پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مرگ زمین

مرگ زمین





۳۰ آذر ۱۳۹۷، ۱۳:۳۵

مرگ زمین

فعال محیط زیست: با خالی شدن سفره‌های آبی، زمین در حال جان دادن است

یکی از فعالین محیط زیست نسبت به ایجاد فرونشست‌ها در مناطق مسکونی هشدار داده و موضوع را به خالی شدن سفره‌های آبی زیر زمینی مرتبط دانسته است.

فرونشست، پدیده محیطزیستی است که هر از گاهی در یکی از دشتهای کشور  بروز میکند. بسیاری از متخصصان کشور این موضوع را به برداشت بیش از اندازه آب  از سفرههای زیرزمینی مرتبط میدانند. که بیتوجهی به آن  میتواند خسارات جبران ناپذیری را به بار آورد.

فاطمه کاظمی فعال محیط زیست در گفت‌وگو با پیام ما عنوان می‌کند: « بعید نیست که در آینده نزدیک فرونشست در مناطق مسکونی شهری هم اتفاق افتد. چراکه در بسیاری از مناطق کشور سفره‌های آب زیر زمینی بدون تغذیه شدن مجدد خالی شده‌اند. بسیاری می‌گویند چرا این اتفاق در گذشته رخ نمی‌داد که باید در جواب آن‌ها گفت قبلا اگر برداشتی از سفره‌های آب زیر زمینی صورت می‌گرفت، به همان اندازه بارش و تغذیه هم انجام می‌شد اما اکنون این تعادل از بین رفته است.

در منطقه‌ای همچون دامنه اصفهان گاهی عمق این فرونشست‌ها به بیش از یک متر هم رسیده است. قبلا به دلیل جاری بودن رودخانه زاینده رود سفره‌های زیر زمین هم تغذیه می‌شدد اما اکنون این اتفاق نمی‌افتد.»

مرگ زمین

در همین رابطه میترا حجار بازیگر در صفحه اینستاگرام خود نوشت: « هفته گذشته در سفری که به استان هرمزگان داشتم. تصمیم گرفتم برای دیدن فروچاله‌ها به میناب بروم. در فارسی ضرب المثلی داریم که می‌گوید «شنیدن کی بود مانند دیدن» که صحت و سقم آن بارها به من ثابت شده درمورد ریزگردهای خوزستان، کشتار پرندگان مهاجر در میانکاله، شرایط بد نگهداری حیوانات در باغ وحش‌ها و مراکز شهرداری‌ها و اینبار هم فرونشست‌ها.

در مورد فروچاله که با برداشت بی‌رویه از آب‌های زیر زمین ایجاد می‌شود. همین کافی است بدانیم که از آن با عنوان «مرگ زمین» یاد می‌شود. یعنی مرحله‌ای که پس از آن زمین به هیچ مصرفی نمی‌آید. جایی که به گفته مردمانش در کمتر از بیست سال پیش، از انبوهی درختان خورشید بر زمین نمی‌تابیده و از بوی مرکباتش انسان مدهوش می‌مانده. امروز نه تنها از مرکبات خبری نیست بلکه تنها سرسبزی باقیمانده سمر یا همان کهور مهاجم پاکستانی است که ریشه در عمق پنجاه متری زده و ته مانده درختان را می‌خشکاند. 

از سال 81 به علت افزایش جمعیت بندرعباس و کمبود آب چه در بخش شرب و چه کشاورزی در بستر رودخانه میناب 16 حلقه چاه عمیق با برداشت 1200 لیتر در ثانیه حفر شده که نتیجه‌اش در حدود 15  سال همین چیزی است که می‌بینید.

مهمترین خطر این فروچاله خالی شدن به یکباره زمین زیر پای مردم و حیوانات است به طوری که آن منطقه را برای ساکنانش به طور کلی غیر قابل سکونت کرده است.

همانطور که محلی‌ها اسکلت این حیوانات را نشانمان می‌دادند به جایی رسیدیم که اسبی درون گودالی مرده بود. ولی وقتی بالای سرش رسیدیم فهمیدیم که هنوز نفس می‌کشد. برای آن‌ها این زندگی روزمره‌شان بود اما برای ما هنوز آنقدر غیر منتظره بود که برای نجاتش تلاش کنیم و با وجود سختی و سنگینی اسب، پس از دو ساعت تلاش بتوانیم او را از گودال بیرون بکشیم.

پدیده فرونشست زمین برای ما ساکنین تهران هم دور از ذهن نیست و به گفته نیچر تهران با نشستی حدود 25 سانتی متر در سال رو به رو است.»

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر