این است که بعد از واکسیناسیون توصیه ما این است که از طریق برنامه غذایی ویتامین و املاح دریافت کنند. اگر از گروه غذایی اصلی به اندازه مصرف شود اصلا نیازی به مصرف ویتامین نیست. ولی در مجموع مصرف مولتی ویتامین تداخلی با تزریق واکسن ندارد.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

مهاجران متهم شیوع بیماری‌ها نیستند

تاکید دو فعال اجتماعی بر لزوم به رسمیت شناختن مهاجران و اجرای برنامهٔ غربالگری

مهاجران متهم شیوع بیماری‌ها نیستند

آتش مزارع، خائیز را خاکستر کرد

«پیام ما» منشأ و ابعاد آتش‌سوزی در منطقه‌ای حفاظت‌شده در مرز دو استان خوزستان و کهگیلویه‌وبویراحمد را بررسی کرد

آتش مزارع، خائیز را خاکستر کرد

هفت متهم سیل ویرانگر

چرا در «سوادکوه» سیلاب آمد و برای جلوگیری از تکرار آن چه باید کرد؟

هفت متهم سیل ویرانگر

مرگ‌های تکراری

ظرف دو ماه گذشته ۴ کارگر در ۴ حادثه در معادن زغال سنگ کرمان جان‌باخته‌اند

مرگ‌های تکراری

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

گفت‌وگوی «پیام ما» با بستگان کارگران مفقودشدۀ معدن شازند اراک

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

صدای جمهور آمد

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با مشارکت ۴۰ درصدی برگزار شد

صدای جمهور آمد

افزایش آتش‌سوزی‌های جنگلی در جهان

افزایش آتش‌سوزی‌های جنگلی در جهان

گسترش ‌آتش‌سوزی‌ها در جنوب غرب آمریکا

گسترش ‌آتش‌سوزی‌ها در جنوب غرب آمریکا

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

در نشست علمی «خودکشی درمانگران: نگاهی بین‌رشته‌ای» صورت گرفت

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

دهیار محیط‌زیست میراث و منابع‌طبیعی

دهیار محیط‌زیست میراث و منابع‌طبیعی

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر