سایت خبری پیام ما آنلاین | از تاشکند به تهران، از تهران به نیویورک

رئیس‌جمهوری بلافاصله پس از بازگشت از تاشکند، با رهبری دیدار کرد و برای شرکت در اجلاس سالانه سازمان ملل راهی ایالات متحده شد

از تاشکند به تهران، از تهران به نیویورک

رهبر انقلاب در آستانه سفر رئیس‌جمهوری به نیویورک، برای او آرزوی توفیق کردند





از تاشکند به تهران، از تهران به نیویورک

۲۸ شهریور ۱۴۰۱، ۹:۱۴

رئیس دولت سیزدهم که بامداد شنبه و پس از سفری سه‌روزه به تهران رسید، صبح دیروز به دیدار رهبری رفت و از متن و حاشیه برگزاری بیست‌ودومین نشست سازمان همکاری شانگهای و دیدار با سران ۱۰ کشور عضو این اتحادیه منطقه‌ای به ایشان گزارش داد. ابراهیم رئیسی که صبح امروز تهران را به مقصد نیویورک ترک خواهد کرد تا برای نخستین بار در قامت رئیس‌جمهوری ایران در صحن علنی سازمان ملل متحد حاضر شود، همچنین از برنامه‌های این سفر مهم نیز با رهبری مشورت کرد و ایشان را در جریان جزئیات امور قرارداد.

 

ابراهیم رئیسی، شاید اگر این یک سال نخست دولت‌داری‌اش را ملاک قرار دهیم، از آن روسای‎‌جمهوری است که کمتر از اسلافش اهل سفرهای خارجی و دیپلماتیک است و بیشتر از آنان، اهل ایران‌‌گردی؛ این چند روزی که گذشت و چند روزی که پیش‌رو است اما اوضاع تاحدودی متفاوت بوده و خواهد بود. او روزهای پایانی هفته گذشته را در تاشکند گذراند. سفری سه روزه به‌منظور شرکت در بیست‌ودومین نشست سران کشورهای عضو پیمان همکاری‎ شانگهای که از حوالی بعدازظهر چهارشنبه، پس از استقبال رسمی رئیس‌جمهوری ازبکستان در ساختمان مرکز کنگره مجموعه گردشگری جاده ابریشم در شهر تاریخی سمرقند آغاز شد و وقتی بالاخره در نخستین دقایق بامداد شنبه با استقبال محمد قمی، مشاور رهبری و محمد مخبر معاون اول خود وارد تهران شد، به پایان رسید. سفری که دستاورد آشکارش، اعلام رسمی عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای بود و شرکت در بیست‌ودومین نشست این سازمان. حال آن‌که او در حاشیه این نشست، با شماری از سران کشورهای شرکت‌کننده به گفت‎‌وگو و مذاکره دوجانبه نشست و همچنین در چند دیدار و مراسم دیگر از جمله دیدار با فعالان اقتصادی و تجار ایرانی مقیم ازبکستان و مراسم غرس نهال یادبود بیست‌ودومین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان شانگهای شرکت کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی از آمادگی ایران برای مبادله زندانیان با آمریکا گفته و تاکید کرده که این امکان «با برجام یا بدون برجام» ممکن خواهد بود. ناصر کنعانی در آستانه سفر رئیس‌جمهوری به نیویورک گفته است: در ارتباط با این موضوع، مذاکرات به طرق مختلف صورت گرفته و طرفین توافق‌های لازم را انجام داده‌اند و اکنون تصمیم دولت آمریکا است که این توافق را انجام دهد یا نه

نشست و برخاست و گفت‌وگوهایی که در حالی از آن به‌عنوان تحرکات حاشیه‌ای رئیسی در این سفر سه‌روزه یاد می‌کنیم که با توجه به حضور سران برخی قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای در تاشکند و هم‌نشینی و رایزنی رئیسی با آنان، شاید از جهاتی مهم‌تر از متن و اهداف اصلی این سفر باشد. سفری که فرصتی شد برای چهارمین دیدار رئیسی با ولادیمیر پوتین از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم تاکنون؛ آن‌هم در حالی که رئیس‌جمهوری روسیه پس از غائله‌ای که همزمان با فرارسیدن زمستان ۱۴۰۰ و با لشکرکشی به خاک اوکراین به راه انداخت، مهجورتر از هر زمان است و در این ۶، ۷ ماه، به‌مراتب کمتر از ماه‌ها و سال‌های پیش از اسفندماه ۱۴۰۰، فرصت هم‌نشینی و گفت‌وگو با همتایان خارجی‌اش را داشته است.
بیست‌ودومین نشست سازمان همکاری شانگهای اما اگر برای پوتین و دولت روسیه فرصتی مغتنم برای خروج مقطعی از انزوای سیاسی و دیپلماتیک بود، برای رئیس‌جمهوری چین، فرصتی بود تا پس از حدود ۲ سال و ۶، ۷ ماه، پکن را به مقصد یک پایتخت خارجی ترک کند تا در نشستی رسمی با همتایان خارجی‌اش به گفت‌وگو بنشیند. فرصتی در عین حال برای ابراهیم رئیسی تا برای نخستین‌بار در قامت رئیس دولت جمهوری اسلامی با شی جین‌پینگ دیدار کند. به‌ویژه آن‌که رئیس‌جمهوری چین به‌رغم شرکت در نشست اصلی سازمان همکاری شانگهای، حاضر نشد بیش از این، سیاست‌های مراقبتی و شیوه‌نامه‌های کرونایی چینی‌ها را نادیده بگیرد و به همین دلیل در ضیافت شامی که در حاشیه این اجلاس و با حضور سران ۱۱ کشور شرکت‌کننده برگزار شد، شرکت نکرد.

در حالی که سفر مهم رئیسی به نیویورک، رسماً به‌منظور شرکت در اجلاس سازمان ملل متحد صورت می‌گیرد و اصولاً ارتباطی با روابط پرتلاطم جمهوری اسلامی و ایالات متحده ندارد، دیدار دیروز رئیسی با رهبری منجر به آن شد که برخی منابع رسانه‌ای در این خصوص به گمانه‌زنی پرداختند که آیا رئیسی می‌خواهد دو هدف را از سفر به مقصد نیویورک دنبال کند

دیدارهای جداگانه رئیسی با شی جین‌پینگ و پوتین اما در حالی از مهمترین دستاوردهای دیپلماتیک رئیسی در جریان این سفر سه‌روزه بود که او فرصت دیدار با نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند و رجب‌طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه را نیز از دست نداد. آن‌‌هم در حالی که او بجز این ۴ دیدار دوجانبه جداگانه با سران چین، روسیه، هند و ترکیه، با سران چند کشور دیگر عضو سازمان همکاری شانگهای از جمله پاکستان، بلاروس، تاجیکستان و البته شوکت میرضایف، رئیس‌جمهوری کشور میزبان این دوره از نشست‌های سازمان همکاری شانگهای به‌گفت‌وگو نشست. رئیسی در جریان این سفر سه روزه همچنین با ژانگ مینگ، دبیرکل سازمان همکاری شانگهای دیدار کرد. دیداری که یک روز پس از امضای معاهده پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای انجام شد و این دیپلمات کارکشته چینی در جریان گفت‌وگو با رئیسی با اشاره به امضای این معاهده همراه با حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، تاکید کرد که حال که این ۴۰ سند به امضاء رسیده، می‌توان منتظر بود تا سال آینده، ایران به‌عنوان عضو دائم سازمان همکاری شانگهای در اجلاسیه شرکت کند. اسنادی که در مجموع معاهده پیوستن به این سازمان را تشکیل داده و امضایشان از سوی دبیرکل سازمان همکاری شانگهای و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، زمینه ارتقای عضویت ایران از عضو ناظر این اتحادیه منطقه‌ای به عضو اصلی را تکمیل می‌کند.
رئیسی که از بعدازظهر چهارشنبه هفته پیش تا حوالی ۳۰ دقیقه بامداد شنبه این هفته را بیرون از مرزهای ایران گذرانده، در حالی صبح روز دوشنبه، تهران را به مقصد نیویورک ترک می‌کند تا علاوه‌بر نخستین تجربه حضور فیزیکی و شرکت در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، چند دقیقه‌ای را در صحن علنی سازمان ملل سخنرانی کند که در این حدود یک شبانه‌روزی که در فاصله پایان سفر به تاشکند و آغاز سفر به نیویورک، در تهران حضور داشت نیز بیش از دیگر وظایفش، بر آن‌چه در راستای مسائل دیپلماتیک و روابط بین‌الملل بر دوش دارد، تمرکز کرد. او در این فرصت حدوداْ ۲۴ ساعته، به بیت رهبری رفت و با رهبر انقلاب دیدار کرد. دیداری که بنابر آن‌چه ایرنا و دیگر خبرگزاری‌های رسمی از آن گزارش داده‌اند، به ارائه گزارش رئیسی به رهبری از ملاقات‌ها و توافق‌های انجام گرفته در اجلاس سازمان همکاری‌های شانگهای و حاشیه برگزاری این نشست گذشت و البته ارائه توضیحاتی در خصوص برنامه‌هایی که در جریان نخستین سفر خود به نیویورک در دستور کار دارد. این در حالی بود که رهبری و رئیسی با ابراز خرسندی از گزارش و مجموعه اقدامات صورت گرفته، برای رئیسی در آستانه سفر به نیویورک آرزوی توفیق کردند.
اما در حالی که سفر مهم رئیسی به نیویورک، رسماً به‌منظور شرکت در اجلاس سازمان ملل متحد صورت می‌گیرد و اصولاً ارتباطی با روابط پرتلاطم جمهوری اسلامی و ایالات متحده ندارد، دیداری که رئیسی پیش از انجام این سفر با رهبری نظام داشت، منجر به آن شد که برخی منابع رسانه‌ای در این خصوص به گمانه‌زنی پرداختند که آیا رئیسی می‌خواهد دو هدف را از سفر به مقصد نیویورک دنبال کند. اهدافی که یکی همانی است که رسماً اعلام شده اما دیگری که صحبتی از آن به‌طور رسمی درمیان نیست، می‌تواند به مذاکرات هسته‌ای و بحث پردامنه برجام مربوط باشد. آن هم در حالی که همین دیروز و در آستانه عزیمت رئیسی به مقر سازمان ملل متحد در ایالات متحده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی از آمادگی ایران برای مبادله زندانیان با آمریکا گفته و تاکید کرده که این امکان «با برجام یا بدون برجام» ممکن خواهد بود. ناصر کنعانی که در جریان بازدید اخیر خود از محل خبرگزاری دانشجویان ایران به این مهم پرداخته، همچنین تاکید کرده است: «در ارتباط با این موضوع، مذاکرات به طرق مختلف صورت گرفته و طرفین توافق‌های لازم را انجام داده‌اند و اکنون تصمیم دولت آمریکا است که این توافق را انجام دهد یا نه.» حال باید منتظر ماند و دید که آیا رهاورد رئیسی از نخستین سفرش به نیویورک برای ایران و ایرانیان چه خواهد بود. رهاوردی که می‌تواند محدود باشد به آن‌چه سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی درخصوص مبادله زندانیان گفته و شاید بیش از این باشد و برای عموم شهروندان نیز عایدی داشته باشد. به‌خصوص اگر این سفر دیپلماتیک و نشست و برخاست رسمی و غیررسمی در متن و حاشیه این سفر، به مذاکرات هسته‌ای و موضوع تحریم‌های اقتصادی ایران مرتبط باشد و بتواند به رفع آن کمک کند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *