پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | شناخت گونه‌های زنده چراغ راه حفاظت

علم پروانه‌شناسی در ایران سابقه‌ای طولانی دارد و به بیش از ۲۰۰ سال پیش بازمی‌گردد

شناخت گونه‌های زنده چراغ راه حفاظت

این مطالعات به صورت پراکنده صورت گرفته است ولی حاصل این تلاش‌ها منجر به تهیه اطلاعات ارزشمندی در زمینه پراکندگی و نامگذاری تاکسون‌ها و چک‌لیست‌ها شده است





شناخت گونه‌های زنده چراغ راه حفاظت

۲۵ اسفند ۱۴۰۱، ۹:۴۲

علم پروانه‌شناسی در ایران سابقه‌ای طولانی دارد و به بیش از ۲۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. اگرچه این مطالعات به صورت پراکنده صورت گرفته است ولی حاصل این تلاش‌ها منجر به تهیه اطلاعات ارزشمندی در زمینه پراکندگی و نامگذاری تاکسون‌ها و چک‌لیست‌ها شده است. بالپولکداران به دلیل روش زندگی و استفاده لارو و بالغ آنها از گیاهان خاص، به عنوان شاخص‌های اکولوژیکی مهمی در نظر گرفته می‌شوند. هرگونه تغییرات اکوسیستمی چه در اثر فعالیت‌های انسانی و چه به دلیل تغییرات اقلیمی کوتاه یا بلند مدت می‌تواند اثرات عمیقی بر جمعیت‌ها و روش‌های زندگی و حتی انقراض این موجودات بگذارد. از آنجایی که در یک اکوسیستم تمام اجزای آن به مثابه حلقه‌هایی به هم متصل هستند، حضور یا عدم حضور پروانه‌ها شاخص مهمی برای ارزیابی سلامت اکوسیستم و اجزای آن است.
در کشورهای در حال توسعه مانند ایران بسیاری از اکوسیستم‌های طبیعی در سال‌های اخیر دستخوش تغییر و تخریب‌های گسترده‌ای شده‌اند. یکی از عوامل این تخریب‌ها بی‌شک چرای بی‌رویه دام‌ها در مراتع کشور است که با نابودی گیاهان اولین اثرات منفی را بر روی بالپولکداران و سایر حشرات می‌گذارد که از این گیاهان تغذیه می‌کنند. این موضوع به طور مستقیم و غیرمستقیم صدها و یا شاید هزاران گونه را در آن اکوسیستم مشخص تحت تأثیر قرار می‌دهد و موجب نابودی بسیاری از گونه‌ها، حتی قبل از کشف و شناسایی می‌شود.
مطالعه بالپولکداران در کنار بسیاری از گونه‌های شاخص دیگر می‌تواند در علم حفاظت و بهره‌برداری پایدار از منابع زیستی به انسان‌ها کمک کند.
دانشنامه حاضر و به ویژه کاتالوگی که در آن منتشر شده، با جمع‌آوری اطلاعات علمی بالپولکداران در طی ۲۰۰ سال گذشته، حاصل تلاش بیش از ۷۰ نفر از پژوهشگر داخلی و خارجی است که دریچه‌های جدیدی را به روی علم حفاظت می‌گشاید. اگرچه شاید با کاتالوگ حاضر نتوان برای حفاظت از منطقه‌ای خاص تصمیم گرفت، ولی بی‌شک تهیه چنین کاتالوگ‌هایی در زمینه جانداران دیگر، نقشه راه مشخصی برای حفاظت از عرصه‌های طبیعی خاص کشور بر روی میز می‌گذارد.
بی‌شک توسعه در کشورها به عنوان یک اولویت در نظر گرفته می‌شوند ولی بدون علم حفاظت و توسعه محض، ما به زودی شاهد از دست دادن گونه‌های بیشتر و بیشتر و نابودی کامل اکوسیستم‌ها خواهیم بود که در نهایت منجر به خسارت‌های انسانی نیز خواهد شد. پس چنین قدم‌هایی در راه شناخت بیشتر نقاط داغ تنوع زیستی، چراغ راه کسانی است که می‌خواهند برای حفاظت از اکوسیستم‌های کشور برنامه‌ریزی‌های کوتاه و بلند مدت انجام دهند.
در کاتالوگ حاضر با توجه به داده‌های ارزشمند فراوان، به راحتی می‌توان نقاط داغ تنوع زیستی در زمینه بالپولکداران را استخراج کرد که معمولا این نقاط داغ در زمینه سایر جانداران نیز هم‌پوشانی دارد. امید است این مطالعه و همکاری گروهی منجر به ایجاد فرآیند مطالعاتی در سایر گروه‌های تاکسونومیکی و تولید برنامه‌های مدیریتی حفاظتی در کشور شود.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *