پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | گریزلی مَن؛ داستان یک عاشق

گریزلی مَن؛ داستان یک عاشق

فیلم­ساز می‌داند با چه موردی برای ساخت فیلم روبه‌رو شده و بهترین شکل روایت را برای برخوانی انسانی انتخاب می‌­کند که با خرس‌­های گریزلی و زیستگاه آلاسکا یکی شده است





۳۱ شهریور ۱۴۰۲، ۲۱:۲۴

در این مستند همه‌چیز روشن است. فیلم­ساز می‌داند با چه موردی برای ساخت فیلم روبه‌رو شده و بهترین شکل روایت را برای برخوانی انسانی انتخاب می‌­کند که با خرس‌­های گریزلی و زیستگاه آلاسکا یکی شده است. «ورنر هرتسوک»، نامی آشنا برای اهالی سینماست. او سال­‌ها تجربه با خود به‌همراه دارد. بارها در جشنواره­‌های برجسته­ٔ جهان تحسین شده و در سال 2005 میلادی به سراغ انسانی رفته که از تمام مرزهای ذهنی و سنتی گذشت تا شمایلِ شجاعت را در لانگ­شاتِ طبیعت به نمادی جاودان برساند. «هرتسوک» این­‌بار مستندی را مدیریت کرده که پیشتر یک عاشقِ طبیعت آن را ساخته است. تصویر و صدا با «تیموتی تریدول»، فعالِ محیط ­زیست، آغاز می‌­شود.
از همان آغاز، داستان یک مسیر میخکوب­‌کننده را شروع می‌­کند. انسانی در همزیستی کامل با خرس‌­هاست و چنان با طبیعت درهم آمیخته که تشخیص این موضوع که انسانی به طبیعت بازگشته دشوار می‌­شود. روایت با تصویر پیش می‌­رود و ژانری در میان داستان و حقیقت شکل می‌­گیرد که درامی زندگی­نامه‌­ای به‌سمت تراژدی محض می­‌رود. کارگردان به راش‌­های «تیموتی» سامانی دراماتیک داده است. مستند دارای یک ریتم منسجم و کاملاً یکدست است. مخاطب با فرمی خشن از طبیعت روبه‌رو می‌­شود که شاید سخت بتواند موضوع جاری در آن را بپذیرد. موضوعی که سراسر ابهام و سؤال است. آیا این فرد عاشق است یا مجنون؟ به‌راستی حامی حیات‌وحش است یا بی‌هدف به طبیعت پناه آورده است؟ جواب این سؤال‌­ها در دلِ مستند پنهان شده و تنها باید با مسیر «تیموتی» همراه شد و قدم‌به‌قدم با او پیش رفت تا شاید به این درک رسید که او اکولوژیستی است که بدون دریافت دستمزد و سفارش خود را ناجی و حافظ خرس‌­ها می‌‌داند. از همین روست که در برخورد با دیگر انسان­‌هایی که مخفیانه و مرموزانه به زیستگاه می‌­آیند، فاصله می‌­گیرد و حتی آنها را سخت سرزنش می‌کند.
دوربین بارها با نمایی بسیار نزدیک به خرس‌­ها نزدیک می­‌شود و این «تیموتی» است که با جملات عاشقانه آنها را نوازش می‌­کند. این درحالی‌است که در آن روی دیگر طبیعت، خبری از پذیرش حس‌­های مدرن‌شدهٔ­ انسان امروزی نیست. این نکتهٔ مهم را صدا مشخص می‌­کند. صدایی که در انتهای اثر ما را در سکوت محض و غمناک غرق می‌­کند. آن هنگام که زمان برای برداشتن پوشش لنز نیست، صدای رنده شدن تیموتی توسط یک خرس به‌صورت کامل ضبط می‌­شود. با اینکه بیننده هیچگاه آن صدا را نمی‌­شنود، اما از تصویر و هُنرِ کارگردان این واقعیت به‌صورت بیننده پرتاب می­‌شود که اینک «تیموتی» برای همیشه به طبیعت پیوسته است. سکانس‌­های پزشکی قانونی به‌شدت واقع‌گراست. مستند در این هنگام لحظه­‌هایی را نشان می‌­دهد که از مرزهای سینما فراتر رفته و عمق میدان تمام زندگی بشری را درگیر خود می‌­کند.
گاهی مرگ سرآغاز طلوعی ماندگار است و به تصویر کشیدن آن بسیار سخت می‌­شود، اما «ورنر هرتسوک» کارگردانی تواناست که از پس نشان دادن چنین شرایط دشواری برآمده است. فارغ از تمامِ قضاوت­‌هایی که دیگران از «تیموتی» داشته و دارند و با سوءاستفاده از دیدگاه فلسفی، مذهبی و یا سیاسی به او و عملکردش تاخته‌­اند، او با صدای بلند به خرس‌­ها عشق می‌­ورزید و حتی از آنها بابت مزاحمت‌­های سایر انسان­‌ها عذرخواهی می‌­کرد. این برای بسیاری به دور از عقل و منطق است، اما کارگردان او را فردی عاقل نشان می‌­دهد که خودخواسته لباس خرس‌­ها را می‌پوشد و در‌نهایت با آنها یکی می‌­شود. حرف­‌های او در مقابل دوربین بسیار صادقانه و عارفانه است و این برای دنیای مدرن امروز که بسیاری از افراد محتاج شهوت شهرت هستند و محیط ­زیست تنها برایشان بهانه‌­ای برای رسیدن به پول و قدرت است، امری بیهوده است. درصورتی‌که دنیا به انسان‌­های آزادی همچون «تیموتی» نیاز دارد که لفاظ نیستند و برای کسب شهرت پای به اکوسیستمی طبیعی نمی‌­گذارند؛ او در کنار طبیعت­گرا بودن از دانش خوبی برای فیلمبرداری و ساخت فیلم برخوردار بود و چنان در برداشت تصویر حساسیت داشت که گویی از ابتدا فیلم­ساز هم بوده است. «تیموتی» بدون آنکه خبر داشته باشد، اینگونه دست کارگردان را برای ساخت مُستند «گریزلی‌­مَن» باز گذاشته تا با توانایی بالای خود پیام مهمی را به سراسر جهان ارسال کند؛ انسان برای درک طبیعت لازم نیست سال­‌ها به دانشگاه برود و یا در خانه‌­اش از پنل‌­های خورشیدی استفاده کند، همین که بداند تمام سلول‌­های جاری در طبیعت اشرف مخلوقات هستند، به‌شدت کافیست.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *