پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | وعده پروژه بین المللی تکثیر یوز

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سفر به سمنان مطرح کرد

وعده پروژه بین المللی تکثیر یوز

سلاجقه: گزینه‌های مختلف برای تأمین آب آشامیدنی استان سمنان وجود دارد که در زمان خودش اعلام می‌شود. میانگین بارش در استان سمنان ۱۲۰ میلیمتر بود که تغییر اقلیم وضعیت را حاد کرده است





وعده پروژه بین المللی تکثیر یوز

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱:۰۰

|پیام ما| رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به سمنان سفر کرده و چندین وعده داده است؛ وعده‌هایی در حوزه‌های صنعت، آب و حیات‌وحش. علی سلاجقه گفته است که برای تأمین آب آشامیدنی استان سمنان گزینه‌های مختلفی وجود دارد که در زمان لازم اعلام می‌شود و از میان گزینه‌ها، پروندۀ انتقال آب هنوز مفتوح نیست. او از سوی دیگر تأکید کرده که سمنان آلایندگی صنعتی آزاردهنده ندارد و جانمایی صنایع در آن مناسب است. این گفته‌ها درحالی‌است که طبق گزارش‌های پیشین محیط زیست استان سمنان شمار واحدهای صنعتی آلایندۀ این استان در دو سال گذشته بیشتر از 50 مورد بوده است. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این سفر علاوه‌بر برنامه‌ریزی هوای پاک در 9 کلانشهر، از پیگیری ایجاد سایت بین‌المللی تکثیر یوزپلنگ خبر داده که صدور مجوز برای دوربین‌های تله‌ای و انجام کار پژوهشی در این حوزه همچنان با سخت‌گیری مواجه است.

 

«علی سلاجقه»، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست صبح پنج‌شنبه در سفر به استان سمنان، وقتی از شهرک صنعتی بزرگ سمنان بازدید می‌کرد، بیش از هر چیز بر این تأکید کرد که باتوجه‌به گستردگی استان، «هنوز» آلایندگی صنعتی در آن آسیب‌زننده نیست. او گفت: «جانمایی صنایع در سمنان مطلوب است، اما امید می‌رود همسایگی با پایتخت کشور بر آلایندگی این استان تأثیرگذار نباشد.»
سلاجقه که در حاشیۀ بازدید از واحد تولیدی و دانش‌بنیان کلران، خانۀ محیط زیست را در این شرکت افتتاح کرد، با تأکید بر توسعۀ صنایع سبز گفت: «اکنون برخی صنایع بزرگ کشور برای تحقق مسئولیت اجتماعی در زمینۀ حفاظت از محیط زیست مانند تکثیر گونه‌های ارزشمند نقش‌آفرینی می‌کنند. فعالیت مجموعه‌های تولیدی پویا و دانش‌بنیان‌ها و تولید علم براساس یافته‌های میدانی ارزشمند است.»

اشارۀ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به راه‌اندازی مرکزی بین‌المللی تکثیر یوز در منطقۀ حفاظت‌شدۀ توران درحالی‌است که سختگیری برای انجام کارهای پژوهشی و حتی نصب دوربین‌های تله‌ای همچنان ادامه دارد

چرا محیط زیست باید تاوان دهد؟
معاون رئیس‌جمهوری در ادامۀ این سفر، در نشستی با جمعی از مطالبه‌گران سمنان گفت: «طرح توسعۀ شرکت فروسیلیس در سمنان درصورت ایجاد مشکلات محیط زیستی از سوی این سازمان مجوز نمی‌گیرد.» این شرکت که مشکل آلایندگی آن یکی از دغدغه‌های فعالان محیط زیست و شهروندان است، سالانه ۲۵ هزارتن فروآلیاژ تولید می‌کند که مادۀ اولیۀ صنایع فولاد کشور محسوب می‌شود، اما فعالان محیط زیست به‌دلیلی آلایندگی، خواستار ممانعت از صدور مجوز خط توسعۀ آن هستند. سلاجقه به مطالبه‌گران اینطور پاسخ داد: «سمنان آلایندگی گردوغبار دارد و آلایندگی صنعتی آزاردهنده ندارد، اما باید اهتمام بر استقرار صنایع پاک باشد تا در آینده نیز مشکلی ایجاد نشود. توسعه در هر استان باید براساس آمایش سرزمین و طبق قانون باشد و گزارش ارزیابی محیط زیست تعیین‌کنندۀ اجازۀ صدور خط توسعۀ شرکت «فروسلیس ایران» در شهرک صنعتی سمنان است.» او با اشاره به اهمیت محیط زیست، پرسید: «چرا محیط زیست باید تاوان دهد؟ چرا برخی زیرساخت‌ها که چالش محیط زیست هستند برچیده نمی‌شود؟»
وضعیت آب سمنان حاد است
آب موضوع دیگر سفر رئیس سازمان محیط زیست بود. استان سمنان درحالی با مشکلات آبی دست‌وپنجه نرم می‌کند که مصرف آب در سطح استان در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ یک‌هزار و ۱۶ میلیون مترمکعب بود و ۸۲ درصد آن از محل آب‌های زیرزمینی تأمین شد؛ از این میزان، ۸۳ درصد در بخش کشاورزی، ۱۳ درصد در بخش شرب و چهار درصد در بخش صنعت مصرف شده است. علاوه‌براین از ۱۹۲ میلیون مترمکعب آب سطحی مصرف‌شده، ۹۳ درصد در بخش کشاورزی، ۶ درصد در بخش شرب و یک درصد در بخش صنعت بوده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست نیز در این سفر با تأکید بر اینکه تأمین آب در استان سمنان مشکل دارد و دغدغۀ اصلی است، عنوان کرد: «توجه به بهره‌وری آب در بخش‌های مختلف باید بیش‌ازپیش مورد توجه قرار بگیرد. اگر در تأمین این مایع حیاتی در استان مشکلی پیش آید، از هر ظرفیتی برای رفع آن استفاده می‌شود.» او با اشاره به این موضوع گفت: «گزینه‌های مختلفی برای تأمین آب آشامیدنی استان سمنان وجود دارد که در زمان خودش اعلام می‌شود. برای انتقال آب به استان سمنان توصیه‌ای نداریم و برای رفع این بحران در استان گزینه‌های دیگری در دستور کار است و پروندۀ انتقال آب مفتوح نیست.»

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت که طرح توسعۀ شرکت «فروسیلیس» در سمنان درصورت ایجاد مشکلات محیط زیستی از سوی این سازمان مجوز نمی‌گیرد. این شرکت سالانه ۲۵ هزارتن فروآلیاژ تولید می‌کند که مادۀ اولیۀ صنایع فولاد کشور محسوب می‌شود و فعالان محیط زیست به‌دلیل آلایندگی، خواستار ممانعت از صدور مجوز خط توسعۀ آن هستند

سلاجقه با بیان اینکه سمنان استانی کویری با شرایط خاص است، افزود: «مصرف آب در بخش کشاورزی و صنعت باید مورد توجه باشد و از گونه‌های آب‌بر استفاده نشود، بلکه گونه‌های بومی و کم‌آبر و سازگار با محیط زیست مورد استفاده قرار گیرد. ۱۰ درصد افزایش بهره‌وری مصرف آب در بخش کشاورزی استان سمنان مشکلات زیادی را حل خواهد کرد. مشکل اساسی در استان سمنان تأمین آب آشامیدنی است و مدیریت مصرف کمک‌کننده در تأمین آب است.» به گفتۀ او میانگین بارش در استان سمنان ۱۲۰ میلی‌متر بود که تغییر اقلیم وضعیت را حاد کرده است و در کشور نیز میانگین بارش سالانه به ۲۱۰ ملی‌متر رسیده است.
سلاجقه با بیان اینکه استان سمنان به‌دلیل کاهش بارندگی و تبخیر بالا و تغییر اقلیم با مشکل مواجه بوده است، تصریح کرد: «این استان همواره با کم‌آبی مواجه بود و دانش بومی و سنتی به کمک آمده و سازگار کرده است.»
او با بیان اینکه جوامع انسانی باید در مصرف آب، صرفه‌جویی را مدنظر قرار دهند، گفت: «توسعۀ صنایع، کشاورزی و خدمات ذخیرۀ منابع آب تخلیه‌شده و ظرفیت توسعه باید آب‌محور باشد، اما این مسئله خیلی مورد توجه نیست.»
سلاجقه با اشاره به این موارد تأکید کرد: «دولت سیزدهم اهتمام ویژه‌ای به انتقال آب از مناطق اقیانوسی خلیج فارس و عمان به فلات مرکزی ایران، شرق و شمال شرق کشور دارد و گام‌های اولیه برداشته شده و پوشش مناطق مانند کرمان، سیرجان، خراسان‌شمالی و جنوبی و یزد در دستور کار است.»
برنامه‌ریزی برای سایت بین‌المللی تکثیر یوز
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دیدار با استاندار سمنان از پیگیری سایت بین‌المللی تکثیر یوزپلنگ در منطقۀ حفاظت‌شدۀ توران خبر داد. اینطور که ایرنا گزارش داده، او گفت: «ایجاد سایت تکثیر بین‌المللی اقدامی مهم و ارزشمند است که استان‌های مختلف به‌دنبال ایجاد این مرکز بین‌المللی هستند. سایت تکثیر بین‌المللی به‌عنوان محور زیست و تردد یوزپلنگ و گورخر دارای اهمیت است و این ظرفیت در استان سمنان وجود دارد.» اشارۀ او به راه‌اندازی مرکزی بین‌المللی درحالی‌است که سختگیری برای انجام کارهای پژوهشی و حتی نصب دوربین‌های تله‌ای همچنان ادامه دارد. به‌طوری‌که پیش از این نیز «حسن اکبری»، معاون محیط زیست طبیعی سازمان، در تأیید این خبر به «پیام ما» گفته بود: «در استفاده از برخی فناوری‌ها که پیش‌زمینه‌هایی داشته است، مشکلاتی پیش آمده که ما برای رفع آن در حال رایزنی هستیم. وقتی در تشکیلاتی تغییراتی به‌وجود بیاید، این مشکلات پیش می‌آید. افراد جدید هستند و چون پیش‌زمینه‌ای هم دربارۀ موضوع ندارند، کار مقداری سخت شده است. به‌همین دلیل برای اینکه شرایط را بپذیرند یا توجیه شوند زمان‌بر است.» پیش از این، پروژۀ بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی با دستگیری برخی از اعضای موثر پروژه متوقف شده و روشن نیست اکنون برنامۀ سلاجقه برای ایجاد سایت بین‌المللی تکثیر یوزپلنگ، چطور پیش خواهد رفت.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از سوی دیگر گفته است: «طرح‌هایی مانند پرتاب ماهواره، با وجود هزینه‌های زیاد، ممکن است موفقیت‌آمیز نباشد، اما یک دستاورد و تجربۀ علمی ارزشمند به دست می‌آید و در حوزۀ حیات‌وحش نیز امکان دارد نتیجۀ مطلوب حاصل نشود، اما دستاوردهای علمی خوبی با خود دارد.» به گفتۀ او «باتوجه‌به کسب تجربه‌های ارزشمند در زمینۀ یوزپلنگ، راه‌اندازی رشتۀ تخصصی حیات‌وحش در دانشگاه‌ها پیگیری می‌شود». به گفتۀ او مناقصۀ نخست برای ۳۰ کیلومتر راه در مسیر یوزپلنگ آسیایی به‌وسیلۀ راه‌وشهرسازی انجام شده و برگزاری مناقصه در ۱۰ کیلومتر دیگر در حال انجام است.»
سلاجقه در این سفر همچنین از پیگیری «ارتقای پارک ملی توران شاهرود» برای «استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی» خبر داد و گفت: «استان سمنان در رأس اخبار حیات‌وحش جهان قرار دارد. دانشمندان نقاط مختلف جهان علاقمند به فعالیت در سایت تکثیر یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی توران در شهرستان شاهرود هستند.» او با گفتن این موارد ادامه داد: «دامپزشک متخصص در بخش حیات‌وحش نداریم و در دنیا نیز به‌ندرت وجود دارد. حیات‌وحش به‎‌دلیل رفتارشناسی متنوع، حیات، زیستگاه و طبیعت متفاوت نیازمند متخصص است و متخصص نداریم.»

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر