پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | هشدار همتی به بانک ها

هشدار همتی به بانک ها





۲۶ مرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۴۱

هشدار همتی به بانک ها

رئیس‌ بانک مرکزی: دوره اعطا وام های خاص به سر آمده است

رئیس‌کل بانک مرکزی خطاب به برخی بانک‌های کشور تاکید کرد که دوره تخطی بانک‌ها از مقررات به سر آمده است.

عبدالناصر همتی در صفحه اینستاگرام خود خطاب به بانک‌های کشور، هشدار داد: دوره تخطی برخی از بانک‌ها از مقررات ابلاغی و برخی نسبت‌ها به ویژه درصدهای سهامداری، اجرای حاکمیت شرکتی، اعطای برخی وام‌های خاص خصوصا به اشخاص و شرکت‌های مرتبط به سر آمد.

وی افزود: بانک‌ها باید در چارچوب برنامه‌های بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی، دستورالعمل‌ها و تصمیمات جدی و قاطعی که در بانک مرکزی اتخاذ و به آن‌ها ابلاغ خواهد شد را با جدیت تمام پیگیری و اجرا کنند.

رییس کل بانک مرکزی همچنین به اقدامات این بانک برای مدیریت بازار ارز اشاره کرد و گفت: همان‌گونه که فعالان اقتصادی و مردم آگاهی دارند، بازار ارز پس از یک دوره سخت، که بیشتر از ناحیه فشارهای خارجی و تحریم‌های همه جانبه و انتظارات منفی ناشی از آن بود، در دوره اخیر، به تدریج به سمت پایداری و پیش‌بینی‌پذیری حرکت می‌کند. تلاش بانک مرکزی در یکسال گذشته بطور عمده متمرکز بر مدیریت بازار و سامان دهی آن بوده است

او خاطرنشان کرد: در این میان، طرح مباحثی مانند تأمین مالی دولت یا کمک به بانک ها از طریق تحولات نرخ ارز، نه تنها بر اساس آمار بی‌اساس است، بلکه جفای بزرگی در حق بانک مرکزی است. وی افزود: کارشناسان می دانند که کنترل نوسان های نرخ ارز فرایند پیچیده ای است که با ابزارهای در اختیار بانک مرکزی انجام میگیرد.

همتی ادامه داد: بنده همچنان بر عهد و برنامه یک سال پیش خود مبنی بر صیانت از ذخایر بانک مرکزی پابرجا هستم و به صورت فزاینده به تقویت آن اهتمام جدی دارم.

همتی: ما اصلاح ساختار بانکی را شروع کردیم

پیش از این رییس بانک مرکزی در مورد حذف صفر های پول هم گفته بود که این اقدام خاصیت ضد تورمی دارد اما یک اقتصاددان با اشاره به برنامه دولت برای حذف چهار صفر از واحد پولی گفت: اگر فکر اساسی برای مساله تورم یا حجم نقدینگی بالا در اقتصاد نشود، چند سال دیگر همین صفرها دوباره به جای خود بازمی گردند و همه نتایج طرح فعلی از بین می‌رود.

حامد پاک‌طینت در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به سابقه بحث درباره حذف صفرها از واحد پولی اظهار کرد: این اولین باری نیست که موضوع تغییر واحد پول مطرح می‌شود. از ابتدای انقلاب تاکنون چندین بار این بحث مطرح شده و حالا نیز علت جدی شدن آن بروز تورمی است که از یکی – دو دهه قبل آغاز شده است.

این اقتصاددان با اشاره به اظهار نظر رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه حذف صفرها هدف ضدتورمی ندارد، ادامه داد: شاید این گفته از لحاظ منطقی درست باشد اما نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که اگر فکری اساسی برای مساله تورم یا حجم نقدینگی بالا در اقتصاد نشود، چند سال دیگر همین صفرها دوباره به جای خود بازمی گردند و همه نتایج طرح فعلی از بین می‌رود.

 او همچنین با اشاره به برخی از اظهارنظرها مبنی بر حفظ شان پول ملی با حذف چهار صفر از آن گفت: ممکن است به لحاظ عددی با حذف صفرها پول ما با برخی از ارزها هم تراز شود اما اینکه چنین عملیاتی به هدف ما تبدیل شود چیزی جز گول زدن خودمان نیست.

پاک طینت در مجموع حذف صفرها از پیکره واحد پولی را اقدامی مثبت توصیف کرد اما موفق بودن آن را در گرو انجام اصلاحاتی اساسی در حوزه‌های ارزی، پولی و بانکی ارزیابی کرد و گفت که ترکیه هم چنین طرحی را انجام داد اما حذف صفرها را بعد از انجام اصلاحات اقتصادی و نه قبل از آن انجام داد.

این اقتصاددان همچنین با انتقاد از هزینه‌های بالای این طرح بزرگ بدون توجه به دیگر اصلاحات ساختاری بیان کرد: طبق برخی از برآوردها حذف صفرها نیازمند حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار است. این در حالی است که بسیاری از طلب‌های پیمانکاران پرداخت نشده و برای سال بعد هم اوضاع بودجه عمرانی خوب پیش‌بینی نمی‌شود؛ به طوری که ممکن است بودجه عمرانی در سال آینده حدود ۶۰ درصد هم کاهش داشته باشد.

به گزارش ایسنا، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی درباره برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه حذف چهار صفر روی تورم و رشد اقتصادی اثرگذار نیست، گفته بود «ما هم می‌گوییم این کار بر رشد تورم تاثیری ندارد و اولویت اول ما هم نیست اما جزو کارهای ماست. ما اصلاح ساختار بانکی را شروع کردیم،‌ روش و عملیات سیاست‌های پولی را عوض کردیم، بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح را ادغام می‌کنیم و در بخش ارز هم کارهای مهمی در دست انجام داریم که از جمله آن کنترل واردات و بهینه کردن تخصیص ارز است»

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر