پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | در گفت گوی اختصاصی با سرهنگ کریمی، جانشین رئیس پلیس راهور کرمان عنوان شد عدم کفایت ضمانت اجراهای قانونی در تخلفات رانندگی

در گفت گوی اختصاصی با سرهنگ کریمی، جانشین رئیس پلیس راهور کرمان عنوان شد عدم کفایت ضمانت اجراهای قانونی در تخلفات رانندگی





۶ بهمن ۱۳۹۴، ۸:۲۹

در گفت گوی اختصاصی با سرهنگ کریمی، جانشین رئیس پلیس راهور کرمان عنوان شد
عدم کفایت ضمانت اجراهای قانونی در تخلفات رانندگی
مریم سعیدی

افزایش جمعیت در شهرها همیشه مشکلاتی به همراه دارد. چنانچه می دانیم با بالا رفتن میزان جمعیت، به همان نسبت تعداد وسایل نقلیه اعم از شخصی و عمومی افزایش می یابد اما رشد کمی، همیشه همگام با رشد فرهنگی نمی باشد. صدای بوق های ممتد و آزار دهنده، فحاشی رانندگان وعابرین پیاده در اعتزاض به نحوه ی رانندگی، عدم رعایت حق تقدم، عبور از چراغ قرمز و…  که همه به معنای زایل کردن حقوق شهروندی می باشد ناشی از ضعف فرهنگی شهروندان است. با توجه به اینکه قدمت استفاده از وسایل نقلیه در کشور ما زیاد می باشد چرا همواره با سیر صعودی تخلفات رانندگی و تصادفاتی که بعضا منجر به سلب حیات افراد می شود، رو به رو هستیم؟ در این باره و همچنین در رابطه با اجرای بعضی طرح های ترافیکی در سطح شهر کرمان گفت و گویی داشتم با سرهنگ کریمی، جانشین رئیس پلیس راهور کرمان و سوالاتی از وی پرسیدم.

از دید رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کرمان آیا فرهنگ رانندگی بر مردم حاکم است؟
آن طور که از جامعه ی فهیم ایرانی خاصتا کرمانی انتظار می رفت باید خیلی زود خود را با فرهنگ رانندگی و رعایت قوانین و مقررات وفق می داد اما متاسفانه آن گونه که شایسته و بایسته ی جامعه می باشد این تطابق صورت نگرفته است و برای فرهنگ سازی جای کار بسیاروجود دارد. یکی از دلایل عدم رعایت اصول رانندگی در کشور ما کافی نبودن بازدارندگی و ضمانت اجراها می باشد.
اگر کشور خودمان را با کشورهایی که داعیه ی فرهنگ دارند مقایسه کنیم می بینیم که در کشورهای صنعتی و پیشرفته جریمه های بسیار شدید نسبت به تخلفات رانندگی اعمال می شود. حتی عبور از چراغ قرمز می تواند مجازات حبس را برای راننده ی متخلف در پیش داشته باشد یا اخذ حق بیمه های گزاف از افرادی که در طول مدت رانندگی خود تصادف های متعدد داشته اند.
اما در کشور ما سیستم تشویق و تنبیه به درستی اعمال نمی شود و قوانین موضوعه ی ما ضمانت اجرای کافی ندارند. مبلغ جریمه ها بازدارنده نیست و افراد به راحتی مرتکب تخلف می شوند.
متاسفانه شهروندانی که نسبتا وضعیت مالی خوبی دارند، بدون اندیشیدن به عواقب نقص عضو شدن یا از بین رفتن هم نوع خود به سادگی با بیان این که « اتومبیل من بیمه است» یا «دیه اش را می پردازم» از کنار این موضوع می گذرند.
در حالی که باید در زمینه ی رعایت قوانین بیش از این فرهنگ سازی شود و همه ی دستگاه ها باید در این زمینه اقدام کنند. اول از همه خانواده ها و مهدکودک ها که موثرترین نهاد در رشد و پرورش افراد می باشند باید در این زمینه کار کنند. متاسفانه با توجه به سن آموزش رانندگی که 18 سال می باشد و شخصیت فرد شکل گرفته است، رو به آموزش اموری چون حق تقدم در شرایط مختلف با کیست و تابلوهای متفاوت به چه معنی می باشند می آوریم. این در حالی است که در سایر کشورها از همان ابتدا در مراکز آموزشی واحدهای درسی در رابطه با قواعد و مقررات رانندگی تدریس می شود.
بیشترین تخلفات در شهر کرمان چه می باشد؟
عدم رعایت حق تقدم، استفاده از تلفن همراه، توقف در میادین، اماکن ممنوعه و سرعت غیر مجاز در حاشیه ی شهر از بیشترین تخلفات در استان کرمان می باشد.
روند برخورد با موتور سواران متخلف چگونه می باشد ؟
در پنج ماه اخیر به اندازه ی دو سال گذشته برای موتورسواران متخلف اعم از نداشتن کلاه ایمنی و عبور از پیاده روها جریمه صادر شده است و در حد توان با موتور سواران متخلف با طرح های ضربتی برخورد می شود و پلیس هیچ گاه از چنین تخلفاتی کوتاه نیامده است و نخواهد آمد. برخورد با متخلفین همیشه در دستور کار پلیس می باشد چرا در بعضی خیابان ها خط کشی عابر پیاده به جدول منتهی می شود؟ این امر معضل بزرگی برای عابریم به خصوص معلولین می باشد.
این موضوع امری بسیار مهم است و از اشتباهات هندسی و شکلی موجود در سطح شهر می باشد که باید رفع شود. بعضی از این نواقص و خطاها تا حدی رفع شده است و در حال برطرف کردن آن ها می باشیم.
طرح ترافیکی میدان آزادی به چه صورت می باشد؟
این طرح در شورای هماهنگی ترافیک استان در حال بررسی می باشد. عمده ی طرح مبنی بر احداث زیرگذر از خیابان استقلال به خیابان بهمنیار خواهد بود و خیابان بهمنیار دو طرفه خواهد شد، سایر معابر به خیابان های جانبی راه می یابد و طرح های جزئی نیز در دست بررسی می باشند.
علت عدم اجازه ی پارک خودرو در خیابان شهید بهشتی چیست؟ آیا پارکینگ های موجود جواب گوی حجم زیاد اتومبیل هاهستند؟
خیابان شهید بهشتی به دلیل وجود مراکز خرید، درمانی و مرکزی بودن این خیابان، بار ترافیکی زیادی دارد و این خیابان یکی از خروجی های پر تردد میدان آزادی می باشد. از آنجایی که عرض این معبر کم می باشد باید به نحوی اقدام کرد که گره ترافیکی کم شود. به همین دلیل محدوده ای برای ممنوعیت پارک خودرو در این خیابان در نظر گرفتیم که تا سال قبل تا کوچه ی 4 خیابان مذکور بود. اخیرا تصمیم بر آن شد خیابان شهید بهشتی تا میدان شهدا به عنوان یک مسیر ویژه ی عبور اتوبوس قرار داده شود. رویکرد شورای هماهنگی ترافیک شهرهای کشور بر این است که معابر مرکزی شهرها به عبور و مرور وسایل نقلیه ی عمومی اختصاص یابد. مبنی بر این دیدگاه در شورای هماهنگی ترافیک استان کرمان تصمیم بر این شده است خیابان شهید بهشتی کرمان به حمل و نقل وسایل نقلیه ی عمومی اختصاص یابد ولی «فعلا» هم وسایل نقلیه ی عمومی و هم وسایل نقلیه ی شخصی می توانند در این خیابان آمد و شد داشته باشند ولی اولویت با وسایل نقلیه ی عمومی می باشد و قسمت بیشتری از عرض خیابان را به این وسایل اختصاص خواهیم داد تا ناوگان عمومی با سرعت بیشتری جریان داشته باشد.
در طول خیابان شهید بهشتی حدود 70-80 دستگاه خودرو می توانند به صورت مجاز پارک کنند و از میدان آزادی تا چهار راه ولیعصر 6 پارکینگ موجود می باشد که مردم می توانند از آن ها استفاده کنند. در نتیجه این میزان می تواند جوابگوی نیاز به جای پارک خودروها باشد.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *