پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بودجه شهرداری اجتماعی‌تر نشد

اعضای پارلمان شهری تهران از کلیات لایحه بودجه انتقاد کردند

بودجه شهرداری اجتماعی‌تر نشد

حبیب‌زاده، رئیس فراکسیون کارگری: کارگران پیمانی در بودجه دیده شوند. فخاری، رئیس کمیته اجتماعی: برخی از سرفصل‌های حوزه اجتماعی به وضوح از بودجه حذف شده است





بودجه شهرداری اجتماعی‌تر نشد

۶ بهمن ۱۳۹۹، ۱۰:۵۹

دخل شهرداری تهران در آخرین دوره پنجم مدیریت شهری، 47 هزار میلیارد تومان برآورد شد. رقمی که دیروز پیروز حناچی، شهردار تهران با 5 روز تاخیر به شورای شهر تهران اعلام کرد. بودجه شهرداری نسبت به سال گذشته حدود 10 هزار و 400 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است و به گواه شهردار نسبت به قبل «اجتماعی‌تر» شده است. رقمی که باور اعضای شورای شهر تهران تحقق آن نشدنی است و طراحی و محاسبه آن «رویایی» است. اعضای پارلمان شهری که نسبت به بودجه سال 1400 بدبینند، در جریان بررسی آن انتقاداتی به شهردار داشتند و از او خواستند تا محل کسب درآمدهای جدید شهرداری را مشخص کند.

به گزارش خبرنگار«پیام‌ما»، پیروز حناچی، صبح دیروز لایحه بودجه سال 1400 را تقدیم شورای شهر تهران کرد. او در صحن علنی شورای شهر تهران با اشاره به آماده باش شهرداری در زمان کرونا و کاهش درآمدهای پایتخت گفت: یک سال گذشته حمل‌و‌نقل عمومی با ۳۰ درصد ظرفیت و مجموعه‌های بزرگ گردشگری به دلیل رعایت شرایط کرونایی در حالت تعطیل به سر می‌برند در این شرایط ریالی از کمک‌های دولت به شهرداری تعلق نگرفته است و همان‌طور که به دستگاه‌های دولتی کمک‌هایی دریافت کرده‌اند، به شهرداری هم باید کمک می‌شد. او البته به وام‌های دولتی نیز اشاره کرد و گفت که وام مشکلی را حل نمی‌کند و این کمک‌های بلاعوض است که می‌تواند کمک حال بدنه مدیریت شهری باشد. شهرداری تهران بودجه تازه مدیریت شهری را دو سطحی دانست، آن را اجتماعی‌تر خواند و از اختصاص بودجه مشخص به اقشار آسیب‌پذیر و مناطق خاص خبر داد. حناچی ادامه داد: « نگاه این بودجه بیشتر از نگاه فیزیکی با نگاه اجتماعی و همراهی مردم بنا گذاشته شده تا بتوانیم مشکلات لاینحل را حل کنیم. در شرایطی که شهروندان به دلیل شیوع کرونا شرایط سخت اقتصادی را گذراندند و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۰ ادامه داشته باشد، شهرداری احساس مسئولیت می‌کند و با توجه بیشتر به مشکلات شهروندان و به ویژه اقشار آسیب‌پذیر بپردازد.»
شهرداری تهران بودجه سال 1400 را دو سطحی خواند و این یعنی بودجه تکمیلی هم به رقم اصلی بودجه اضافه می‌شود. بر این اساس بودجه اصلی برابر ۴۷ هزار ۶۷۷ میلیارد تومان و تکمیلی ۲ هزار ۲۷۴ میلیارد تومان خواهد بود، بودجه تکمیلی از افزایش درآمدهای شهرسازی تحقق پیدا می‌کند و کسانی که منافع بیشتری از افزایش قیمت مسکن می‌برند یعنی سازندگان آن را پرداخت می‌کنند. به گفته حناچی این هزینه‌ها قرار است در 32 پروژه زیرساختی شهر و تکمیل خطوط 6 و 7 متروی تهران هزینه می‌شود. به گفته شهردار تهران تدوین بودجه‌های مشارکتی با مبلغ ۱۹ هزار ۳۸۰ میلیارد تومان که از طریق بخش خصوصی تامین می‌شود.

بدبینی اعضای شورا به بودجه پیشنهادی

پس از شهردار تهران این‌بار نوبت اعضای پارلمان شهری بود که نظرات و پیشنهادات خود درباره بودجه سال 1400 را بیان کنند. افشین حبیب‌زاده، رئیس فراکسیون کارگری شورای شهر تهران با اشاره به نیروهای پیمانی در شهرداری تهران از شهردار خواست تا حقوق آن‌ها در بودجه دیده شود: «ما همکاران زیادی در شهرداری داریم که از سوی شرکت‌های پیمانکاری به ما متصل می‌شوند اما جنس کار آن‌ها با جنس کار پرسنل شهرداری تفاوتی ندارد. این افراد به صورت تمام وقت کار می‌کنند، من درخواست دارم که این افراد در بودجه ۱۴۰۰ بتوانند در قرارداد مستقیم با شهرداری کار کنند.» حسن رسولی، خزانه‌دار شورای شهر تهران نیز به تاخیر شهردار در ارائه لایحه بودجه اشاره کرد و گفت: «آقای شهردار بودجه را با ۵ روز تاخیر تقدیم شورا کردند درحالی‌که بر اساس قانون این بودجه باید اول بهمن ماه تقدیم می‌شد، در بودجه سال ۹۹ تا الان ۱۰ هزار میلیارد مربوط به سازمان‌ها و شرکت‌ها و ۳۰ هزار میلیارد تومان مربوط به شهرداری بوده و تا الان حدود ۷۳ درصد بودجه ۹۹ تخصیص یافته است.» رسولی همچنین با صحه گذاشتن بر گفته‌های حناچی به کمک‌هایی که شهرداری از دولت دریافت نکرد، اشاره کرد و گفت:« تاکنون حتی یک دستگاه اتوبوس از سوی دولت به ناوگان شهری اضافه نشده است و حتی حق مسلم شهرداری از محل ۶۰ درصد درآمدهای ناشی از جرایم راهنمایی‌و‌رانندگی به شهرداری داده نشده است. ما نه تنها از رئیس‌جمهور هیچ کمکی دریافت نکردیم، حتی مطالبات ما از آقای نوبخت نیز بلوکه شده است.» حجت نظری، دیگر عضو شورای شهر تهران که در تذکر پیش از دستور خود بودجه سال جدید شورای شهر را رویایی خوانده بود و تحقق آن را ناممکن می‌دانست خطاب به حناچی گفت: «آقای حناچی درباره این‌که چطور قرار است این بودجه را محقق کنند صحبتی نکردند. در حال حاضر دستورالعملی که برای دست فروشان است، اگر اجرا شود منجر به نابودی این افراد می‌شود و به نظرم صحبت‌های آقای شهردار حرف‌هایی تکراری است که هیچ تناسبی با عملکرد شهرداری ندارد.»
او ادامه داد: «نمی‌شود ما دارایی‌های شهر را بفروشیم و بعد بگوییم در حال کسب درآمد هستیم. متاسفانه درباره فروش دارایی شهر شفافیت وجود ندارد، پیش‌بینی دوستان این است که تا پایان سال با فروش املاک درآمدها حاصل شود که درست نیست.» محمد سالاری اما با بیان این‌که بودجه امسال برخلاف گفته‌های قلبی که بودجه را انبساطی خوانده بودند، آن را انقباضی دانست و گفت: «باتوجه به تورم کشور عملاً بودجه ما انبساطی نبوده و انقباضی است. رویکرد ما این است که این افزایش بودجه منجر به شهر فروشی نشود.» الهام فخاری نیز اعتراضی به واژه اجتماعی‌تر شده وارد کرد و از ملک فروشی شهرداری انتقاد. او گفت: «چطور می‌توان گفت بودجه اجتماعی‌تر شده و در مقایسه با کدام بودجه اجتماعی‌تر شده است زمانی که برخی از سرفصل‌های این حوزه به وضوح حذف شده است؟ این بودجه نسبت به چه چیزی و چه زمانی اجتماعی‌تر شده است؟ آیا روند بودجه در چندسال اخیر به سمت اجتماعی تر شدن و فرهنگی‌تر شدن بوده است؟» دیگر اعضای شورای شهر نیز به کلی صحبت کردن شهردار درباره بودجه انتقاد کردند و محل کسب درآمد شهرداری را نامشخص دانستند.

املاک شهر را به سادگی نفروشیم

دستور بعدی، بررسی دو فوریت لایحه واگذاری 10 ملک شهرداری تهران بود که حناچی آن را در رده بودجه غیر‌نقد تلقی کرد و در توجیه دو فوریت آن در صحن شورا گفت: «تحقق بودجه غیر‌نقد خارج اختیارات است و یکی از مشکلات ما با تامین اجتماعی بدهی‌های معوقه شهرداری تهران بوده که مربوط به دوره شهرداری قبلی است که حقوق تأمین اجتماعی پرداخت نشده است و با توافقات و واگذاری املاک برخی از این مشکلات رفع می‌شود و مشکلات حل می‌شود. در خصوص بدهی‌های بانکی نیز که عمدتاً مربوط به بانک شهر است نمی‌گذاریم بدهی‌ها به بانک شهر از مرزی پایین‌تر بیاید، چون می‌خواهیم از تسهیلات بیشتری استفاده کنیم. سال آتی هم مثل سال جاری مشکلات اوراق مشارکت را داریم و بخشی از تحقق بودجه غیر‌نقد و بخشی مربوط به تسهیلات بانک‌ها و بخشی مربوط به مشکلات تامین اجتماعی است که می‌تواند حساب‌های ما را بلوکه کند.» بهاره آروین در مخالفت این لایحه آن را با مصوبات پیشین شورا سازگار ندانست. شهربانو امانی در موافقت با این لایحه، آن را در راستای حفاظت از دارایی‌های شهر دانست و گفت: « نماینده‌های ما گفته‌اند در تبصره بودجه این مجوز داده شده است و اوراق مشارکتی که در بانک رفاه بسیار درباره آن بحث شده نشان می‌دهد شهرداری بدهی‌هایش را به بانک پرداخت نکرده است.
برای این‌که از دارایی شهروندان صیانت کنیم و جریمه به بانک ندهیم، باید به دو فوریت این لایحه رای داد.» در نهایت اما اعضای شورا قانع نشدند و تنها به یک فوریت آن رای دادند و بر این اساس لایحه باید در کمیسیون‌های تخصصی بررسی شود و مجددا به صحن شورا بیاید.

طرح ترافیک گران می‌شود

«مصوبه تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک، کاهش تقاضای سفر و کنترل آلودگی هوا» دستور بعدی شورای شهر تهران که بر اساس آن پیشنهاد شد تا هزینه طرح ترافیک در سال آینده 20 درصد افزایش پیدا کند. مناف هاشمی، معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران همچنین در توضیح این لایحه گفت: «پیشنهاداتی را هم درباره خریدهای 6 ماهه و یکساله پیش‌بینی کرده‌ایم. حدود 20 درصد برای خرید 6 ماهه و 20 تا 35 درصد برای خرید سالانه تخفیف پیشنهاد شده است. هاشمی تاکید کرد: در بحث صدور مجوز سالانه هم که سال قبل 150 هزار تومان بود، امسال پیشنهاد 180 هزار تومان داده شده است. در نهایت اعضای شورای شهر تهران به فوریت این لایحه رای مثبت دادند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *