پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | برگزاری مراسم ۱۳ آبان در سراسر کشور

راهپیمایی ۱۳ آبان امسال، دیروز با شعار «حماسه ایستادگی، مقاومت و استکبارستیزی» در سراسر کشور برگزار شد

برگزاری مراسم ۱۳ آبان در سراسر کشور 





برگزاری مراسم ۱۳ آبان در سراسر کشور 

۱۴ آبان ۱۴۰۱، ۱۰:۰۰

مراسم راهپیمایی ۱۳ آبان ۱۴۰۱ در حالی روز گذشته به‌طور همزمان در سراسر کشور برگزار شد که ابراهیم رئیسی به‌عنوان سخنران اصلی این مراسم در پایتخت، با انتقاد نسبت‌ به آنچه سران ایالات متحده در طول تاریخ انجام داده‌اند، تاکید کرد که آمریکا و سران این کشور در صدر فهرست جنایت‌کاران عالم ایستاده‌اند.

 

۱۳ آبان‌ماه ۵۷، وقتی نیروهای نظامی حکومت پهلوی به دانش‌آموزان و دانشجویان معترض در دانشگاه تهران و خیابان‌ها و کوچه‌های اطراف این دانشگاه حمله کرد و چند نفر از آنان را به شهادت رساند، حاکم وقت ایران احتمالا گمان نمی‌کرد که نه‌تنها حکومتش حتی آن چهار، پنج ماه باقی‌مانده تا پایان سال را هم پابرجا نخواهد بود، بلکه خودش نیز ناگزیر به فرار از کشور خواهد شد. اما چنین شد و محمدرضاشاه در حالی اواخر آذرماه همان سال یعنی کمتر از ۲ ماه پس از کشتار ۱۳ آبان ۵۷، ایران را برای همیشه ترک کرد که حکومت پهلوی نیز یکی، دو ماه پس از فرار او تسلیم انقلابیون شد و به تاریخ پیوست. یک سال بعد، در نخستین سالگرد آن حمله خونین به دانش‌آموزان و دانشجویان معترض در ۱۳ آبان‌ماه ۵۸، رویداد مهم دیگری در تاریخ معاصر ایران رقم خورد. رویدادی که با محوریت و نقش‌آفرینی موثر دانشجویان مسلمان پیرو خط امام و همراهی شماری از دیگر دانشجویان و دانش‌آموزان به تسخیر سفارت ایالات متحده در تهران و گروگان گرفتن شماری از دیپلمات‌ها و کارکنان این سفارتخانه تا ۴۴۴ روز بعد انجامید. رویدادی کلیدی و حائز اهمیت در مناسبات دیپلماتیک و سیاسی ایران که در حالی بنیانگذار جمهوری اسلامی از آن به «انقلاب دوم» تعبیر کرد که انقلابیون نیز از همان تاریخ تاکنون این سفارتخانه را «لانه جاسوسی آمریکا» می‌خوانند.

رئیس دولت سیزدهم از همه تریبون‌داران و مسئولان خواست که همزمان با فرارسیدن ۱۳ آبان، ابعاد «حرکت فرعونی و استکباری مستکبران» و به‌ویژه توطئه‌ها و فتنه‌های آمریکایی‌ها را روشن و تبیین کنند و در ادامه گفت: اگر قرار باشد طوماری از جنایت‌ها و حق‌کشی‌ها در عالم ارائه شود، آمریکا صدر این فهرست قرار می‌گیرد

دیروز همزمان با فرارسیدن چهل‌ و سومین سالگرد تسخیر لانه جاسوسی و چهل‌ و چهارمین سالگرد کشتار دانش‌آموزان و دانشجویان به‌دست نیروهای نظامی حکومت پهلوی، مراسمی رسمی با سخنرانی ابراهیم رئیسی در پایتخت و راهپیمایی‌هایی مشابه در مراکز استان‌ها و دیگر نقاط کشور برگزار شد. مراسمی که امسال با شعار «حماسه ایستادگی، مقاومت و استکبارستیزی» برگزار شد و ده‌ها غرفه‌ و ایستگاه در مسیر تعیین‌شده برای این راهپیمایی در تهران نیز به محلی برای اجرای سرود و مدیحه‌سرایی تبدیل شد. راهپیمایی در تهران حوالی ساعت ۱۰ صبح دیروز از مقابل لانه جاسوسی واقع در خیابان طالقانی آغاز شد و تا دانشگاه تهران و محل برپایی نماز جمعه واقع در خیابان انقلاب ادامه یافت. شرکت‌کنندگان در جریان این راهپیمایی علاوه بر شعارهایی چون «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» علیه حکومت آل سعود و حاکمان عربستان سعودی هم شعار دادند.
همزمان در شرایطی که گروه‌های دانش‌آموزی در غرفه‌ها و ایستگاه‌های برپا شده در مسیر این مراسم راهپیمایی، سرود انقلابی اجرا می‌کردند، رزم‌نوازان دژبان ارتش جمهوری اسلامی نیز به اجرای موزیک مشغول بودند. به گزارش خبرگزاری‌ها از حواشی این مراسم، شماری از زنان یگان ویژه نیز با شرکت در این مراسم راهپیمایی، بیانیه‌ای را به دو زبان انگلیسی و فارسی قرائت کردند. بیانیه‌ای که علاوه‌بر آنچه به مراسم ۱۳ آبان مربوط است، در چند بند به اعتراضات عمومی شش، هفت هفته گذشته نیز می‌پرداخت و در نهایت با شعار «زن، عزت و افتخار» به پایان رسید. این در حالی بود که بیانیه چند تشکل دانشجویی و شماری از دانشجویان بسیجی نیز قرائت شد. همچنین مجری این مراسم از شهدای حمله تروریستی اخیر به شاهچراغ یاد کرد و از شرکت‌کنندگان خواست که با ذکر صلاوتی، یاد این شهدا را زنده نگه دارند. پس از آن نوبت به مدیحه‌سرایی رسید. آنجا که مداح این مراسم با اشاره به اعتراضات عمومی چند هفته گذشته، نسبت‌به انتقادهایی که در این مدت از چهره‌های شاخص ورزشی و هنرمندان شنیده‌ایم، موضع گرفت و آنان را افرادی «نمک‌نشناس» خواند.

شماری از زنان یگان ویژه نیز با شرکت در این مراسم راهپیمایی، بیانیه‌ای را به دو زبان انگلیسی و فارسی قرائت کردند. بیانیه‌ای که علاوه‌بر آنچه به مراسم ۱۳ آبان مربوط است، در چند بند به اعتراضات هفته‌های اخیر نیز می‌پرداخت و در نهایت با شعار «زن، عزت و افتخار» به پایان رسید

این در حالی بود که سخنرانی ابراهیم رئیسی به‌عنوان سخنران اصلی این مراسم نیز علاوه‌بر بحث تحریم‌های ایالات متحده و مذاکرات احیای برجام، اشاره‌ها و ارجاع‌هایی مستقیم و غیرمستقیم به اعتراضاتی داشت که در این چند هفته شاهدیم. رئیس دولت سیزدهم فراتر از این موارد، شماری از اقدامات و رفتار حاکمان ایالات متحده در گذر سالیان و دهه‌ها در سراسر جهان را نیز فهرست کرد و از مواضع ضد استکباری دولت سخن گفت. رئیسی از همه تریبون‌داران و مسئولان خواست که در این روز، ابعاد «حرکت فرعونی و استکباری مستکبران» و به‌ویژه توطئه‌ها و فتنه‌های آمریکایی‌ها را روشن و تبیین کنند و در ادامه گفت: «اگر قرار باشد طوماری از جنایت‌ها و حق‌کشی‌ها در عالم ارائه شود، آمریکا صدر این فهرست قرار می‌گیرد.» او ادامه داد: «شرکت در بیش از ۳۰۰ جنگ در عالم، انجام ۶۲ کودتا برخلاف رای ملت‌ها در عالم، بمباران اتمی که فقط از سوی آمریکا در هیروشیما و ناکازاکی انجام و باعث کشته شدن تعداد کثیری انسان شد، مشارکت در پرتلفات‌ترین جنگ‌های تاریخ عالم از جمله در افغانستان، عراق و ویتنام بخشی از فهرست طومار جنایات آمریکا است.» رئیسی که معتقد است آمریکا، نقش اول را در این جنگ‌ها و خونریزی‌ها دارد، در ادامه گفت: «دخالت نظامی در دیگر کشورها به نام مبارزه با تروریسم و آزاد کردن ملت‌ها، بنیانگذاری و حمایت از گروه‌های تکفیری مثل داعش و النصره، حمایت از جریان‌های تجزیه‌طلب و تروریسم در بسیاری از نقاط عالم و به راه انداختن نظام‌های تحریمی علیه کشورهای مستقل بویژه ایران اسلامی و بسیاری از جنایت‌های دیگر از جمله مصادیق عملکرد استکباری آمریکا هستند.» اما در حالی که جو بایدن در قامت رئیس‌جمهوری کنونی ایالات متحده چند ساعت پیش از آغاز مراسم ۱۳ آبان امسال، جملاتی را در ارتباط با اعتراضات عمومی این چند هفته ایران به زبان آورده و از «آزادی ایران» سخن گفته بود، ابراهیم رئیسی نیز از این فرصت استفاده کرد و به مدعیات بایدن پاسخ گفت که در گزارشی جداگانه به آن پرداخته‌ایم.
در نهایت ساعتی پس از سخنرانی رئیسی، قطعنامه پایانی مراسم امسال منتشر شد. قطعنامه‌ای متشکل از یک مقدمه و ۷ بند که در بند نخست مطابق معمول، به تجدید میثاق با انقلاب اسلامی و آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی پرداخته و در حالی در بند دوم به‌طور مشخص و صریح به موضع‌گیری نسبت‌به اعتراضات چند هفته گذشته اختصاص یافته و آنچه را که در این مدت شاهد بودیم، به‌شدت محکوم کرده که می‌توان در سراسر این بیانیه اشاره‌هایی مستقیم و غیرمستقیم به تحولات و حوادث اخیر را احساس کرد. هرچه بود بالاخره مراسم راهپیمایی ۱۳ آبان ۱۴۰۱ نیز در سراسر کشور برگزار شد و آن‌طور که خبرگزاری‌ها نوشته‌اند، بیش از ۳۵۰۰ خبرنگار، تصویربردار و عکاس‌ داخلی و خارجی این مراسم را در سراسر کشور را پوشش خبری دادند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر