پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | دپوی پسماند در فاصله ۴۰۰ متری از دریای خزر

دپوی پسماند در فاصله ۴۰۰ متری از دریای خزر





دپوی پسماند در فاصله ۴۰۰ متری از دریای خزر

۱۶ مرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۴۳

رئیس محیط‌ زیست استان مازندران با اشاره یه دپوی موقت و دائمی پسماندها در محدوده منطقه محمودآباد، بابلسر و فریدون‌کنار از فاصله حداکثر ۴۰۰ متری دریای خزر و حتی کمتر از ۱۰۰ متر اظهار کرد: این موضوع به دیپلماسی بین‌المللی ارتباطی ندارد.

دکتر عطا الله کاویان در گفت و گو با یک شبکه رادیویی درباره وضعیت دریاچه خزر اظهار کرد: مجموعه اکوسیستم دریای خزر از دهه‌های گذشته در حوزه محیط زیستی دچار تغییراتی شده و این تغییرات با یک روند نه‌چندان افزایشی در حال انجام بوده است اما در سال‌های اخیر به‌ویژه یک دهه اخیر خودش را با شتاب بیشتری نشان داده و نگرانی‌ها را به‌شدت افزایش داده است.

به گزارش پیام ما به نقل از ایسنا، وی افزود: آلودگی‌های پنج کشور حاشیه‌ای دریای خزر، آلودگی‌های حوزه سرزمینی کشور ایران بابت ورود فاضلاب‌های شهری و روستایی و پسماندها و آلودگی‌های پلاستیکی به دریا همچنین ورود آلودگی‌های نفتی و رادیواکتیوی از کشورهای دیگر تنها یکی از مسائل دریای خزر است و مسئله مهم‌تر در سال‌های اخیر پایین‌رفتن تراز آب دریای خزر است که همه این موضوعات را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

رئیس محیط‌ زیست استان مازندران با بیان اینکه دریای خزر متعلق به یک کشور نیست و تنها یک دولت نمی‌تواند درمورد آن تصمیم بگیرد، تصریح کرد: ما امروز کمتر محقق و کمتر مسئولی را می‌بینیم که در خصوص موارد مهم آلودگی‌های دریای خزر صحبت کند.

کاویان با تأکید بر اینکه دیپلماسی بین‌المللی و برگزاری کنفرانس‌ها و نشست‌های مشترک با عنوان نجات دریای خزر باید به اقدامات اجرایی منتج شود، افزود: جلسات برگزار شده در جهت همفکری بیشتر و برنامه‌ریزی دقیق در این حوزه است.

رئیس محیط‌ زیست استان مازندران با بیان اینکه شهرها و روستاهای گیلان، مازندران و گلستان همچنان فاقد سیستم‌های تصفیه فاضلاب‌های شهری و روستایی هستند، گفت: بازچرخانی آب در این استان‌ها ۱۵ درصد میانگین سرانه جمعیتی است که نسبت به کل کشور ۴۰ درصد عقب‌تر است و این درحالیست که ما از دانش کافی و توان اجرایی برخوردار هستیم.

وی از دپوی موقت و دائمی پسماندها در محدوده منطقه محمودآباد و بابلسر و فریدون‌کنار از فاصله حداکثر ۴۰۰ متری دریای خزر و حتی کمتر از ۱۰۰ متر سخن گفت و اظهار کرد: این چیزی نیست که به دیپلماسی بین‌المللی ارتباط داشته باشد و باید در داخل کشور حل شود.

کاویان رصد سدسازی در پنج کشور حاشیه دریای خزر را ضروری دانست و گفت: اگر برای نیازهای آبی به‌ویژه آب شرب مشکل حادی نداریم نباید به سمت ساخت سدهای بلند برویم و باید از روش‌های سازه‌ای نرم و یا روش‌های غیرسازه‌ای استفاده کنیم و مدیریت مصرف را نیز مدنظر داشته باشیم.

در ادامه دکتر علیرضا عباسی – عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی – در پاسخ به این پرسش که مجلس چگونه می‌تواند دولت را درباره این موضوع پاسخگو کند و بر اقدامات دولت نظارت داشته باشد، گفت: موضوع تغییر اقلیم در کل دنیا تأثیراتی از خود بر جای گذاشته است و قسمتی از مشکلات دریای خزر هم به همین مسئله تغییر اقلیم و تبخیر برمی‌گردد.

وی با اشاره به اهمیت کیفیت آب ورودی و کمیت آب دریای خزر اظهارکرد: آلودگی‌های ناشی از فاضلاب، نفت، پلاستیک و رادیواکتیو باید مورد توجه جدی قرار گیرد علاوه بر تغییر اقلیم، ورودی‌های آب از پنج کشور حاشیه دریای خزر نیز کمیت آب دریا را تحت‌الشعاع قرار داده است.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: ما در اواخر مجلس دوره یازدهم از سازمان محیط‌ زیست به‌عنوان یکی از سازمان‌های متولی دعوت کردیم و خواستیم که این موضوع را در داخل و در سطح بین‌الملل پیگیری کند همچنین با وزارت نیرو و وزارت خارجه جلساتی گذاشتیم تا در حوزه دیپلماسی ورود کند.

به گزارش رادیو گفت و گو،؛ عباسی در پایان گفت: ما در مجلس دوازدهم از سازمان حفاظت محیط‌ زیست، وزارت نیرو و وزارت خارجه دوباره دعوت خواهیم کرد تا مسئولیت خود را در داخل کشور و در تعامل با همتایان خود در پنج کشور همسایه انجام بدهند و اتفاقات و مسائل منفی حوزه دریای خزر را به حداقل برسانند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

ثبت حضور یک قلاده یوز به همراه ۴ توله در منطقه توران + عکس

ثبت حضور یک قلاده یوز به همراه ۴ توله در منطقه توران + عکس

کاهش تعداد روزهای پاک پایتخت در تابستان به ۵ روز

کاهش تعداد روزهای پاک پایتخت در تابستان به ۵ روز

ابهامات «خودگردانی»

«پیام ما» پیشنهاد شرکت مدیریت منابع آب برای «خودگردانی نسبی اقتصاد آب کشاورزی»را بررسی می‌کند

ابهامات «خودگردانی»

تاخت و تاز متخلفان در «سیوک»

۱۴ سال بعد از قرار گرفتن «سیوک» در فهرست مناطق حفاظت شده، پاسگاه محیط‌بانی منطقه به حال خود رها شده است

تاخت و تاز متخلفان در «سیوک»

جلیقه‌هایی که جلوی مرگ را نمی‌گیرند

از آغاز حملات رژیم اسرائیل به فلسطین، ۱۱۳ خبرنگار کشته شده‌اند

جلیقه‌هایی که جلوی مرگ را نمی‌گیرند

جریمه ۱۶۷ میلیارد تومانی مالک متخلف برای خشک کردن عمدی درختان چنار

معاون خدمات شهری منطقه یک شهرداری تهران اعلام کرد

جریمه ۱۶۷ میلیارد تومانی مالک متخلف برای خشک کردن عمدی درختان چنار

میدان‌دادن به زنان، مطالبۀ عمومی است

چند زن در فهرست وزیران و معاونان رئیس‌جمهور قرار خواهند داشت؟

میدان‌دادن به زنان، مطالبۀ عمومی است

تعدیل کادر درمان به بهانۀ بازسازی

پرسنل بیمارستان «تهران کلینیک» از نیمه‌فعال‌شدن این مرکز درمانی می‌گویند

تعدیل کادر درمان به بهانۀ بازسازی

عمدۀ برنامه‌هایم در حوزۀ محیط‌زیست، اقتصادی است

گفت‌وگو با «یوسف حجت» نامزد ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست

عمدۀ برنامه‌هایم در حوزۀ محیط‌زیست، اقتصادی است

ضرورت حضور زنان به عنوان محیط‌بان را بررسی می‌کنیم

گفت‌وگو با «زهرا صدراعظم نوری» نامزد ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست

ضرورت حضور زنان به عنوان محیط‌بان را بررسی می‌کنیم

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر