پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | جنگل‌زدایی غارت ثروت ملی است

.

جنگل‌زدایی غارت ثروت ملی است





جنگل‌زدایی غارت ثروت ملی است

۱۳ شهریور ۱۴۰۱، ۰:۰۰

تبدیل زمین‌های جنگلی به کاربری‌های زراعی، عمرانی، ساخت و ساز و دیگر کاربری‌ها با هدف سودآوری و منفعت‌طلبی یک عده، در حکم غارت ثروت ملی و نقض آشکار اصول اخلاقی و عملکرد هر گونه توسعه‌ای است. متاسفانه در خیلی از مناطق می‌توان شاهد این تجاوزات و در واقع غارتگری منابع طبیعی در اشکال مختلف آن بود.
در روزهای اخیر شاهد این رفتار عده‌ای سودجو در بخش دیگری از کشورمان – در محدوده شهرستان پارس‌آباد مغان- هستیم. این شهرستان با مساحتی بالغ بر یک هزار و ۳۸۳ کیلومتر مربع در 235 کیلومتری شمال شرقی اردبیل و 70 کیلومتری دریای خزر در ارتفاع 40 متری از سطح دریا واقع شده است. دارای اقلیمی نیمه خشک و معتدل با هوای گرم و مرطوب در تابستان و اقلیم معتدل و مرطوب در زمستان می‌باشد.

نظر به اهمیت اکولوژیکی و بیولوژیکی این محدوده که وجود رود ارس و حاشیه جنگلی آن از مهمترین مزیتهای نسبی زیستگاهی آن محسوب می‌شود، لزوم اعمال سیاستهای حفاظتی ویژه را ضروری می‌سازد

این منطقه نزدیک به 1380 هکتار جنگل طبیعی و دست کاشت در طول مرز با جمهوری آذربایجان و حواشی رود ارس دارد که عمدتا به صورت درختان و درختچه‌های گز، بید، سنجد، تمشک وحشی و صنوبر هستند. این شرایط زیستگاه مناسبی را برای حیات وحش منطقه به‌ویژه پرندگان مهاجر و آبزی فراهم ساخته که از جمله آنها می‌توان پرندگان شاخص و بومی حمایت شده دراج و قرقاول و پرندگان مهاجر حواصیل و درنا را نام برد. نظر به اهمیت اکولوژیکی و بیولوژیکی این محدوده که وجود رود ارس و حاشیه جنگلی آن از مهمترین مزیتهای نسبی زیستگاهی آن محسوب می‌شود، لزوم اعمال سیاستهای حفاظتی ویژه را ضروری می‌سازد.
آنچه که در ماه‌های اخیر شاهد تعدی و تجاوز عده‌ای سودجو به حریم زیستگاهی این پرندگان بودیم، به شکل قطع درختان جنگلی و در واقع جنگل‌زدایی در مجاورت شهر «اولتان» خود را نشان می‌دهد. این روستای سابق که در 6 کیلومتری پارس‌آباد و در حاشیه رود ارس واقع شده و یکی از سکونتگاه‌های دارای پوشش گیاهی جنگلی است که از سال‌ها پیش زیست‌بوم پرندگانی همچون درناها و حواصیل است. با قطع درختان این محدوده به قصد فروش و کسب سود عده‌ای که اقدام آنها را در حکم «قاچاق چوب» می‌توان ارزیابی کرد خطرات جدی زیستگاه این پرندگان مهاجر را تهدید است.
متاسفانه برخلاف هشدارهایی که در روزهای اخیر به اشکال مختلف از جمله انتشار عکس و فیلم این غارت از سوی دوستداران محیط زیست به ادارات ذیربط و مسئولین امر داده شده، نه تنها اقدامی صورت نگرفته، بلکه اداره تحقیقات و کشاورزی شهر اولتان درختان قطع شده را جزو «درختان خشک شده»‌ که طی قراردادی با عنوان «برش و فروش» در اختیار عده‌ای سودجو قرار گرفته، ارزیابی کرده است. متاسفانه این همان شیوه‌ای است که در بیشتر نقاط کشور عده‌ای غیرمسئولانه برای توجیه عمل زشت خود در تجاوز به عرصه‌های زیست محیطی مطرح می‌کنند. «درختان خشک شده» و قانونی جلوه دادن قطع درختان. چه بسا که برای ایجاد توجیه قانونی برای اعمال خود، به اشکال مختلف اقدام به خشک کردن عامدانه درختان جنگلی نیز می‌کنند. عکس‌ها و ویدئوهای پیوست این یادداشت نشانگر حجم بالایی از قطع درختان جنگلی اولتان است که مهمترین زیستگاه درناها در زمان مهاجرت خود به این منطقه هستند. آیا گوش شنوایی هست که این هشدار را جدی بگیرد؟
* توضیح: اعداد و ارقام این یادداشت از سایت محیط زیست استان اردبیل به نشانی https://ardebil.doe.ir/ گرفته شده است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *