پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | هفت درس مهم از سال 2022 برای سازمان‌های غیرانتفاعی

چطور اخبار مهم دنیا و آگاهی از علم داده بر ادامه کار نهادهای اجتماعی اثر خواهد گذاشت؟

هفت درس مهم از سال 2022 برای سازمان‌های غیرانتفاعی

به نظر می‌آید رخدادهای مهم اجتماعی-سیاسی و فرهنگی و محیط زیستی بر سازمان‌های غیرانتفاعی، شیوه مدیریت آنها و البته بازنگری در اهداف و چشم‌اندازهایشان موثر خواهند بود.





هفت درس مهم از سال 2022 برای سازمان‌های غیرانتفاعی

۲۰ دی ۱۴۰۱، ۹:۱۰

دو سال گذشته تحلیل‌های مربوط به مدیریت سازمان‌های غیرانتفاعی را که بررسی می‌کردیم، بیشترین تمرکز بر همه‌گیری کووید-19، دیجیتالی شدن کار غیرانتفاعی و چگونگی کنار آمدن با آن و استفاده از روش‌های جدید تحلیل داده در مدیریت ذینفعان، ساختن اجتماعات، و البته امیدوار نگه داشتن داوطلبان و حامیان سازمان‌ها بود. امسال اما به نظر می‌آید رخدادهای مهم اجتماعی-سیاسی و فرهنگی و محیط زیستی بر سازمان‌های غیرانتفاعی، شیوه مدیریت آنها و البته بازنگری در اهداف و چشم‌اندازهایشان موثر خواهند بود.

 

گروه NEO که یک گروهی حقوقی فعال در حوزه سازمان‌های غیرانتفاعی است پیش‌بینی می‌کند که 10 رخداد مهم سال 2022 بر سازمان‌های غیرانتفاعی در سطوح محلی، ملی و بین‌المللی اثر خواهند گذاشت. چند مورد را در ادامه به صورت کوتاه بررسی می‌کنیم.
1) حمله روسیه به اوکراین
از ابتدای جنگ تاکنون خیریه‌ها بر جمعع‌آوری کمک‌های مردمی، برگزاری کنسرت‌ها و رخدادهای خیریه و پویش‌های متعدد در حمایت از اوکراین متمرکز شده‌اند. شاید مهم‌ترین تغییر در این حوزه اما تغییر رویکرد نسبی ان.جی.اوهای اروپایی حامی پناهجویان و مهاجران از تمرکز بر جنوب جهانی و پناهجویان از پیش‌زمینه‌های جوامع مسلمان بر پناهجویان اوکراینی است. به نظر می‌آید پروژه‌های «شمول‌گرایی» و «ادغام» کمتر برای پناهندگان اوکراینی اجرا می‌شود.
2) حقوق باروری
تصمیم‌های دادگاه عالی راست‌گرای آمریکا عدالت باروری زنان در قانون اساسی این کشور باعث شده سازمان‌های غیرانتفاعی زیادی هم در حوزه‌های حقوقی، هم خدماتی و اجرایی و هم مطالبه‌گری بر این حوزه متمرکز شوند.
3) آگاهی جهانی در نقش مخرب حمایت مالی میلیاردرها
به نظر می‌آید مخاطبان سازمان‌های غیرانتفاعی درک بیشتری از لزوم شفافیت و رعایت اخلاق سازمان‌ها در حوزه مسئولیت اجتماعی دارند. به عبارت دیگر، پولِ جیبِ میلیاردی که خودش از وجود یک آسیب اجتماعی نفع می‌برد هیچگاه نمی‌تواند به حلِ آن مسئله و حمایت از کسانی که از تبعات آن رنج می‌برند کمک کند.
4) توجه بیشتر به اجتماعات بومی، به‌ویژه زنان بومی و حقوق آنها
مبارزات زنان بومی به‌ویژه بر اثر زمین، حق آنها بر آب و جنگ و زمین ادامه داشته و الهام‌بخش سازمان‌های غیرانتفاعی است. مبارزات حقوقی مهمی در سال 2022 توسط این زنان آغاز شده که هنوز به نتیجه نرسیده و احتمالا این مبارزات در سال 2023 نیز با حمایت سازمان‌های مدنی ادامه پیدا کند.
5) حق آموزش
البته حمایت تحصیلی و آموزشی از کودکان و دانشجویان همیشه از موضوعات مهم برای سازمان‌‌های غیرانتفاعی بوده است. اما به نظر می‌آید با از دست رفتن این حق برای میلیون‌ها نفر (افغانستان را به خاطر بیاورید)، حتی در آمریکا به دلیل وام‌های سنگین دانشجویی که اجتماعات فقیر را بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهد، حق آموزش با جدیت بیشتر و احتمالا با رویکردهای متفاوتی توسط سازمان‌های غیرانتفاعی پیگیری شود.

تحلیل وب‌سایت پرمخاطب nonprofit pro هفت درس را برای سازمان‌های غیرانتفاعی ارائه کرده است که در سال جدید میلادی به کار آنها خواهد آمد. این وب سایت با 7 کارشناس سازمان‌های غیرانتفاعی و حوزه فناوری مصاحبه عمیق انجام داده و ترندهای مهم حوزه غیرانتفاعی را مشخص کرده است

6) تورم و بحران‌های اقتصادی
شکی نیست که بحران‌های معیشتی و تورم در سطح بین‌المللی به فلاکت اقتصادی منجر شده است. در انگلیس حتی به گزارش گاردین خیریه‌ها باهم شبکه‌های متعدد تشکیل داده‌اند و منابع و کمک‌های مالی‌شان را به اشتراک گذاشتند تا بتوانند موثرتر عمل کنند. بویی از پایان جنگ‌ و درگیری‌ها نیست و تورم گسترده و افسارگسیخته بیشتر مردم را از طبقات مختلف اقتصادی و اجتماعی تحت تاثیر قرار خواهد داد و به تبع آن نهادهای اجتماعی و خیریه‌ها در این حوزه فعال خواهند شد.
7) بحران اقلیمی و اثرات آن
رهبران جهان نه اراده‌ای برای مبارزه با تغییر اقلیم دارند و نه تصمیمات درستی در این حوزه اتخاذ شده است. در نبود مدیریت جهانی برای مبارزه با بحران اقلیمی و اثرات آن که جنوب جهانی، اجتماعات زنان، قومیت‌ها و افراد بومی را بیشتر از دیگران تحت تاثیر قرار می‌دهد، و توفان‌ها و آتش‌سوزی‌های در راه، هم مبارزه مدنی توسط سازمان‌های غیرانتفاعی در مبارزه با تغییر اقلیم ادامه خواهد داشت و هم خیریه‌ها به ناچار به این حوزه بیشتر وارد خواهند شد.
اما تحلیل وب‌سایت پرمخاطب nonprofit pro هفت درس را برای سازمان‌های غیرانتفاعی ارائه کرده است که در سال جدید میلادی به کار آنها خواهد آمد. این وب‌سایت با 7 کارشناس سازمان‌های غیرانتفاعی و حوزه فناوری مصاحبه عمیق انجام داده و ترندهای مهم حوزه غیرانتفاعی را مشخص کرده است:
1) کیف پول دیجیتال
کیف پول‌های دیجیتالی و به طور کلی روش‌های جدید تامین مالی و استفاده از ارزهای دیجیتال در حوزه بشردوستی از دوران کرونا وارد این حوزه شد و رشد پیدا کرد. به نظر نمی‌آید این میراث به این زودی‌ها جایی برود و سازمان‌های باید خود را برای داشتن چنین تکنولوژی تطبیق بدهند.
2) داشتن فرهنگ سازمانی
کارمندان و داوطلبان سازمان‌های غیرانتفاعی هم مثل دیگر اقشار جامعه هم از همه‌گیری کرونا خسته‌اند و هم بحران‌های متعدد اجتماعی و اقتصادی و سیاسی آنها را ملول و ناامید کرده است. سلامت روان این افراد در خطر است و خیلی‌ها دیگر در خود انگیزه کار غیرانتفاعی نمی‌بینند. در این میان به نظر می‌آید توجه ویژه به فرهنگ سازمانی و گفتگوهای جمعی بیشتر در این سازمان‌ها چاره‌ساز باشد.
3) فناوری
تقریبا تمامی روش‌های تامین و اهدا مالی در چند سال گذشته دگرگون شده‌اند. سازمان‌ها باید در این حوزه مطالعه و بروز‌رسانی جدی داشته باشند و از علم داده و فناوری‌ها و اپلیکیشن‌های جدید غافل نشوند.
4) هیئت مدیره‌هایی برای آینده!
سازمان‌های غیرانتفاعی باید فکری به حال هیئت مدیره‌های ناآگاه، پا به سن گذاشته و خسته خود بکنند. جوانان فعالان در سازمان‌‌های غیرانتفاعی می‌توانند هیئت مدیره‌های پویا، شاداب، و پیشرو بسازند و راهبران آینده باشند. مدیران سازمان‌ها باید این اعتماد را به آنها بکنند و برای حضور آنها در هیئت مدیره‌ها مسیرسازی کنند.
5) توجه به حق اهداکنندگان بر امنیت‌اطلاعات
حریم خصوصی اهداکنندگان را با شفافیت اشتباه نگیریم. افشای نام و آدرس و شماره تماس آنها (بعضا حتی فروش آن) بدون آگاهی آنها نه تنها اخلاقی نیست، بلکه بحران‌های متعددی را برای سازمان‌ها ایجاد کرده و می‌کند. اهداکنندگان باید درباره روش‌های محبوب ارتباطی، شخصی شدن ارتباط با آنها مورد مشورت قرار گیرند و حق آنها برای رعایت حریم خصوصی‌شان محترم شناخته شود. دزدی اطلاعات اهداکنندگان و سودسازی از آنها از تهدیدهای جدی در حوزه مدیریت سازمان‌های غیرانتفاعی است.
6) آشنایی با مخاطبان شبکه‌های اجتماعی
دیگر نمی‌توان در سازمان‌ها به داشتن کارشناس روابط عمومی و مدیر شبکه‌های اجتماعی اکتفا کرد. روابط شبکه‌ای و چند طرفه هستند. باید مخاطبان را شناخت، با آنها کلام برقرار کرد، نظراتشان را جدی گرفت و با آنها ابتکارهای جدید ایجاد کرد. تقریبا تمامی سازمان‌های غیرانتفاعی به مدیر اجتماع community manager نیاز خواهند داشت.
7) پیدا کردن مخاطبان جدید
سازمان‌های غیرانتفاعی باید صدای خود را بلند کنند و مدام به دنبال مخاطبان جدید باشند. برگزاری رخدادهای جذاب و جلسه‌های مشورتی واقعی با مخاطبان سازمان باید از برنامه‌های جدی باشد. امسال برهمکنش با مخاطبان و آشنایی با مخاطبان جدید (چرا‌که تجربه نشان می‌دهد مخاطبان سازمان‌ها به طور دائم و به دلیل ماهیت شبکه‌ای و اطلاعاتی جدید حوزه غیرانتفاعی تغییر می‌کنند) باید استراتژی کلیدی سازمان‌های غیرانتفاعی باشد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر