پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | اعزام بالگرد به «نیلکوه»

اعزام بالگرد به «نیلکوه»

با وجود گذشت چهار روز از شروع آتش‌سوزی، حریق در این بخش البرز شرقی هنوز مهار نشده است





۲۷ مرداد ۱۴۰۲، ۲۲:۰۹

|پیام ما| این نه نخستین باری است که «نیلکوه» دچار حریق می‌شود و نه حریق نخستین و تنها زخم بر پیکر کوه نیلی رنگ در آخرین یال‌های البرز. نیلکوه در شهرستان «گالیکش» استان گلستان، کوهی که سال‌هاست به‌واسطهٔ معدن آهک بخش‌هایی از آن به‌طور کامل تراشیده و از بین رفته است، اکنون برای چهار روز متوالی و در پی گرم شدن هوا در حال سوختن است و خلاف آنچه استاندار گلستان، دو روز پیش اعلام کرده است به نظر آتش در موقعیت کنترل و مهار قرار نگرفته است.

 

براساس آخرین پیگیری «پیام ما» و به گفتهٔ فرماندار این شهرستان حریق از ظهر سه شنبه ۲۴ مردادماه در ارتفاعات نیلکوه آغاز شد و همچنان ادامه دارد و برای مهار و اطفای آن نیاز به بالگرد است که با هماهنگی‌های انجام‌شده به منطقه اعزام شده است.
به گفتهٔ «علی جوان حاذق‌خواه» طی چهار روز گذشته برای مهار آتش از 50 نفر از نیروهای مردمی که بخشی از آنان اهالی روستاهای پایین‌دست هستند، استفاده شده است: «نیروهای منابع طبیعی شهرستان و شهرستان مجاور «کلاله» به‌طور شبانه‌روزی مشغول هستند، اما متأسفانه دامنهٔ حریق بسیار گسترده بود و بنابراین از توان نیروهای مردمی هم استفاده می‌کنیم، اما مسیرهایی که درگیر با آتش‌سوزی است، صخره‌ای و صعب‌العبور است و همین موضوع کار اطفا را با چالش روبه‌رو کرده است.»
حاذق‌خواه توضیح می‌دهد که از ساعت ۶ صبح دیروز نیز یک فروند بالگرد پروازهای خود را آغاز کرده تا با تأمین آب از منطقهٔ «حسین‌آباد کالپوش» استان سمنان عملیات اطفا تسریع یابد و حریق مهار شود: «موفق شدیم تا با کمک بالگرد و تلاش نیروهای منابع‌طبیعی و مردم محلی تا حدودی به مناطق بالادست که حتی در تصویربرداری نیز زبانه‌های آتش آن پیداست برسیم. همچنان تلاش برای اطفا حریق ادامه دارد.»

از ساعت ۶ صبح دیروز نیز یک فروند بالگرد پروازهای خود را آغاز کرده تا با تأمین آب از منطقهٔ «حسین‌آباد کالپوش» استان سمنان عملیات اطفا تسریع یابد و حریق مهار شود

«حاج قربان» یکی از اهالی روستای کمال‌آباد است. روستایی در پایین‌دست نیلکوه که سال‌هاست برای نجات این کوه از معدن آهک کارخانه سیمان و گردوغبار ناشی از انفجارهای پیاپی تلاش می‌کند. حاج قربان نیز به «پیام ما» می‌گوید که جوانان روستا برای کمک رفته‌اند: «سال‌ها دویدیم تا بتوانیم مسئولان را متقاعد کنیم که باید معدن آهک از اینجا کنار برود؛ چون نه از نیلکوه چیزی مانده و نه از زندگی ما. گفتند کارخانه برایتان اشتغال آورده، گفتیم جوانان ما نیستند، جوانان ما هنوز بیکارند. از کارخانه از بین رفتن نیلکوه به ما رسید و گردوغبار. شما که اینجا آمدی. شما که در و دیوار ترک خورده ما از انفجارها را دیدی. حالا هم نیلکوه معلوم نیست از گرما از انفجار آتش گرفته و دارد می‌سوزد. همین جوان‌های ما دارند تلاش می‌کنند تا همه‌چیز آرام شود. کارخانه دوباره کارش را از سر بگیرد.»
حاج قربان از شب گذشته که پسرش از کوه پایین آمد، تعریف می‌کند: «اسحاق پسرم می‌گفت با پای پیاده و دست خالی کار می‌کنیم. هیچ امکاناتی وجود ندارد. حتی نمی‌شود آب بالا برد. جهنم است. با بیل و کلنگ هم که نمی‌شود یک جهنم آتش را خاموش کرد.
موضوع کمبود امکانات اطفای حریق در استان گلستان بیش از 20 سال است که از سوی فعالان محیط زیست و رسانه‌های محلی این استان دنبال می‌شود. به‌ویژه استقرار پارک ملی گلستان در حوزهٔ تقسیمات سیاسی این استان و آتش‌سوزی‌های متعدد و گسترده در این محدوده، نبود این امکانات را به مسئله‌ای جدی‌تر تبدیل می‌کند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

، ، ،





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *