پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نهادهای اجتماعی افغانستان هنوز زنده‌اند

چطور یک گالری هنری رویا را به دختران خیابانی در هرات بازگرداند؟

نهادهای اجتماعی افغانستان هنوز زنده‌اند

گالری ماهور دو سال است که این برنامه را در دست اجرا دارد و در هر دوره 5 کلاس برای کودکان 6 تا 12 سال برگزار می‌شود





نهادهای اجتماعی افغانستان هنوز زنده‌اند

۴ بهمن ۱۴۰۱، ۹:۰۸

در حالی که تقریبا تمام اخبار مربوط به افغانستان از بسته شدن نهادهای مدنی محلی، ملی یا بین‌المللی دارند، جایی به دور از آمارها و تحلیل‌ها، گالری ماهور در هرات شادی و امید را به کودکان خیابانی و دختران بدون سرپرست بازگردانده است.
به گزارش وب‌سایت رخشانه، یک سازمان هنری محلی در هرات به نام گالری ماهور فرصتی را برای کودکان خیابانی و دختران بدون سرپرست هراتی ایجاد کرده است که بتوانند در فضایی جمعی و امن رویاهایشان را نقاشی کنند. این برنامه هنری بار دیگر شادی و امید را هرچند کوچک و کمرنگ را به این کودکان بازگردانده است.

اواخر سال میلادی گذشته بود که سه سازمان بین‌المللی قدرتمند «کودکان را نجات دهید»، «شورای نروژی پناهندگان» و سازمان مراقبت CARE اعلام کردند که بدون وجود کارمندان زن خود قادر به خدمت‌دهی نیستند

گالری ماهور دو سال است که این برنامه را در دست اجرا دارد و در هر دوره 5 کلاس برای کودکان 6 تا 12 سال برگزار می‌شود. به گفته مدیر این برنامه بیشتر کودکانی که در این دوره شرکت می‌کنند برای اولین بار است که نقاشی می‌کنند یا بوم و رنگ را در زندگی تجربه می‌کنند. بیشتر تمرکز دوره بر رویاپردازی و نقش زدن رویاهای دختران بر کاغذ و بوم طراحی شده است.
نظیر راهگذار، بنیان‌گذار گالری ماهور در مصاحبه با رخشانه می‌گوید: «ما می‌توانیم احساسات را دوباره بیدار کنیم.» نقاشی کردن و فعالیت در فضای جمعی نه تنها به پرورش استعدادهای این کودکان کمک می‌کند، بلکه برای بیشتر آنها که یا از افسردگی یا تنهایی رنج می‌برند نوعی فضای درمان جمعی است.
یک استاد دانشگاه در هرات معتقد است که به هنر به طور کلی در نظام آموزش افغانستان حتی قبل از قدرت‌گیری طالبان به اندازه کافی توجه نمی‌شده است. این در صورتی است که توسعه خلاقیت کودکان در معرض آسیب به شدت نیازمند هنر است و نقاشی می‌تواند قدرت تخیل و تصور کودکان را آن در فضای اجتماعی تیره و تار از نو روشن کند.
اواخر سال میلادی گذشته بود که سه سازمان بین‌المللی قدرتمند «کودکان را نجات دهید»، «شورای نروژی پناهندگان» و سازمان مراقبت CARE اعلام کردند که بدون وجود کارمندان زن خود قادر به خدمت‌دهی نیستند و تا رفع این مسئله و رفع محدودیت کار زنان در موسسات غیردولتی که توسط طالبان ایجاد شده است فعالیت‌های خود را تعلیق خواهند کرد.
همچنین گزارش سازمان ملل که درباره وضع زنان و دختران در افغانستان نسبت به خبر تعطیلی و عدم فعالیت بیشتر نهادهای اجتماعی در این کشور دارد، هشدار داده‌است. به گزارش وب‌سایت پولیتیکو یک مسئول عالی رتبه صلیب سرخ از روبه‌رو بودن بسیاری از شهروندان افغانستان با بحران حاد معیشتی خبر داده و ادعا کرده بود که در دومین زمستانِ طالبان، محدود کردن نهادهای اجتماعی میلیون‌ها نفر را از یاری گرفتن و رساندن محروم می‌کند.
اما همیشه چراغ‌هایی روشن هستند، نهادهایی فعال هستند، و کودکانی هنوز امیدهای خود را روی کاغذ به نقش می‌کشند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *