پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | زنان دویدند، رئیس فدراسیون استعفا کرد

حاشیه‌های ماراتن شیراز با استعفای رئیس فدراسیون دو و میدانی تمام شد؟

زنان دویدند، رئیس فدراسیون استعفا کرد

معاون زنان وزارت ورزش و جوانان: «اجازه نمی‌دهیم کسی بخواهد به اسم ورزش به عادی‌سازی رفتارهایی بپردازد که با ارزش‌های جامعه اسلامی و اعتقادات مردم ایران سازگاری ندارد. به هیچ عنوان چنین رفتارهایی مورد تایید نیست





زنان دویدند، رئیس فدراسیون استعفا کرد

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۰:۰۰

مسابقه‌ای که روز جمعه به مناسبت روز شیراز برگزار شده بود، دردسر‌هایش دامن رئیس فدراسیون دو و میدانی را گرفت و او استعفا داد. به گزارش منابع رسمی پس از حاشیه‌های شرکت تعدادی از زنان در ماراتن شیراز مردان، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس از تشکیل پرونده و احضار مسئولان برگزاری مسابقه دو نیمه ماراتن شیراز خبر داد. همزمان تصاویری از حضور زنانی بی‌حجاب در این مسابقه در فضای مجازی منتشر شد که گفته می‌شود حضور آنان «خودسرانه» بوده است. همین جنجال کار را به جایی رساند که هاشم صیامی استعفا داد و معاونت ورزش قهرمانی وزارت ورزش نیز با این تصمیم رئیس فدراسیون دو و میدانی موافقت کرد. به گزارش ایسنا، به زودی سرپرست این فدراسیون از سوی وزارت ورزش معرفی می‌شود.

 

مارتن شیراز جمعه، ۱۵ اردیبهشت ماه برگزار شد و حواشی آن واکنش معاون زنان وزارت ورزش و جوانان را در پیش داشت: «اجازه نمی‌دهیم کسی بخواهد به اسم ورزش به عادی‌سازی رفتارهایی بپردازد که با ارزش‌های جامعه اسلامی و اعتقادات مردم ایران سازگاری ندارد. به هیچ عنوان چنین رفتارهایی مورد تایید نیست و نمی‌گذاریم کسی چنین تصاویر نامربوطی را از ورزش کشور نهادینه کند.» این واکنش در کنار احضار و تشکیل پرونده برای مسئولین برگزاری این مسابقه از سوی دادستان فارس، هاشم صیامی، رئیس فدراسیون دو و میدانی را به استعفا کشاند. استعفایی که از زمان اعلام خبر آن تا پذیرش آن از طرف محمد پولادگر معاون قهرمانی وزارت ورزش، فقط 2 ساعت و نیم طول کشید.

معاون زنان وزارت ورزش و جوانان: «اجازه نمی‌دهیم کسی بخواهد به اسم ورزش به عادی‌سازی رفتارهایی بپردازد که با ارزش‌های جامعه اسلامی و اعتقادات مردم ایران سازگاری ندارد. به هیچ عنوان چنین رفتارهایی مورد تایید نیست و نمی‌گذاریم کسی چنین تصاویر نامربوطی را از ورزش کشور نهادینه کند.»

پای زنان چطور به ماراتن شیراز باز شد؟
دیروز رئیس هیات دو و میدانی فارس درباره حاشیه‌های حضور زنان به ایسنا گفت که تعدادی خانم خودسرانه به گروه مردان اضافه شدند. روح‌الله نجمی در مورد این حواشی گفت: «بعد از اینکه مسابقه شروع شد، در کیلومتر دو یا سه، تعدادی خانم به گروه مردان اضافه شدند.» او تاکید کرد که: «این افراد ورزشکار ما نبودند. مسابقه مردان در حافظیه و مسابقه خانم‌ها با فاصله از مسابقه مردان در حال برگزاری بود. تعدادی خانم خودسرانه به گروه مردان اضافه شدند و اصلا از ورزشکاران ثبت نام شده و شناخته شده دو و میدانی نبودند. کسانی بودند که قصدشان تفریح و اختلال در نظم بود.» او همچنین درباره هدف این مسابقه گفته بود که مسابقه برای کودکان سندروم داون برگزار شد اما افرادی هدف مسابقه را زیر سوال بردند. هاشم صیامی، رئیس فدراسیون دو و میدانی اما گفته بود که نیمه ماراتن شیراز در راستای توسعه ورزش همگانی، ارتقاء سطح سلامت جامعه و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بود: «این مسابقه با مجوز شورای تامین استان برگزار شده بود و مسابقه مردان و زنان از هم جدا و ۲۰، ۳۰ کیلومتر از یکدیگر فاصله داشتند اما تعدادی از تماشاگران یا خانواده دونده‌ها وارد مسیر شدند.»
رئیس فدراسیون دو و میدانی چرا استعفا داد؟
با وجود اینکه معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان، رئیس هیات و رئیس فدراسیون دو و میدانی فارس هر سه می‌گویند که تمهیدات لازم اندیشیده شده و خطایی رخ نداده بود اما صیامی استعفا داد. به گزارش ایسنا، مریم کاظمی‌پور، معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان درباره نحوه برگزاری این مسابقه گفته است: «تمهیدات لازم برای برگزاری این مسابقات از جمله ساعت مجزای برگزاری رقابت‌های آقایان و بانوان و همچنین مسیرهای جداگانه اندیشیده شده بود اما در پایان این مسابقه، رفتار هنجارشکنانه برخی افراد که بدون ثبت نام و بدون داشتن شماره خودشان را به مسیر برگزاری مسابقه رسانده بودند، تصاویر ناهنجاری را ایجاد کرد.» روح‌الله نجمی رئیس هیات دو و میدانی فارس هم گفته بود که تمام استانداردهای مسابقه از سوی فدراسیون بررسی شده بود: «حدود ۴۰۰ نیروی نظامی و انتظامی از جمله پلیس راهور، ارتش، بسیج و نیروی انتظامی این مسابقه را پوشش دادند. فرمانده نیروی انتظامی استان هم در این مسابقه حضور داشت.» هاشم صیامی اما درباره تصمیم امضای نامه استعفایش توضیح داد: «از من خواستند با رئیس هیات برخورد کنم اما او همه کارهایش را درست انجام داده بود و نمی‌توانستم کاری بکنم. ضمن اینکه برای مسابقات نیروهای حراست و انتظامی نیز حضور داشتند. ما کارمان را به نحو احسن انجام دادیم و هدفمان هم خیر بود. اتفاقات خوبی هم افتاد اما چند اشتباه هم صورت گرفت که ارتباطی به هیات دوومیدانی استان ندارد.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر