پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | امید به زمستان

بارش برف و باران در 15 استان هشدار هواشناسی را به دنبال داشت

امید به زمستان

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی: در سال‌های گذشته در اقیانوس آرام شرایطی حاکم بوده که انتقال رطوبت به سمت ایران را ضعیف می‌کرده اما در حال حاضر گذر سامانه جوی که دارای رطوبت است افزایش یافته است





امید به زمستان

۴ دی ۱۴۰۱، ۱۰:۲۰

| پیام ما | بعد از دو هفته که آلودگی و سیاهی هوا در تهران و بسیاری از استان‌های دیگر رمق را از همه گرفته بود، برف و باران از روز گذشته راهش را به کشور باز کرده و سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ نسبت به تداوم فعالیت سامانه بارشی در ۱۵ استان اعلام خطر کرده است. این بارش‌ها بعد از پاییزی خشک و کم‌بارش هر چند امیدواری‌هایی را برای زمستان پر برف و باران افزایش داده اما احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی به «پیام ما» می‌گوید این میزان بارش نمی‌تواند کم‌آبی‌ها و کم‌بارشی‌های پاییز امسال و سال‌های گذشته را جبران کند و این میزان بارش در برخی مناطق، یک بیستم میزان بارشی است که باید هر ساله ببارد.

 

باران و برف، کولاک، پدیده مه، در نواحی گرمسیر رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و کاهش محسوس دما از جمله اتفاقاتی است که سازمان هواشناسی برای روزهای آینده کشور پیش‌بینی کرده است. آن‌طور که در اطلاعیه این سازمان آمده، 15 استان درگیر این وضعیت خواهند بود و احتمال یخ‌زدگی، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، اختلال در تردد، احتمال ریزش سنگ در جاده‌های کوهستانی، احتمال تاخیر در پرواز، احتمال تنش دمایی در باغات و مزارع، افت فشار گاز، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و احتمال آبگرفتگی محلی و محدود در معابر وجود دارد. این موارد هم دلیلی بوده تا برای وضعیت فعلی، هشدار زردرنگ صادر شود.
بارش‌ها در تهران هم وضعیت پایتخت را بهبود بخشید. بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران طی ۲۴ ساعت از روز جمعه تا شنبه، ۱۷.۲ میلی‌متر بارندگی در ایستگاه‌های هواشناسی این استان ثبت شده که بیشترین میزان در ایستگاه شهریار به میزان ۳.۲ میلی‌متر است. این بارش‌ها که در برخی مناطق به صورت باران و در برخی مناطق به صورت برف بود اما بار دیگر شائبه شکل‌گیری باران اسیدی را افزایش داد. چنانچه صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره فرایند ایجاد باران‌های اسیدی در اثر بارش‌های فعلی به ایسنا گفت: «ایجاد باران‌های اسیدی به عناصر آلوده‌کننده هوا بستگی دارد. قطرات باران با دی‌اکسید کربن موجود در هوا ترکیب می‌شوند و کربنیک اکسید تولید می‌کنند. اگر در هوای آلوده اکسیدهای نیتروژن، گوگرد و یا سولفور و عناصر قوی‌تری وجود داشته باشند، باران‌ها می‌توانند به‌صورت اسیدی فرونشینی کنند. به این ترتیب با توجه به شرایط جوی این‌ روزهای تهران، عمده بارش‌ها به‌صورت اسیدی هستند.»

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی: در برخی مناطق مانند ایلام، کهگیلویه و بویراحمد در حدود یک بیستم بارش سالانه‌شان باریده. به این ترتیب نیاز است 19 بار دیگر شاهد بارشی در این ابعاد باشیم. چرا که با یک گل بهار نمی‌شود

به گفته ضیاییان، اما بارندگی در کل کشور بیشتر سال گذشته بوده است و میانگین بارندگی کل کشور از ابتدای سال زراعی (مهر ۱۴۰۱) تا روز دوم دی ۴.۷ میلی‌متر ثبت شده که این میزان بارش پارسال در این بازه زمانی ۳۹.۲ میلی‌متر بود، بنابراین بارش سال جاری ۳.۸ درصد بیشتر از سال گذشته است.
236 روستای لرستان، بدون برق
استان‌های بسیاری سفیدی برف را از روز گذشته دیده‌اند. در اراک، بارش برف باعث تعطیلی مدارس شد و ۳۳ نفر در برف محور فولاد محله به کیاسر، در استان سمنان گیر افتادند که با کمک نیروهای هلال‌ احمر نجات یافتند. استان کهگیلویه و بویراحمد هم وضعیت سختی داشت و بارش‌ها باعث آب‌گرفتگی در منازل مسکونی شدند.
کاظم فلاحی دوست، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد از تخلیه آب از ۱۱ منزل مسکونی طی بارش‌های اخیر در این استان توسط هلال احمر خبر داد و گفت: «به دنبال ورود سامانه بارشی به استان، هشت منزل مسکونی در شهر دهدشت و سه منزل مسکونی در شهر باشت بر اثر بارش‌ شدید باران دچار آبگرفتگی شده بودند که نیروهای هلال احمر در جهت تخلیه آب کمک و امدادرسانی کردند.»
آب گرفتگی وضعیت خیابان‌های اهواز را هم با دشواری روبه‌رو کرد و سرپرست شرکت توزیع برق لرستان هم گفت که ۲۳۶ روستای استان به علت بارندگی بی‌برق هستند.

صادق ضیائیان: میانگین بارندگی کل کشور از ابتدای سال زراعی (مهر ۱۴۰۱) تا روز دوم دی ۴.۷ میلی‌متر ثبت شده که این میزان بارش پارسال در این بازه زمانی ۳۹.۲ میلی‌متر بود، بنابراین بارش سال جاری ۳.۸ درصد بیشتر از سال گذشته است

امید به زمستانی پربارش
بارش‌ها حالا در وضعیتی که پاییز خشک و آلوده‌ای را از سر گذرانده‌ایم امیدواری‌هایی ایجاد کرده است. با این وجود احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی به «پیام ما» می‌گوید این حجم از بارش برای مهار وضعیت خشک و آلوده‌ای که در آن قرار داریم کافی نیست: «اغلب آلودگی هوای کشور از نیمه آذرماه تا اواخر دی‌ماه است. ما با این سامانه و موج بارشی که برف هم بوده روبه‌روییم و برف بسیار بیشتر از باران قدرت پاک‌کنندگی و اثربخشی بر هوای آلوده را دارد. اما این بارش‌ها باید ادامه داشته باشد و در غیر این صورت باز هم وضعیت به حالت قبلی بر خواهد گشت.»
به گفته او، این میزان بارش در حال حاضر، از پارسال بیشتر است و دو سال گذشته حجم بارش‌ها آنچنان کم بوده که نیاز به جبران گسترده دارد: «در برخی مناطق مانند ایلام، کهگیلویه و بویراحمد در حدود یک بیستم بارش سالانه‌شان باریده. به این ترتیب نیاز است 19 بار دیگر شاهد بارشی در این ابعاد باشیم. چراکه با یک گل بهار نمی‌شود.»
وظیفه می‌گوید فاکتورهایی در جو است که تغییرات آنها در ماه‌های آینده قابل پیش‌بینی است. از جمله این موارد اثرات بزرگ‌مقیاسی که در اقیانوس آرام رخ می‌دهد. این اتفاق رطوبت را به همراه ابرها به سمت کشور ما می‌آورد: «در سال‌های گذشته در اقیانوس آرام شرایطی حاکم بوده که انتقال رطوبت به سمت ایران را ضعیف می‌کرده اما در حال حاضر گذر سامانه جوی که دارای رطوبت است افزایش یافته و در نتیجه این امیدواری وجود دارد که میزان بارش افزایش یابد.»
زمستان سرد از ژاپن تا آمریکا
سرما در بسیاری از کشورهای جهان هم می‌تازد. کاهش سریع دمای هوا، برف و کولاک از شمال تا جنوب و از غرب تا شرق آمریکا را در بر گرفته و در آستانه کریسمس زندگی حدود ۲۰۰ میلیون نفر را در چهار گوشه این کشور تحت تاثیر قرار داده است.
آن‌طور که شبکه اسکای نیوز گزارش داده، توفان زمستانی کم‌سابقه در آمریکا که طی چند روز اخیر جان دست‌کم ۱۷ تن را گرفته، منجر به ایجاد اختلال در سفر میلیون‌ها آمریکایی در آستانه تعطیلات سال نو میلادی می‌شود. هزاران پرواز لغو شده و صدها هزار مسافر در فرودگاه‌ها معطل مانده‌اند. از تگزاس در جنوب تا مین در مرز کانادا سازمان هواشناسی هشدار زمستانی صادر و اعلام کرده است که توفان زمستانی، گستره‌ای به وسعت ۳۲۰۰ کیلومتر را در برگرفته است. به گزارش خبرگزاری رویترز، سرویس ملی هواشناسی آمریکا (NWS) اعلام کرد که روز گذشته در پی توفان زمستانی و یخبندان از مونتانا تا تگزاس آمریکا، برای حدود ۲۴۰ میلیون نفر -بیش از دو سوم جمعیت ایالات متحده – هشدار سرمای شدید صادر شد.
همچنین در کانادا و در استان‌های انتاریو و کبک در شرق این کشور، توفان و تندبادهای سرد موجب قطعی برق صدها هزار نفر شده است. بقیه این کشور پهناور هم از استان بریتیش کلمبیا در غرب تا نیوفائندلند در شرق با وضعیت فوق‌العاده به علت برودت هوا و توفان زمستانی مواجهند.
سرمای ژاپن هم بحرانی است و طی چند روز اخیر دست‌کم ۱۳ تن در حوادث مرتبط با برف و بوران شدید در این کشور جان خود را از دست داده‌اند. ۲۰۰ پرواز داخلی در ژاپن لغو شده و بارش شدید برف منجر به مسدود شدن چندین جاده در این کشور شده است. در عین حال بیش از ۱۰ هزار نفر در این کشور قطعی برق را تجربه می‌کنند و در «نیگاتا» نیز ۲۷۰۰ خانه بیش از پنج روز دچار قطعی برق هستند.
عربستان هم از جمله دیگر کشورهایی بود که با بارش شدید باران روبه‌رو و روز جمعه سیل در خیابان‌هایش جاری شد. به گزارش گلف نیوز، ماه گذشته نیز جده تحت تأثیر باران‌های سیل‌آسا قرار گرفت که باعث جاری شدن سیل‌های ناگهانی، تعطیلی مدارس، تاخیر در پروازها و اختلال در ترافیک و سرگردانی خودروها شد.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

، ، ،





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر