پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | برخورد قضایی در صورت اثبات ترک‌فعل در مدیریت سیل

سخنگوی دستگاه قضایی از آخرین آمار خسارات مالی و جانی سیل سخن گفت

برخورد قضایی در صورت اثبات ترک‌فعل در مدیریت سیل





برخورد قضایی در صورت اثبات ترک‌فعل در مدیریت سیل

۱۳ مرداد ۱۴۰۱، ۰:۰۰

نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه محلی بود برای صحبت‌های مسعود ستایشی درباره پرونده‌هایی که در هفته گذشته بیش از سایر مسائل و موضوعات افکار عمومی و اصحاب رسانه را به خود مشغول کرده است. سخنگوی دستگاه قضایی که در این نشست خبری از آخرین وضعیت حمید نوری و اسدالله اسدی سخن گفت و خواستار بازگشت این دو تبعه ایرانی به کشور شد، در پاسخ به پرسشی درباره احتمال بازگشت خاوری به کشور گفت که به دلیل عدم همکاری کانادا، این مهم دست‌کم تاکنون محقق نشده است. مسعود ستایشی همچنین به صدور حکم حبس 5 ساله برای فرزند مصطفی میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده تهران در مجلس یازدهم به‌اتهام همکاری با سازمان مجاهدین خبر داد.

سخنگوی دستگاه قضایی که در این نشست خبری از آخرین وضعیت حمید نوری و اسدالله اسدی سخن گفت و خواستار بازگشت این دو تبعه ایرانی به کشور شد، در پاسخ به پرسشی درباره احتمال بازگشت خاوری به کشور گفت که به دلیل عدم همکاری کانادا، این مهم دست‌کم تاکنون محقق نشده است

مسعود ستایشی که ابتدا به ارائه گزارشی در خصوص سیل اخیر پرداخت، گفت: «بر اساس آخرین گزارش‌ها ۷۸ فوتی و ۱۶ مفقودی و ۳۶ مصدوم حاصل سیل بوده است.» سخنگوی دستگاه قضایی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به لایحه انتقال محکومان بین ایران و بلژیک و اینکه آیا قوه قضاییه در راستای تبادل زندانی بین ایران و بلژیک تقاضایی برای اسدالله اسدی داشته، گفت: «آقای اسدی از ماموران دیپلماتیک ایران و در وین بودند و براساس مقررات واجد مصونیت سیاسی بودند.» او با اعتراض به صدور حکم حبس 20 ساله علیه اسدی در دادگاه بلژیک، درباره مصوبه اخیر مجلس درمورد تبادل محکومان ایران و بلژیک گفت: «ما آن را به فال نیک می‌گیریم تقاضا داریم چون محکومیت آقای اسدی بدون عرف بین‌المللی و غیرقابل قبول و مخدوش دفاع صورت گرفته، لذا استرداد ایشان را می‌خواهیم و ان‌شاءالله این مطالبه محقق شود. بحث تبادل هم فعلا در دستورکار نیست.» او درباره حمید نوری نیز گفت: «نسبت به آقای نوری تلاش‌ها انجام می‌شود و در عرصه بین‌المللی و دولت و در قوه قضاییه پیگیری می‌شود ولی بدانید اینها تحت کنترل گروه‌های تروریستی هستند و باید به خودشان بیایند و حق را اعمال کنند که ادعای حقوق بشر دارد.»
ستایشی همچنین در پاسخ به سوالی درباره پرونده مهدی میرسلیم و اینکه آیا اتهامش جاسوسی است، گفت: «آقای میرسلیم به اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور به 5 سال حبس محکوم شده و تاریخ شروع اجرای مجازاتش مشخص است. براساس مقررات محکومیت ایشان اجرا شده و ما تکلیف به اجرای قانون داریم. مگر می‌شود برای اجرای قانون تبعیض قائل شویم و قطعا تبعیضی در رسیدگی نداریم. در این ایام از مرخصی استفاده کرده و غیبت هم داشته و ایشان به مرخصی آمده و مطابق مقررات بوده و در مورد غیبت هم بر اساس مقررات اتخاذ تصمیم شده است.» او گفت: «ایشان در زندان است و تحمل کیفر می‌کند و در اثنایی که مرخصی بوده و ناراحتی داشته و ابراز بیماری کرده به واحد درمانی معرفی شده و پزشکی قانونی برای ادامه حبس شرایط او را فراهم دانسته است.» او در پاسخ به سوالی در رابطه با ترک فعل مسئولان در سیل اخیر گفت: «نسبت به موضوعاتی که مطرح شده بر اساس گزارشی که توسط ریاست‌کل دادگستری استان فارس در رابطه با سیل استهبان ارائه شد، ریاست حوزه قضائی استان به موضوع ورود کردند و سازمان مدیریت بحران کشور هم بر این موضوع اذعان دارد. هماهنگی و همدلی موجب شده که آلام و گرفتاری‌ها کم شود اما رسیدگی‌ها جای خود را دارد. پرونده‌ای در رابطه با سیل مطرح شده تا قصور یا تقصیر یا ترک فعل‌های احتمالی بررسی شود. شعبه‌ای در مرکز استان پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد. اگر ترک فعل احراز شود بلادرنگ اطلاع‌رسانی انجام می‌شود.» او درباره محتوای اتهامات تبعه سوئدی بازداشت شده در ایران، گفت: «این فرد ارتباط غیرسازنده و غیر قابل قبولی با عناصر جاسوس داشته و ماموریت داشته در خصوص وضعیت یک جاسوس دیگر کسب اطلاع کند که با اقدامات سربازان گمنام امام زمان بازداشت شده است. صحبت ما این است که نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران مثل سایر نظام‌های با ثبات و مقتدر با جاسوسان و مرتبطین آن‌ها برخورد قاطع و پشیمان کننده دارد. به دولت سوئد هم هشدار می‌دهیم دست از این اقدامات خلافکارانه و تعدی به حاکمیت ملی کشورها از طریق اعزام جاسوس و متوسل شدن به موضوع حقوق بشر دست بردارد.» سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در رابطه با حمله سگ‌های ولگرد در برخی مناطق و خطرات محیط زیستی گفت: «طبق قانون شهرداری‌ها باید نسبت به جمع‌آوری اینگونه حیوانات که در سطح شهر مشکل ایجاد می‌کنند، اقدام کنند و دستگاه‌هایی که تکالیف خود را انجام ندهند در صورت احراز ترک فعل قابل تعقیب هستند.»

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *