پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بی‌آبی در روستاهای رفسنجان

تشدید تنش آبی در روستاهای کشور

بی‌آبی در روستاهای رفسنجان

با وجود اجرای طرح آب‌رسانی به روستاهای رفسنجان در سال گذشته، اهالی «ابراهیم‌آباد حاجی» می‌گویند روستاهای منطقه هر روز قطع طولانی آب را تجربه می‌کنند





بی‌آبی در روستاهای رفسنجان

۱۸ تیر ۱۴۰۳، ۲۲:۰۰

هنوز یک سال از افتتاح طرح آب‌رسانی به روستاهای رفسنجان در استان کرمان نمی‌گذرد‌؛ طرحی که دولت در زمان افتتاح، آن را پایان تنش آبی منطقه اعلام کرد. اهالی روستای شهرک ابراهیم‌آباد حاجی می‌گویند با شروع فصل تابستان، هر روز تا ساعت ۱۲ شب قطع آب را تجربه می‌کنند. مشکلی که به نظر در روستاهای منطقه عمومیت دارد. با وجود پیگیری‌های مکرر اهالی اما کسی جوابگوی آن نیست.

شهرک «ابراهیم‌آباد حاجی» روستای کوچکی در شهرستان رفسنجان است؛ روستایی آن‌قدر کوچک که شاید کمتر نامش به خبرها کشیده شود. اما این بار نوبت او رسیده، با بیش از دو هفته بی‌آبی.

اهالی روستای ابراهیم‌آباد حاجی می‌گویند: هرشب تا ساعت 12 شب آب ندارند و بعد که آب وصل می‌شود هم، آن‌‍قدر کم‌فشار است که نمی‌توان از آن استفاده کرد.

سال گذشته طرحی برای رفع تنش آبی در ۵ روستای رفسنجان به انجام رسید که به نظر، اکنون کارآمد عمل نکرده است؛ با این حال دولت اعلام کرده بود، تنش آبی در رفسنجان به پایان رسید

یکی از اهالی روستا به «پیام ما» می‌گوید: «صدای ما به جایی نمی‌رسـد. اینجا برخی اهالی خیلی پیر هسـتند، برخی هم بچۀ کوچک دارند؛ مـثل هـر جـای دیگر. اما با شروع تابستان اصلاً آب نداریم. این مشکل امسال نیست، هر سـال همین بساط است.»

روستا کوچک است و اهالی دوست ندارند نام‌شان برده شود. فـکر می‌کنند هم‌محلی‌ها از آن‌ها ناراحت می‌شوند که زحمت‌ها و پیگیری‌های شورای ده را نادیده می‌گیرند: «تازه فقط روستای ما که نیست. تقریبا تمام این منطقه این چالش را دارند. خلاصه اینجا کرمان است، اما هیچ‌وقـت مثل این چند سال نبود. مسئولان روسـتا هم خیلی تلاش می‌کنند؛ بخشدار هم. امسال هم یک خبرهایی اعلام کرده بودند که طرح‌های آب‌رسانی اجـرا شـده و دیـگر از جیره‌بندی خبری نیـست. خـیلی جـالب است! تمام ایران از قـنات‌های کـرمان حـرف می‌زنند. همین رفسنجان خودمان چند قنات معروف دارد؛ مـانـنـد «ملـکـ»، «جـلال‌آبــاد»، «توکل‌آباد»؛ اما روستاهایش حالا مشکل آب دارند.»

 

او که خودش می‌گوید: «پدر سه پسر هستم. شب‌ تا صبح زیر شیر آب می‌نشینم بلکه ظرف ظرف برای فردای بچه‌ها آب جمع کنم. خانۀ ما که پایین محل است، آب وجود دارد؛ اما بالا هم آب نمی‌رسد. بعضی از اهالی باید آب برای مثلاً پدر و مادرشان ببرند. زندگی خیلی سـخت شـده است؛ وقتی هیچ آبی نیست. حالا به هـم خـوردن کار و زندگی و کشاورزی را رها کنید، ما داریم از مسئلۀ آب خوردن حرف می‌زنیم.»

 

حق با اهالی است. هنوز یک سال نیست که دولت اعلام کرده است مشکل تأمین آب شرب در شهر و روستاها رفع شده است. سال گذشته شرکت آب و فاضلاب کرمان اعلام کرده بود، با تأمین آب اضطراری سه شهر رفسنجان، صفائیه و جوادیۀ فلاح و رفع تنش آبی ۸۵ روستا، با اعتبار ۱ هزار و ۸۴۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

 

به گفتۀّ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان، در پنج شهر کرمان، رفسنجان، بم، زرند و سیرجان، جهاد آب‌رسانی توسط «قرارگاه امام حسن مجتبی (ع)» درحال اجرا است. در رفسنجان ۱۴ حلقه چاه حفر شد که اعتبار ۱ هزار و ۸۴۰ میلیارد ریال برای رفع تنش آبی ۵۴ هزار نفر در ۸۵ روستا به کار رفته است. در این طرح ۱۹ کیلومتر خطوط فرسوده جمع‌آوری، ۱۱ کیلومتر خطوط برق اجرا و نیز ۲۰۰ کیلومتر شبکۀ توزیع احداث و بازسازی شد.

 

«علی‌رضا عبدیان» گـفته بود: «در جهاد آب‌رسانی در اسـتان کرمان، اعتبارات از محل قرارگاه امام حـسن مجتبی ‌(ع) تخصیص یافته و «سپاه ثارالله» اجراکننده و شرکت آبفا هم نظارت‌کننده است. این چاه‌ها به‌منظور رفع تنش آبی اهالی ۸۵ روستا در سه شهر صفائیه، رفسنجان و جوادیۀ الهیۀ فلاح، حفر و تجهیز شدند. با تلاش همکاران شرکت آب و فاضلاب شهرستان و استان کرمان، ما کمترین تنش آبی را در رفسنجان داشتیم که جای تقدیر دارد. این مدیریت خوش‌بختانه با وجود گرمای بالا صورت گرفت، اما نگرانی‌ها هنوز هم وجـود دارد. مـا در منطقۀ نوق در صفائیه توانسـتیم چاهی با عمق ۳۳۰ متر حفر و تنش آبی را برطرف سازیم و به این معناست که سفره‌های آب زیرزمینی کاهش یافته است.»

 

حالا اما هیچ‌کدام از مسئولان پاسخ نمی‌دهند که چه اتفاقی برای آن طرح آب‌رسانی افتاده است. در پیگیری «پیام ما»، نه فرماندار رفسنجان پاسخ می‌دهد و نه شرکت آب و فاضلاب شهرستان یا استان. آنچه مانده است، طرحی که گویا فقط به فاصلۀ یک سال از اجرا، کارایی کافی ندارد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر