پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | آتش و زلزله در کمین خانه های ناایمن تهران

در مورد جزییات حادثه حریق در ساختمان خیابان بهار و دلایل آن در حال حاضر اطلاعات دقیقی وجود ندارد

آتش و زلزله در کمین خانه های ناایمن تهران

آنچه که می‌دانیم این است که شهر تهران یک میلیون قطعه زمین و پارسه دارد





آتش و زلزله در کمین خانه های ناایمن تهران

۸ اسفند ۱۴۰۱، ۰:۰۰

در مورد جزییات حادثه حریق در ساختمان خیابان بهار و دلایل آن در حال حاضر اطلاعات دقیقی وجود ندارد که کارشناسان بتوانند با مصداق‌های ارائه شده در مورد دلایل اصلی آن، نظر و تحلیل ارائه دهند. اما آنچه که می‌دانیم این است که شهر تهران یک میلیون قطعه زمین و پارسه دارد. تعداد زیادی از این ساختمان‌ها عمری تا حدود 200 سال دارند. یعنی میانگین عمر ابنیه فرسوده تا تهران 200 سال در نظر گرفته می‌شود. بنابراین این ساختمان‌ها در زمان ساخت ضوابط و قوانینی که امروز برای مقابله با حریق یا زلزله، برای ما الزام‌آور است را رعایت نکرده‌اند یا حتی به صورت حداقلی دارای آن نیستند. بسیاری از ساختمان‌ها در زمان ساخت ضوابط را رعایت کرده‌اند اما مسئله در زمان بهره برداری از آن‌ها یا تغییر کاربری، دچار اصلاح نشده‌اند.
یک نمونه از حوادث ناشی از تغییر کاربری غیراصولی و بدون اصلاح یا هماهنگ سازی ایمنی، ساختمان پلاسکو است. در حادثه پلاسکو ما شاهد بودیم که تغییر کاربری ساختمان و تبدیل آن به انبار پارچه و ادوات بسیار قابل اشتعال بدون اینکه ایمنی ساختمان با کاربری جدید تطبیق پیدا کند آن فاجعه را به بارآورد. این شرایط بر بسیاری ساختمان‌های شهر تهران حاکم است.
اگر این دو خطر را در تعداد زیاد ساختمان‌ها ضرب کنید خواهید دید که موضوع بسیار جدی است. طی سال‌های گذشته شهرداری با کمک قوه قضاییه ساختمان‌های ناایمن را شناسایی کرده است و تعداد قابل توجهی از این ساختمان‌ها را هم ملزم به نوسازی و ایمن سازی کرده است. اما باید دقت کرد که مدیریت شهری در این فرآیند یک تسهیلگر است و دارای اختیاراتی نیست که توقع داشته باشیم به تنهایی بتواند کاری از پیش ببرد. نقش خود ساکنان در رفع این خطر بسیار مهم و اساسی است. به نظر باید نهضت گسترده‌ای در این زمینه با همیاری و تلاشش مدیریت شهری راه بیفتد.
در حال حاضر نیز، به این دلیل که ارزیابی دقیقی صورت نگرفته است نمی‌توان به قطعیت در مورد ساخت و سازهای فعلی رای داد اما به نظر ایمن سازی چه در بخش نقشه و چه اجرا با حدود قابل قبولی اجرا می‌شود. به ویژه به نظر می‌رسد توجه در بخش نقشه بیشتر است. مهم‌ترین چیزی که باید در نظر گرفته شود این است که نظارت در بخش ساختمان باید تشدید شود. یعنی هم شهرداری، هم نظام مهندسی ساختمان نظارت را به شکل بسیار جدی دنبال کنند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *