پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ترکیه و یونان اسیر آتش تابستانی

ترکیه و یونان اسیر آتش تابستانی

دست کم ۱۸ مهاجری که به جنگل‌های شمال الکساندروپلیس یونان پناه برده بودند، در آتش سوختند تردد دریایی در تنگهٔ داردانل در شمال غربی ترکیه به‌دلیل آتش‌سوزی مختل شد





۱ شهریور ۱۴۰۲، ۲۲:۴۱

|پیام ما| آتش‌سوزی جنگل‌های ترکیه راه دریای «مرمره» به «اژه» را بسته و با تخلیه بیش از هزار نفر از منطقه، هفت استان درگیر این حریق گسترده هستند. هنوز خبری از مهار آتش در میان نیست و هر ساعت بر شدت و گستردگی آن افزوده شده است. همسایهٔ غربی، سال پیش هم از تیر تا شهریورماه گرفتار آتش‌سوزی در مناطق جنگلی استان‌های مختلف بود و چندین هکتار از جنگل‌های این کشور از دست رفت. علاوه بر ترکیه، از سه‌شنبه‌شب مناطق جنگلی یونان هم در آتش بوده و شعله‌های مهیب به ۲۵ کیلومتری شمال آتن، پایتخت این کشور رسیده است و تا عصر دیروز، 20 کشته برجا گذاشته که 18 نفر آنها مهاجر بودند.

 

رسانه‌های محلی ترکیه از دو روز قبل از آتش‌سوزی خبر دادند و نوشتند که آتش‌سوزی‌های جنگلی در استان‌های جنوبی و غربی ترکیه در آخر هفته به دلیل گرمای تابستان بخش وسیعی از این کشور را فراگرفته است. سه‌شنبه‌شب حریق گسترده شد و رسانه‌های این کشور با اعلام گسترده‌شدن آتش به ۲۳ نقطه از جنگل‌های ۷ استان ترکیه، علت این وضعیت را وزش باد شدید دانستند. این اتفاق باعث شد تا 9 منطقهٔ مسکونی در «چناق‌قلعه» تخلیه شود.
علاوه بر استان چناق‌قلعه، «بورسا»، «بیله‌جیک»، «کوجالی»، «کاستامونو»، «بالیکسیر» و «موغله» هم دیگر استان‌های درگیر با آتش هستند. دیروز، شعله‌های آتش به نزدیکی پایگاه راداری و بیمارستان دولتی چناق‌قلعه رسید و وزارت حمل‌ونقل ترکیه نیز تا اطلاع بعدی تردد دریایی از «تنگهٔ داردانل» را به حالت تعلیق درآورد. بنا بر اعلام سازمان هواشناسی ترکیه، گرمای طاقت‌فرسا و وزش باد شدید تا پایان این هفته در سراسر ترکیه خطر آتش‌سوزی‌های گسترده جنگلی را افزایش خواهد داد.
این وضعیت باعث شد تا بیش از هزار نفر از مناطق درگیر با حریق تخلیه شوند. آن‌طور که «اسپوتنیک» نوشته، این افراد برای احتیاط به 10 شهرک و یک پردیس دانشگاهی منتقل شده‌اند.

آتش‌سوزی در کوهپایه‌های نزدیک آتن و منطقه «اوروس» در نزدیکی مرز با ترکیه همچنان ادامه دارد. این حادثه تاکنون 20 کشته داشته که گمان می‌رود هجده نفر از کشته‌شدگان پناهندگان و مهاجرانی باشند که به‌تازگی از مرز عبور کرده و در جنگل‌های شمال شهر «الکساندروپلیس» مخفی شده بودند

به گزارش «یورونیوز»، وزارت حمل‌ونقل ترکیه نیز اعلام کرده که تردد دریایی در تنگهٔ داردانل در شمال غربی این کشور به دلیل این آتش‌سوزی طبیعی مختل شده است. تنگه داردانل از تنگه‌های بسیار مهم ترکیه محسوب می‌شود و مرز طبیعی بین اروپا و آسیا است که دریای اژه را به دریای مرمره متصل می‌کند. وزارتخانه حمل‌ونقل ترکیه در بیانیه‌ای نوشته است: «به دلیل آتش‌سوزی جنگلی در منطقه «کپز» و چناق‌قلعه، تردد دریایی در مسیر جنوب به شمال به طور موقت متوقف است.»
«ابراهیم یوماکلی»، وزیر کشاورزی و جنگلداری ترکیه هم با اعلام اینکه آتش‌سوزی در چناق‌قلعه هنوز تحت کنترل قرار نگرفته، گفت: «مسئولان، خود را برای بدترین سناریو آماده می‌کنند.»
تاکنون هشت فروند هواپیمای آتش‌نشانی، ۲۶ فروند بالگرد و حدود ۱۸۰ ماشین آتش‌نشانی در عملیات اطفای حریق شرکت دارند. در آتش‌سوزی سال پیش ترکیه، ایران هم در عملیات اطفای حریق حاضر بود.
یک سال پرمخاطره برای جنگل‌های ترکیه
کمتر از یک ماه قبل هم ترکیه با آتش‌سوزی در جنگل‌های «آنتالیا» روبه‌رو شده بود. این آتش‌سوزی در جنوب غربی این کشور موجب شد مقامات محلی در مراکز گردشگری به حالت آماده‌باش در آیند و در نهایت شدت حریق، بیش از ۱۲۰ هکتار از جنگل‌ها را سوزاند. سال گذشته هم جنگل‌های این کشور چندین آتش‌سوزی گسترده را تجربه کردند و آسیب جدی دیدند. تیرماه پارسال، پلیس عامل آتش‌سوزی جنگل‌های «مارماریس» که وسعتی بزرگتر از چهار هزار و ۵۰۰ هکتار عرصهٔ جنگلی را نابود کرده بود، دستگیر کرد.

علاوه بر استان چناق‌قلعه، «بورسا»، «بیله‌جیک»، «کوجالی»، «کاستامونو»، «بالیکسیر» و «موغله» هم دیگر استان‌های درگیر با آتش هستند. بنا بر اعلام سازمان هواشناسی ترکیه، گرمای طاقت‌فرسا و وزش باد شدید تا پایان این هفته در سراسر ترکیه خطر آتش‌سوزی‌های گسترده جنگلی را افزایش خواهد داد

اما شدیدترین آتش‌سوزی در شهریور پارسال رخ داد که جنگل‌های «آنتالیا» و «مرسین» برای روزها درگیر آتشی شدند که عنوان «فاجعه ملی» را به خود گرفت. مردم جنوب و غرب ترکیه که نقطهٔ گردشگر‌پذیر این کشور است، به ناچار خانه‌هایشان را ترک کردند و گردشگران خارجی هم از اقامتگاه‌ها تخلیه شدند. در آن زمان ترکیه به تنهایی قادر به مهار بحران نبود و کشورهای مختلفی چون روسیه، اوکراین، جمهوری آذربایجان و البته ایران با بالگرد آب‌پاش به منطقه رفتند. در آن آتش‌سوزی دو آتش‌نشان و بیش از چهار شهروند جان خود را از دست دادند. مقامات محلی هشدار داده بودند که کشور برای آتش‌سوزی‌های تابستان آمادگی ندارد و این حادثه یکی از بدترین آتش‌سوزی‌های جنگلی در تاریخ این کشور بود که 53 استان را فرا گرفت و حداقل هشت نفر و حیوانات زیادی را کشت.
مهاجران، در پناه جنگل سوختند
همزمان که خبرگزاری‌ها از آتش‌سوزی گسترده در ترکیه می‌نویسند، یونان هم درگیر حریقی بزرگ شده و آتش به نزدیکی پایتخت این کشور رسیده است. یورونیوز وضعیت این منطقه را هم بحرانی توصیف کرده و نوشته است: «این آتش‌سوزی‌های جنگلی به ۲۵ کیلومتری شمال «آتن»، پایتخت این کشور رسیده است و تاکنون ۱۵۰ نفر ناگزیر به ترک خانه‌های سالمندان مستقر در منطقه شده‌اند.»
اینطور که بی‌بی‌سی نوشته، آتش‌سوزی در کوهپایه‌های نزدیک آتن و منطقه «اوروس» در نزدیکی مرز با ترکیه همچنان ادامه دارد. این حادثه تاکنون ۲۰ کشته داشته که گمان می‌رود ۱۸ نفر از کشته‌شدگان پناهندگان و مهاجرانی باشند که به‌تازگی از مرز عبور کرده و در جنگل‌های شمال شهر «الکساندروپلیس» مخفی شده بودند.
آتش‌نشانان در تلاش برای جلوگیری از گسترش آتش از دامنه‌های کوه پرنیتا در شمال غربی آتن هستند اما وزش بادهای شدید، آتش را شعله‌ورتر می‌کند، حرارت را تا 40 درجه سانتیگراد بالا می‌برد و این روند عملیات اطفای حریق را دشوارتر کرده است.
مهاجرانی که قربانی این حادثه شدند، توسط خدمات آتش‌نشانی در نزدیکی یک کلبه در خارج از روستای «آوانتاس» در شمال الکساندروپلیس پیدا شدند. «پاولوس ماریناکیس»، سخنگوی دولت درباره این حادثه تلخ گفته است: «متأسفانه ماندن آنها در جنگل مرگبار بود.»
مهاجران و پناهندگانی که تلاش می‌کنند خود را به اروپا برسانند با خطرات زیادی روبه‌رو هستند؛ ضرب و شتم، سرقت، دستگیری، عقب‌نشینی از مرز و غرق شدن در دریای مدیترانه. اکنون گیر افتادن در حلقهٔ آتش شمال یونان به این خطرات اضافه شده است. به گفته «یانیس آرتوپیوس»، سخنگوی سرویس آتش‌نشانی، هیچ گزارشی مبنی بر مفقود شدن ساکنان وجود ندارد و تصور می‌شود افرادی که جان باخته‌اند به‌تازگی از مرز طولانی یونان با ترکیه در امتداد رودخانه اوروس عبور کرده‌اند. برای بسیاری از کسانی که از رسیدن به خاک اتحادیه اروپا ناامید هستند، رودخانه دروازه آنها است و جنگل وسیع در طرف دیگر پوشش ایجاد می‌کند. به گفتهٔ پزشکی قانونی محلی، اجساد در شعاع 500 متری و برخی در نزدیکی آغل گوسفندان قرار داشته‌اند، همگی مَرد و دو نفر نیز زیر سن قانونی بوده‌اند. اجساد پناهندگان قربانی، برای معاینه به اسکندروپولیس منتقل شده است اما شناسایی آنها دشوار خواهد بود و نیاز به حضور بستگان نزدیک دارد که خود چالش دیگری است.
یک مرد سوری به بی‌بی‌سی گفته است که می‌ترسد پسر عموی 27 ساله‌اش که از چهار روز پیش خبری از او نیست در آتش‌سوزی جان خود را از دست داده باشد. او در میان گروهی از سوری‌ها، افغانستانی‌ها و عراقی‌ها بوده که امیدوار بودند مسیری را در جنگل طی کنند و به اروپا برسند. آنها با وجود دستور تخلیه منطقه به‌دلیل آتش‌سوزی، از ترس بازگرداندنشان به ترکیه، کمکی طلب نکردند و از جنگل خارج نشدند.
اکنون با نزدیک شدن شعله‌های آتش به الکساندروپلیس، روستاهای غرب و شمال شهر تخلیه شده و ده‌ها بیمار از بیمارستان دانشگاه به یک کشتی پهلو گرفته در بندر منتقل شدند. آتش‌سوزی‌ها همچنان در جنگل «دادیا» ادامه دارد، اما بزرگترین جبهه حریق در غرب الکساندروپلیس است. مقامات یونانی خواستار تخلیه هزاران نفر از منطقه بزرگ آنو لیوسیا در شمال غربی پایتخت شده‌اند، اگرچه بسیاری از آنها حاضر به ترک خانه‌های خود نیستند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

، ،





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *