پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | پلنگ تصادفی، مرده به بیمارستان رسید

تصادف با حیات‌وحش این‌بار در نزدیکی بندر خمیر

پلنگ تصادفی، مرده به بیمارستان رسید

آریانژاد، پژوهشگر حیات‌وحش: فعالیت معادن گچ و آهک بسیاری از زیستگاه‌های هرمزگان را ناامن کرده و به تعارض‌ها دامن زده است





پلنگ تصادفی، مرده به بیمارستان رسید

۱۰ خرداد ۱۴۰۲، ۰:۰۰

پلنگ تصادفی بندرخمیر دیروز بی‌جان به بیمارستان بندرعباس رسید. تصادف این‌بار در جادۀ بندرعباس-خمیر جان یک پلنگ نر جوان را گرفت. درست یک‌ماه پس از اینکه خودروهای عبوری جادۀ میان‌گذر پارک ملی گلستان، به یک پلنگ ماده زدند و باعث مرگش شدند، شامگاه دوشنبه در نزدیکی بندر خمیر یک نیسان به پلنگ کوبید و حیوان تا صبح بیشتر دوام نیاورد. این اتفاق در منطقه‌ای رخ داده است که کریدور حیات‌وحش نیست. «مرتضی آریا‌نژاد»، پژوهشگر حیات‌وحش، احتمال می‌دهد که این پلنگ به‌دلیل فعالیت معادن، کاهش طعمه و ناامن‌شدن زیستگاه‌ها به هوای شکار گرازها به جاده زده باشد.
شامگاه دوشنبه پس از اینکه تصاویر پلنگ مجروح در خیابان منتشر شد، خبر آمد که نیروهای محیط زیست برای کمک در راهند. ساعتی بعد پلنگ را با دارت مخصوص بیهوش کردند و قرار شد برای جراحی و درمان به بندرعباس منتقل کنند؛ اما قبل از رسیدنش به کلینیک دامپزشکی تلف شد. دست آخر لاشۀ پلنگ صبح دیروز به بیمارستان رسید، آنجا برای بیشتر از نیم‌ساعت احیایش کردند، اما تلاش‌ها ناکام ماند. منابع محلی می‌گویند در این حادثه دو پلنگ را مشاهده کرده‌اند؛ یکی از آنها هنگام عبور از عرض جاده با یک خودروی نیسان تصادف کرده و پلنگ دیگر به سمت کوه‌های «خونو» گریخته است.

در سال‌های اخیر مطالعات زیادی انجام شده که نشان می‌دهد هرمزگان زیستگاه خوبی برای این گونه است. مدتی پیش در ژورنال کت‌نیوز در مطالعه‌ای، شرق استان بررسی شد و تأیید کرد که یکی از بهترین زیستگاه‌ها برای پلنگ است؛ اما هنوز شمال و غرب هرمزگان مطالعه نشده است

صبح دیروز «حجت قاسمی»، مدیر ادارۀ حفاظت محیط زیست بندر خمیر وضعیت این حیوان را نامناسب دانست و گفت که احتمال ضایعۀ نخاعی جدی وجود دارد. طبق توضیح او به ایرنا، «کارشناسان محیط زیست استان به‌محض اطلاع از حادثه به محل اعزام شدند و پس از بیهوش‌کردن پلنگ، عملیات انتقال انجام شد.» به گفتۀ او پلنگ ایرانی از گونه‌های در معرض خطر است و بیشتر در مناطق کوهستانی هرمزگان دیده می‌شود؛ اما حادثه این‌بار در مناطق تحت مدیریت محیط زیست رخ نداده بود.
این توضیح «دکتر ساگارت»، دامپزشک معالج این پلنگ است: «پلنگ از ناحیۀ مهرۀ کمر دچار شکستگی شدید شده بود و پیش از ورود به درمانگاه دامپزشکی به‌علت شدت جراحات واردشده تلف شد. پس از انتقال پلنگ به درمانگاه همۀ اقدامات لازم برای احیای قلبی-ریوی، به‌مدت ۴۵ دقیقه بر روی این حیوان صورت گرفت، اما مؤثر واقع نشد. در بررسی عکس‌های رادیولوژی، شکستگی ستون فقرات، خونریزی در ناحیۀ دهان، قفسۀ سینه و شکم مشاهده شد.»
مرتضی آریانژاد، عکاس و محقق حیات‌وحش در هرمزگان می‌گوید: «صبح سه‌شنبه وقتی بالای سر پلنگ رسیدم، دیگر نفس‌های آخرش را می‌کشید. منطقه‌ای که پلنگ در آن تصادف کرده، کریدور حیات‌وحش نیست و می‌شود حدس زد که احتمالاً این پلنگ به‌هوای طعمه به این منطقه آمده بود. نکتۀ مهم این است که زیستگاه‌های این منطقه بیشترین آسیب را از معادن دیده است.» یک طرف جادۀ بندرعباس-خمیر که حادثه در آن رخ داده، کوه است و یک طرفش خوری که به دریا راه دارد. «به‌همین دلیل حدس می‌زنیم که به‌خاطر حضور گرازها به اینجا آمده باشد. چون فعالیت معادن گچ و آهک بسیاری از زیستگاه‌ها را ناامن کرده است و با کاهش طعمه، به تعارض‌ها دامن زده است.»
به گفتۀ او در این منطقه مطالعۀ جدی‌ای روی پلنگ و طعمه‌های آن انجام نشده است، اما هرمزگان زیستگاه خوبی برای پلنگ‌هاست. این پژوهشگر حیات‌وحش ادامه می‌دهد: «در شرق استان تعارض شدید است؛ چون طعمه کم است و مشاهدۀ پلنگ زیاد اتفاق می‌افتد. از سوی دیگر در غرب استان به‌دلیل تراکم خوب طعمۀ طبیعی، تعارض کمی وجود دارد. مشاهدۀ پلنگ اگر در میناب، رودان یا بشاگرد رخ داده بود، چندان عجیب نبود. اما این اتفاق برای اینجا تازه است.»
اواخر آذر 99 پلنگی در بشاگرد در یک تلۀ فلزی گرفتار شد. آریانژاد می‌گوید: «ما در آن زمان اسلحۀ بیهوشی نداشتیم. دست این پلنگ چهار روز در تله ماند.» درنهایت نیروهای کمکی از استان فارس به بشاگرد آمدند تا کار بیهوشی و زنده‌گیری پلنگ و رادیوگرافی و سرم‌تراپی را انجام دهند. پلنگ زخمی که «نازَک» نام داشت با هواپیما به تهران منتقل شد، اما آسیب تله به دستش شدید بود. فشار تله به دست چپ نازک باعث عفونت و ازبین‌رفتن بافت‌های دست شده بود و اینطور که سازمان محیط زیست خبر داده بود، قابلیت جراحی و ترمیم نداشت. درنهایت دست نازک قطع شد و حالا در باغ‌وحش باراجین نگهداری می‌شود.
آریانژاد با یادآوری شرایط سخت رسیدگی به نازک و نبود امکانات کافی در سال‌های گذشته می‌گوید: «بعد از تصادف پلنگ بندر خمیر، یک ساعت بعد حیوان را بیهوش کردند، اما آسیب آنقدر شدید بود که دوام نیاورد. هم خونریزی داخلی داشت و هم قطع نخاع شده بود.»
این پژوهشگر حیات‌وحش ادامه می‌دهد: «تا چندسال قبل مشاهدۀ پلنگ در هرمزگان، در حد چند رکورد بود؛ یک‌بار در گنو، یک‌بار در شمال استان و یک‌بار در بشاگرد. اما در سال‌های اخیر مطالعات زیادی انجام شده که نشان می‌دهد هرمزگان زیستگاه خوبی برای این گونه است.» به گفتۀ او مدتی پیش در ژورنال کت‌نیوز در مطالعه‌ای، شرق استان بررسی شد و تأیید کرد که یکی از بهترین زیستگاه‌ها برای پلنگ است؛ اما هنوز شمال و غرب هرمزگان مطالعه نشده است.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *