پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تقابل تمام نشدنی مجلس ودولت

تقابل تمام نشدنی مجلس ودولت





۳ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۲۵

صحن علنی مجلس، تریبون مخالفت با دولت

تقابل تمام نشدنی مجلس ودولت

ذوالنوری، نماینده مجلس: آقای روحانی برای دشمن فرش قرمز پهن نکنید.

جلسات علنی مجلس این روزها به محلی برای ابراز مخالفت تند با دولت تبدیل شده است. یکی از پرچم‌داران  این مخالفت مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است. او روز گذشته در تذکری در جلسه علنی با متهم کردن دولت به پهن کردن فرش قرمز برای دشمن و امنیتی و سیاسی‌ترین کابینه بعد از انقلاب خواندن این دولت، گفت : «این را می‌دانید که اگر از موضع ضعف و سستی برخورد کنید میدان امتیازگیری را از دست دادید و پیشاپیش زمینه امتیازگیری را برای دشمن فراهم کردید. شاعر درست گفته که:اظهار عجز پیش ستمگر ابلهی است/ اشک کباب باعث طغیان آتش است».

«وزرا ماه‌ها رییس‌جمهوری را نمی‌بینند! رییس‌جمهور تاریخ را تحریف می‌کند! استیضاح رییس‌جمهور پیگیری می‌شود، رییس‌جمهور در پی تسلیم کشور به بیگانگان است، رییس‌جمهور باید هزار بار اعدام شود، اف بر روحانی و ….». این گزاره‌ها تنها نمونه‌هایی از حمله‌ها به علیه روحانی  است که فقط در هفته‌های  گذشته در رسانه‌های مخالف دولت و یا حساب‌های توییتری منتقدان و رقبای سیاسی او منتشر و بازنشر شده است. هیچ‌کس در این مجلس مخالف برداشتن تحریم نیست

ذوالنوری روز گذشته در مجلس صحبت‌های  دیگری درباره تحریم‎ها مطرح کرد.

او در ادامه تذکر خود افزود: نبه حضرت عباس به کسی که شما قبول دارید هیچ‌کس در این مجلس مخالف برداشتن تحریم نیست ولی از موضع اقتدار و عزت ورود کنید که حق مردم را تضییع نکنید؛ از همین اول از موضع عجز شروع نکنید که برجام بدبختی بود و ادامه‌اش بدبختی بیشتری برای مردم فراهم می‌کند. از موضع عزت و قدرت ورود کنید و از اصول و ارزش‌ها و حقوق ملت عقب نشینی نکنید و محکم بایستید.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خطاب به رییس‌جمهور مدعی شد: یعنی چه که دوروبری‌های شما هر کدام در تمجید آمریکا و در حل این موضوع که می‌خواهیم تحریم‌ها را برداریم تمام حملات‌شان به نیروهای منتقد داخلی است؟ شما در امتیازگیری از طرف مقابل متمرکز شوید نه این که مرتب فریاد ننه من غریب سر بدهید.

نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که اداره جلسه را برعهده داشت در پاسخ به این تذکر گفت: تحریم‌های ظالمانه علیه ملت بزرگ و مقاوم ایران که ایالات متحده به ناحق انجام داده چیزی است که دموکرات‌ها  خیلی بیشتر از جمهوری‌خواه‌ها  آن را تصویب کردند امیدی به هیچ کدام نیست مگر این که ملت بزرگ ایران و دولت به حرف حضرت آقا گوش دهند و مقاوم باشند.

امیدواریم دولت با استفاده از فرصت قانون طرح حمایت

معیشتی به کمک مردم بیاید

اما یکی دیگر از کسانی که در مجلس در صحبت‌های خود دولت را نشانه گرفت قالیباف رییس مجلس بود. رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به گرانی کالاهای اساسی تصریح کرد: به عنوان راهکاری کوتاه مدت برای این گرانی‌ها به دنبال طرح معیشت بودیم، اما برخی در کشور به دنبال این بودند که برچسب سیاسی بزنند. این واقعیت جامعه ما است که به دلیل انبوهی از ناکارآمدی‌ها به وضعی برسیم که برای مشکلات روزمره مردم چاره‌اندیشی کنیم. خوشحالیم که دولت نیز به همین نتیجه رسیده است.

 امیدواریم که دولت با استفاده از فرصت قانون طرح حمایت معیشتی به کمک مردم بیاید.

 جلب حمایت دولت به کمک‌های مردمی هرچند دیر، اما نشانه خوبی است که مردم از آن استقبال می‌کنند. مهم نیست این طرح قرار است به نام چه کسی به انجام برسد مهم این است که هرچه زودتر اجرایی شود.

او همچنین در مورد بیماری کرونا و محدودیت‌های جدید اظهار کرد: علاوه بر لزوم رعایت همه جانبه پروتکل‌های بهداشتی، باید اقداماتی در سطح مدیریتی صورت گیرد. یکی از ملزومات اثربخشی قرنطینه افزایش تعداد تست‌های رایگان و یا با قیمت‌های کنترل شده به خصوص در مناطق قرمز است.

 همچنین توجه ویژه به مشکلات شغلی مجاهدان عرصه‌ی سلامت پزشکی و تخصیص همه‌گیر هزینه‌های تخصیص یافته برای پرداخت مطالبات کادر درمان و تامین تجهیزات لازم برای آنها باید مدنظر دستگاه‌های اجرایی باشد.

او  با بیان این که مشکلات کشور پیچیده است و برای حل آن‌ها باید به ریشه مشکلات برسیم، گفت: نظام بروکراسی، سوء مدیریت، فقر و تبعیض از مهم‌ترین مشکلات است. نکته اینجاست که با وجود این مشکلات بزرگ نباید از زندگی روزمره مردم غافل شویم. ما در مجلس شورای اسلامی هر دو رویکرد را مدنظر داریم. 

ما برای حل مشکلات ریشه‌ای به اصلاح ساختار بودجه، اصلاح نظام بانکی، طرح شفافیت و رفع قوانین زائد می‌پردازیم و برای مشکلات روزمره، نظارت بر بورس، مسکن و اجرای پروژه‌های نیمه‌ تمام را در دستور کار قرار دادیم. 

انتقادها از برجام، از قراردادهای نابسته و شرایط اقتصادی کشور هر روز تکرار می‌شود بی آنکه برای آن‌ها راهکاری ارائه شود. 

شاید به همین دلیل است که ربیعی در یادداشت خود از نمایندگان می‌خواهد رویه خود را کنار بگذارند و می‌نویسد: «اگر برخی از دوستان حقیقتاً به آن چیزی که علیه برجام می‌گویند اعتقاد دارند چه طرح جایگزینی دارند و چرا آن را مکتوب نمی‌کنند که به شکل یک سیاست و راهبرد مدون در معرض ارزیابی قرار گیرد؟» این گزاره را می‌توان به بخش‌های دیگر هم تسری داد و پرسید اگر نمایندگان از رییس‌جمهوری می‌خواهند از راه هفت ساله خود باز گردد، چرا راهی را که مدنظر دارند معرفی نمی‌کنند.

واکنش واعظی به توهین‌های نمایندگان به روحانی

رئیس دفتر رئیس جمهوری درباره توهین‌های برخی نمایندگان به روحانی  گفت: بنای کلیت مجلس همراهی با دولت است اما اقلیتی در مجلس از این تربیون رسمی استفاده می‌کنند تا حرف‌های نسنجیده زده و مردم را ناامید کنند. به گفته واعظی انتظار ما از هیات رئیسه مجلس این است که سازوکاری در نظر بگیرند که وقتی از این تربیون حرف کذب و غیر‌اخلاقی زده شود به نوعی جبران شود. 

اما دولت نیز در این مورد سکوت اختیار نکرد و شکایتی علیه چند نماینده مجلس به راه انداخته است. معاون پارلمانی رئیس جمهور در این باره گفت: معاونت پارلمانی شکایت دولت را به رئیس مجلس ارجاع داده است و زمانی که این‌ها به رئیس مجلس اعلام می‌شود، قاعدتاً او باید این موضوع را مورد پیگیری، قرار دهد.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

اعزام تیم‌های ارزیاب به «قلعه تل»

معاون هلال احمر خوزستان در پی وقوع زلزله در سه شهر استان خبر داد

اعزام تیم‌های ارزیاب به «قلعه تل»

پایان امداد و نجات در کاشمر

زلزلهٔ روز سه‌شنبه ۴ کشته و ۱۱۶ مصدوم برجا گذاشت

پایان امداد و نجات در کاشمر

ریزش بخش‌هایی از بناهای تاریخی بعد از زلزله

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشمر خبر داد

ریزش بخش‌هایی از بناهای تاریخی بعد از زلزله

بحث موش‌های تهران بعد از وقوع زلزله جدی است

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران:

بحث موش‌های تهران بعد از وقوع زلزله جدی است

تعداد قربانیان زلزله ژاپن به ۲۳۶ نفر افزایش یافت

تعداد قربانیان زلزله ژاپن به ۲۳۶ نفر افزایش یافت

امیدهای گمراه‌کننده برای پیش‌بینی زلزله

پاییز سال ۲۰۲۳ محققان دانشگاه تگزاس با یک الگوریتم هوش مصنوعی، ۷۰ درصد زمین‌لرزه‌ها را یک هفته پیش از وقوع آنها به‌درستی پیش‌بینی کردند

امیدهای گمراه‌کننده برای پیش‌بینی زلزله

تعداد جان‌باختگان زلزله ۷.۶ ریشتری ژاپن تاکنون ۳۰ نفر

تعداد جان‌باختگان زلزله ۷.۶ ریشتری ژاپن تاکنون ۳۰ نفر

نرخ فرونشست ایران 5 برابر میانگین جهانی

نرخ فرونشست ایران 5 برابر میانگین جهانی

شهرهای ایران لرزان در برابر زلزله

مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید هیچ منطقه‌ای در کشور مقاوم‌ نیست

شهرهای ایران لرزان در برابر زلزله

ریسک‌های زلزله در تهران

ریسک‌های زلزله در تهران

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر