پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تشدید “فرونشست‌های وحشت‌آور” در مزارع ترکیه

تشدید “فرونشست‌های وحشت‌آور” در مزارع ترکیه





تشدید “فرونشست‌های وحشت‌آور” در مزارع ترکیه

۱۷ تیر ۱۴۰۳، ۱۷:۲۵

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که نرخ فرونشست در مزارع استان‌های مرکزی کشور ترکیه به دلیل خشکسالی و حفر چاه‌های غیرمجاز درحال افزایش است.

به گزارش پیام ما به نقل از تسنیم پدیدار شدن چاله‌های وحشتناک که گاهاً عمق آنها به 50 متر نیز می‌رسد، تبدیل به یکی از تهدیدات اصلی مردم و به ویژه کشاورزان در استان قونیه کشور ترکیه شده است. این بخش از آناتولی مرکزی قرن‌هاست که با فروچاله‌ها روبروست اما فرونشست زمین در سال‌های اخیر به دلیل افزایش خشکسالی و استفاده بیش از حد از چاه‌ها برای آبیاری زمین‌های کشاورزی افزایش یافته است.

آریف دلیکان؛ دانشیار دانشگاه فنی قونیه در این‌باره می‌گوید: ما 640 فروچاله در قونیه شمارش کرده‌ایم و یکی از عوامل اصلی فروچاله‌ها تغییرات اقلیمی است. تنها در سال گذشته حدود 20 حفره عظیم در نتیجه فرونشست زمین در منطقه کاراپینار پدید آمده‌اند.

او ادامه داد: این فروچاله‌ها زمانی رخ می‌دهند که آب، بستر زیر سطح را حل کند و باعث فروپاشی آن شود. فرونشست زمین می‌تواند به صورت طبیعی یا از طریق علل انسانی شکل بگیرند. این فروچاله‌ها می‌توانند به آرامی شکل بگیرند یا به طور ناگهانی و بدون هشدار فرو بریزند.

آژانس مدیریت بحران دولت ترکیه (AFAD) بیش از 2700 تغییر سطحی و شکستگی را شناسایی کرده‌ که نشان‌دهنده خطر فروچاله هستند و نیاز به بررسی دارند.

این گزارش می‌افزاید: در طول زمستان، بارش باران در قونیه 40 درصد کمتر از میانگین بود و فشار بیشتری بر کشاورزان منطقه‌ای که 36 درصد گندم و 35 درصد چغندر ترکیه را تولید می‌کند، گذاشت. لذا برخی سعی کرده‌اند مشکل آب خود را با حفر چاه‌های غیرمجاز حل کنند که همین موضوع بستر زمین را ضعیف کرده است.

ییغیت اکسل؛ کشاورز ترکیه‌ای در این‌باره می‌گوید: می‌دانم که حفر چاه و آبیاری تا حدی مقصر هستند زیرا ما در این منطقه خشکسالی‌زده محصولاتی مانند ذرت و چغندر که آب‌بر هستند را کشت می‌کنیم. این منطقه طی 20 سال گذشته به دلیل خشکسالی آب سطحی خود را از دست داده است و متأسفانه کشاورزان به آب‌های زیرزمینی عمیق برای آبیاری روی آورده‌اند.

او گفت: سطح آب در کاراپینار سالانه 10 تا 20 متر کاهش می‌یابد.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر