کاهش تعداد روزهای پاک پایتخت در تابستان به ۵ روز

کاهش تعداد روزهای پاک پایتخت در تابستان به ۵ روز





کاهش تعداد روزهای پاک پایتخت در تابستان به ۵ روز

۱۵ مرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۱۱

رتبه بهترین شاخص کیفیت آب و هوای تهران (از منظر آلاینده ازون)، در ۱۰ سال گذشته متعلق به تابستان سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ با تعداد ۷۵ و ۵۳ روز پاک است. بدترین آمار در سال‌های اخیر متعلق به سال ۱۴۰۰ است که فقط برای یک روز به طور کامل پاکیزه بوده است.

به گزارش پیام ما به نقل از خبرآنلاین، تغییراقلیم با افزایش دما، آلودگی اوزون را تشدید می‌کند و واکنش‌های شیمیایی تولید اوزون را سرعت می‌بخشد. وجود گاز ازون در ترازهای فوقانی جو مفید است؛ چرا که از تابش اشعه فرابنفش جلوگیری می‌کند و حتی سطح آن را کاهش می‌دهد؛ اما در سطح زمین اوزون یک آلاینده است و صدمات ناشی از این آلایندگی، سلامتِ انسان و محیط زیست را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

نتایج تحقیقات بین‌المللی تخمین می‌زند که بین ۵ تا ۱۳ میلیون نفر دیگر نیز تا سال ۲۰۵۰ ممکن است در معرض سطوح بالا و خطرناک اوزون قرار گیرند. این پیش‌بینی می‌بایست برای مسئولان و سیاست‌گذاران، به‌ویژه کسانی که در بررسی مداوم استانداردهای کیفیت هوا و حفاظت از سلامت شهری و محیط‌ زیست نقش دارند، بسیار حائز اهمیت باشد.

جدول زیر شاخص آلایندگی اوزون را بر آب و هوای تهران را در یک دهه اخیر نشان می‌دهد؛ که این آمار درک ما از تأثیر تغییرات آب‌وهوا بر کیفیت هوا را عمیق‌تر می‌کند.

 

جدول

طبق این جدول، تهران از ابتدای تابستان جاری تا به حال تنها ۵ روز پاک را پشت سر گذاشته و ۲ روز ناسالم را در کارنامه خود داشته است. این در حالی است که تابستان سال گذشته، ساکنان پایتخت ۱۱ روز با هوای پاک و سالم را تجربه کرده‌اند و خوشبختانه شاخص آلاینده اوزون در این بازه زمانی منجر به ایجاد آب و هوای ناسالم در شهر نشده است.

میانگین روزهای تابستانی پاک در تهران در یک بازه ۱۰ ساله، تنها حدود ۲۱ روز است.

با یک نگاه کلی به جدول بالا، شاهد تفاوت معناداری در شاخص کیفیت آب و هوای تهران خواهیم بود که بر افزایش تدریجی سطح آلودگی در فصل تابستان طی یک دهه اخیر تأکید می‌کند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر