پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | یک عاشق سینما

رابطه و علاقۀ احمدرضا احمدی با سینما سابقۀ دیرینه داشت و از کودکی و نوجوانی شروع شد

یک عاشق سینما

او زادۀ کرمان و بزرگ‌شدۀ تهران بود و در محله‌ای زندگی می‌کرد که مسعود کیمیایی و فرامرز قریبیان هم آنجا زندگی می‌کردند





یک عاشق سینما

۲۰ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۳۶

رابطه و علاقۀ احمدرضا احمدی با سینما سابقۀ دیرینه داشت و از کودکی و نوجوانی شروع شد. او زادۀ کرمان و بزرگ‌شدۀ تهران بود و در محله‌ای زندگی می‌کرد که مسعود کیمیایی و فرامرز قریبیان هم آنجا زندگی می‌کردند؛ در واقع دوستان مشترکی بودند که همگی عشق به سینما داشتند. البته بین اینها علاقۀ مسعود کیمیایی به سینما تیزتر و تندتر بود، ولی هم احمدی هم قریبیان عاشق سینمای کلاسیک آمریکا بودند.
احمدی بعدها در سیر تحولاتی که پیدا کرد، به سمت شعر و ادبیات رفت؛ اما علاقه‌اش همچنان به سینما حفظ شد. او با دست‌اندرکاران سینما دوستی و همکارهایی داشته که ابراهیم گلستان یکی از آنان است. یکی از ویژگی‌های او داشتن دوستان زیادی است که همه اهل ادب و هنر بودند و لذت زیادی از این رفاقت‌ها می‌برد؛ چراکه نمی‌خواست تنها به ادبیات متکی باشد و تمایل داشت در هوای دیگری هم نفس بکشد. بعدها که رشد بیشتری در ادبیات پیدا کرد، به سینمای نئورئالیستی ایتالیا علاقه‌مند شد و این عشق را حفظ کرد.
جالب است که احمدی آنقدر عاشق «سوفیا لورن» بود که فیلم‌های او را چند بار دوره کرده است. بیش از همه به فیلم‌های ایتالیایی «یک روز به‌خصوص» با بازی سوفیا لورن و کارگردانی «اتوره اسکولا»، فیلمساز مؤلف ایتالیایی و «گل‌های آفتابگردان» ساختۀ «ویتوریو دسیکا» علاقه‌مند بود. تاآنجاکه چند سال پیش قبل از کرونا شعری برای سوفیا لورن گفته بود و بابک کریمی که بخش عمده‌ای از زندگی‌اش را در ایتالیا گذرانده است، آن را به ایتالیایی ترجمه کرد و آن را به سوفیا لورن رساند و او هم استقبال کرد.
به هر حال وسوسۀ سینما چیزی نیست که بشود بر آن غلبه کرد. این علاقۀ احمدی در بسیاری دیگر از افراد نیز بود. بسیاری از شاعران و نویسندگان، چه در سایر کشورها و چه در ایران، بارها و بارها وسوسۀ سینما آنان را به سمت خود کشاند. چون واقعیت این است که سینما نسبت به هنرهای دیگر مدیوم وسیع‌تری دارد. احمدی کارگردانی نکرده و فقط در دو فیلم ایفای نقش کرده است. برخی گمان می‌کنند که او فقط در فیلم «پستچی» ساختۀ «داریوش مهرجویی» بازی کرده است، اما باید گفت قبل از آن، در یک فیلم آزمایشی که «مسعود کیمیایی» آن را ساخته بود، به‌عنوان بازیگر حضور داشته است. کیمیایی برای اینکه بتواند رضایت مدیران سازمان سینمایی مولن روژ برای ساختن فیلم بلند «بیگانه بیا» را جلب کند، به‌عنوان نمونه کار، یک فیلم کوتاه ساخت که احمدرضا احمدی و «فرامرز قریبیان» بازیگران اصلی آن بودند. او در این حال راوی دو فیلم «نار و نی» ساختۀ «سعید ابراهیمی‌فر» و «بانوی اردیبهشت» ساختۀ «رخشان بنی‌اعتماد» نیز بوده است. اما به دلایلی بازیگری را ادامه نداد. احمدرضا احمدی همچنان عاشق سینما و سوفیا لورن بود.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *